Govor

Luka Mesec

Hvala lepa. Tudi sam bi se uvodoma pridružil pozivu predlagatelja, da iz teme, ki je izredno socialno občutljiva, govorimo namreč o usodi 19 invalidov in 41 zaposlenih danes ne ustvarjamo strankarskega prepira, ampak uporabimo ta prostor za to, kar bi politika morala biti namenjena in to je pogovoru o skupnem iskanju rešitev, predvsem v dobro zaposlenih. Sam sem se včeraj z zaposlenimi dobil in vam iz prve roke povem, da situacija ni lahka, in da bomo morali zelo pametno naslednje tedne se pogovarjati, če želimo situacijo rešiti.

Zdaj, kar se tiče moje vloge pri vsem skupaj, bi želel najprej poudariti, da tako jaz kot minister kot celotna ekipa ministrstva za delo, ki je tukaj z mano, na moji desni je sekretar Dan Juvan, na moji levi je direktorica Direktorata za invalide, Andrejka Znoj, delamo vse v smeri, da omogočimo, da bodo invalidi v podjetju bodisi ohranili delovna mesta, bodisi, da jim zagotovimo nova delovna mesta, ki bodo vsaj enako dobra, če ne boljša od teh, ki jih imajo, v kolikor se izkaže, da podjetju res ni pomoči. Problem je, da, kot ste predlagatelji sami povedali, da se težave v podjetju kopičijo že nekaj časa. Mi smo bili o njih obveščeni, ne s strani podjetja, ampak s strani sindikatov, 11. 11. lansko leto, se pravi pred dvema mesecema. Teden za tem smo se dobili s Slovenskim državnim holdingom, ki nam je povedal enako zgodbo kot jo pove v medijih in to je, da jim je direktor podjetja, gospod Zarnik dal pobudo za likvidacijo, ker ugotavlja, da so zadnje plače, ki jih podjetje iz svoje mase plač lahko izplača, januarske, in da za tem sta samo dve možnosti: ali likvidacija ali stečaj. In nam že takrat v bistvu položili v roke, da če uporabimo 58. člen Zakona o zaposlovanju invalidov, bomo s tem sprožili to, da bodo upniki podjetja izvedli izvršbe, podjetje bo ostalo brez denarja za plače in odpravnine in zaposleni bodo ostali še brez tega. Zato sem kot minister glede tega postopal zelo previdno in preden se odločim o aktivaciji tega 58. člena, poskušam in želim zbrati vse možne podatke za to, da opravimo neodvisno analizo in da vidimo, ali lahko to naredimo v korist zaposlenih, v tem primeru bom to tudi naredil, če bo to šlo na škodo zaposlenih, pa moramo najprej pogledati, kje dejansko podjetje stoji.

Namreč, podatki s katerimi razpolagamo, vi ste omenili neodvisni pregled poslovanja in načrtov podjetja CSS, doo, to nam je SDH dal, 19. decembra lani, se pravi 19. decembra, to je bilo praktično zadnji dan, delovni dan pred tistim odmorom pred božičem, in v tem poročilu pišejo naslednje stvari. Kar se tiče preteklega delovanja podjetja, so glavni poudarki, da deluje v izrazito negotovem poslovnem okolju, da ima visoke fiksne stroške, da ima slabo oziroma negativno dobičkonosnost, da deluje v starih in neprimernih prostorih, da ima dotrajano strojno opremo in tehnološki zaostanek, da večina posojil in dokapitalizacij gre za reševanje preteklih likvidnostnih težav, in da je kapitalsko neustrezno. Kar se tiče sedanjega stanja v podjetju in načrtovanih prihodkov, pravijo, da je načrtovana Ebvita marža zelo optimistična, kar je treba brati, preveč optimistična. Da je enako preveč optimistična projekcija obratnega kapitala in zelo nizka načrtovana investicijska aktivnost. In zaključuje, da tudi s korigiranim poslovnim načrtom podjetju do leta 2030 ni pomoči. To so podatki s katerimi ta hip razpolagamo. Danes smo s strani podjetja končno dobili tudi podatke direktorja, te podatke bomo dali preveriti in v to akcijo sem stopil takoj. Po teh novoletnih počitnicah bomo dali preveriti neodvisnim finančnim analitikom, da vidimo, če bodo oni povedali drugačno zgodbo, kot je ta, ki nam jo je v roke dal SDH. V kolikor se izkaže, da obstaja tudi drugačna pot, potem bom absolutno uporabil možnost, ki je v 58. členu Zakona o zaposlovanju invalidov in na likvidacijo podal svoj ugovor. Tudi glede tega smo že na zvezi z državnim odvetništvom.

Kar se tiče prejšnjega tedna na POP TV, lahko še enkrat povem, da bil sem v stiski zaradi tega, ker sem razpolagal s temi podatki in na tisti točki se mi je zdelo najbolj neprimerno, da bi zaposlenim dal lažno upanje, ker sem razpolagal s temi podatki. Smo pa vmes večkrat pozvali SDH, naj nam da vse podatke, ker tole neodvisno poročilo, to je poročilo na štirih straneh, iz tega se ne da narediti celovite ocene, na podlagi katere bi lahko ocenili, ali je trditev, da bi zaustavljanje likvidacije vodilo nujno in samo v nekontroliran stečaj in bi zaposleni prišli še na slabše, resnično. Zato pridobivamo podatke, da bomo lahko opravili še svojo analizo, na podlagi katere se lahko odločimo, ali to potezo narediti ali ne. Vsekakor pa delamo po dveh tirih, eno je to, da preko podatkov in neodvisne analize ugotavljamo, ali je podjetje možno rešiti, in po drugi seveda, ali obstajajo možnosti prezaposlitev za invalide v podjetjih v kolikor se izkaže, da to ni realna možnost. Ampak ponavljam tisto, kar sem rekel na začetku, če je za upravljanje podjetja odgovoren SDH in me veseli, da je danes tudi prišel na sejo, da pojasni svoj vidik, nimam popolnoma nobenega problema sprejeti za vseh 19 invalidov odgovornost, da jim poiščemo službe. Tak sklep lahko danes sprejme tudi odbor, ali naredimo napor, če je možen, da službo ohranimo ali pa poiščemo v tem času, dokler likvidacija še traja, nove službe. Eno ali drugo bomo naredili in delamo po obeh tirih, zaradi tega, ker v prvi vrsti nam je dobrobit zaposlenih, zlasti invalidov, ki, kot vemo, so izjemno težko zaposljivi.

Kar se tiče sklepov koalicije, bi mogoče jaz vam dva predstavil. Prvi sklep, ki ga predlagamo, nalaga Ministrstvu za delo in pa SDH, da sodelujeta in skladno s svojimi pristojnostmi zagotovita zaposlene, zaposlenost za vse invalide, ki so zaposleni v CSS D.O.O. na tak ali drugačen način. In pa drugi sklep, za katerega sem se pa osebno zavzel, da Odbor za delo in Odbor za gospodarstvo priporočita Vladi, da preuči možnosti za drugačno obravnavo invalidskih podjetij v državni lasti. Namreč, invalidska podjetja so ustvarjena ne zato, da ustvarjajo dobiček, ampak zato, da invalidom omogočajo socialno vključenost in delo. Trenutno so v strategiji upravljanja državnih naložb, pa to ni stanje od včeraj, to je od samega nastanka SDH, ta podjetja kot je CSS ali pa bodočnost v Mariboru, klasificirana kot portfeljska, kar pomeni, da so to podjetja bodisi za prodajo, bodisi pač podjetja s ključnim ciljem ustvarjanja dobičkonosnosti. Meni kot ministru, pristojnemu za invalide, se to zdi popolnoma nekorektno. Ta podjetja bi morala biti v prvi vrsti namenjena temu, da invalidom omogočajo zaposlitve. To bi moral biti njihov glavni cilj in smoter. Zato tudi jaz pozdravljam, da čeprav zelo pozno, upam, da ne prepozno, imamo to razpravo. Ker za invalidski del državnih podjetij bo treba bistveno drugače začeti skrbeti kot je to v trenutni strategiji upravljanja državnih naložb. Evo, toliko bi jaz mogoče povedal s svoje strani za uvod.