Govor

Hvala za besedo. Spoštovane poslanke in poslanci, spoštovani predstavniki Vlade, gospod minister Poklukar, slovenska javnost! Lepo pozdravljeni.

Danes bomo govorili o delu ministra za notranje zadeve in o razlogih za njegovo razrešitev, v resnici pa bomo predstavljali tudi bistvo zgrešenih potez predsednika Vlade. On je namreč obljubljal eno, delal je popolnoma drugače. In kaj je pravzaprav največja napaka predsednika vlade? Da napak ne priznava. Dela in odloča se po navdihu. Kljub temu, da tako predsednik vlade kot v Svobodi ne priznavajo napak, sem prepričana, da globoko v sebi vedo, da je bila odstranitev Tatjane Bobnar in Boštjana Lindava napaka. Zaradi te napake je posledično prišlo do politizacije policije, krize vodenja razkroja institucij in zaradi velike ubogljivosti in želje ugajati šefu je stanje na področju varnosti slabo. Tako čutijo ljudje, tako govorijo ankete in tako vam bom zdaj dokazala s številkami.

V mandatu gospoda Poklukarja se je povečalo skupno število kaznivih dejanj kar za 8 procentov, preiskanost kaznivih dejanj pa od leta 2022 konstantno pada, kar kaže na slabo vodenje policije. V navedenem obdobju se je za 43,5 procentov zmanjšalo število odkritih kaznivih dejanj organiziranega kriminala, povečalo pa se je število kaznivih dejanj gospodarskega kriminala za 18, mladoletniškega pa za 9,4 in splošne kriminalitete za plus 7 procentov. Še naprej o številkah, ki ne lažejo, za 15,7 se je povečalo število kaznivih dejanj zoper življenje in telo, najbolj pri posebno hudih telesnih poškodbah za 50 procentov. Za 4,2 procenta se je povečalo število kaznivih dejanj zoper spolno nedotakljivost. Največ pri spolnem nasilju, za 35,3 procente in za 19 procentov pri posilstvih. Na področju nasilja v družini, o kateri radi govorimo, se je število kaznivih dejanj povečalo za 18,4 procenta. Največ pri odvzemih mladoletnih oseb za kar 65,7 procenta, za 9,4 se je povečalo tudi število kaznivih dejanj mladoletniške kriminalitete. Posebej, dragi moji, pa je zaskrbljujoče, da je izredno velik poraz zabeležen pri kaznivih dejanjih nasilništva, kar za 26,8 procentov. Saj se boste spomnili dogodkov v Osnovni šoli Velika dolina, pa v Občini Škocjan, Šentjernej, Novo mesto, kjer povzročajo kazniva dejanja, žal, v največji meri mladoletni Romi, vi pa nič. Ob dejstvu, da je gospod Poklukar v svoj program napovedal povečanje aktivnosti na področju odkrivanja korupcije, rezultati kažejo, da mu tudi tukaj ni uspelo. Število odkritih korupcijskih dejanj se je namreč zmanjšalo za 6,4 procenta. Na področju organiziranega kriminala, kjer gre predvsem za kazniva dejanja odkrita s proaktivnim delovanjem policije, so rezultati slabši kar za 43,5 procenta. Posebej pa bode v oči statistika v zvezi z napadi na uradne osebe pri opravljanju nalog varnosti, kjer je porast 22,2 procenta - se boste spomnili Ribnice in pretepenega policista. Pri preprečevanju korupcije kot eden glavnih ciljev trenutne vlade Poklukarju več kot očitno ni uspelo, saj so statični podatki zelo slabi. Na drugi strani pa je korupcija ena od značilnosti te vlade. Tako je bilo zoper predsednika Vlade podana kazenska ovadba, zaradi suma kadrovanja v policiji. Minister za notranje zadeve pa se je po navedbah nekaterih medijev znašel v manjši korupcijski aferi pri oddajanju nastanitvenih objektov za varnostnike CVZ in službene pogostitve v neki gostilni, ki jo vodi brat vodje kabineta ministra Poklukarja. Tako nikakor ne drži večkrat izrečena v javnosti Poklukarjeva trditev, da je slovenska policija pod njegovim vodstvom delovala dobro in da se je stopnja varnosti povečala. Povečalo se je število nasilnih kaznivih dejanj v vseh segmentih, še enkrat naštejem: telesne poškodbe, nasilje, nasilje v družini, spolno nasilje, pa tudi premoženjske koristi oziroma dejanja vezana z velikimi tatvini, ropi, goljufijami, to so vse dejanja, ki prizadenejo povprečnega človeka. In policija ni bila tudi uspešna s spopadanjem z migracijami. Namreč, v Evropski uniji so zabeležili kar 38 procentov manj nezakonitih vstopov, medtem ko je naša policija dosegla šele polovico te številke. Več kot očitno je neučinkovito tudi preventivno delo policije, kar se kaže skozi neuspešnost pri preprečevanju nezakonite uporabe pirotehnike, tudi to smo bili priča za novo leto. Poklukarjevo spopadanje s slabo kadrovsko sliko v policiji je seveda tudi neuspešno. Policisti žal odhajajo v upokojitve tudi, če za to nimajo najbolj ugodnih pogojev, ker pravijo, da so razmere v policiji neznosne. Saj mi radi verjamete, da je temu tako. Vsak dan smo priča eni novi aferi. Že tako kadrovsko oslabljeno policijo je Poklukar dodatno obremenil še s sprejemanjem nekaterih drugih nalog, ki dejansko niso zakonske naloge policije, ampak njegova prioriteta je bila pač taka. Pravi, da je podpisal kolektivno pogodbo za javni sektor, ki naj bi omogočala nadaljnji karierni razvoj policistov. Ne pozabimo, da je prav on, torej gospod Poklukar, z imenovanjem Juršiča že za vede generalnega direktorja Policije povsem porušil ta kompetenčni model, kakor tudi karierno lestvico v policiji, saj je na najvišji položaj v policiji postavil nekompetentnega uradnika brez vodstvenih izkušenj. Temu je sledilo seveda še več nekompetentnih uradnikov po hierarhični lestvici navzdol. Torej z eno besedo velika kriza vodenja in odločanja v policiji, ki pa ima seveda za posledice huda dejanja. V nebo vpijoča in skrajno nevarna je kriza v Centru za varovanje in zaščito. Pri izvajanju nalog Centra za varovanje in zaščito v javnosti seveda odmeva odkrita nepravilnost, na katero je v mesecu marcu lanskega leta opozorila okrožna državna tožilka Mateja Gončin. Pristojna za pregon najhujšega organiziranega mednarodnega kriminala, hudodelskih združb v Republiki Sloveniji, med drugim tudi krvoločnega dela Kavaškega klana. Januarja letos je bilo namreč ugotovljeno spremljanje oziroma nepooblaščeno sledenje tožilki ter zaposlenim varnostnikom za preverjanje njihovih delovnih obveznosti, kar je v nasprotju z namenom, za katere je bil varnostni sistem sploh nameščen in uporabljen. Posnetki so bili uporabljeni z namenom nadzora varovane osebe, torej tožilke, in varnostnikov. Tožilka je namreč večkrat, tudi pisno, v korespondenci z generalnim direktorjem Senadom Jušićem in vodjo CVZ, opozarjala na številne nepravilnosti vodstva CVZ, pri izvajanju nalog varovanja. Kasneje je tudi inšpekcijski pregled potrdil njene domneve. Šlo je za kršitev zakonodaje in namesto, da bi vodstvo policije ukrepalo in preprečilo nadaljnjo zlorabo varnostnega sistema je vodstvo CVZ ocenilo in temu je takratni generalni direktor policije potrdil, da je potrebno zamenjati varnostnike Mateje Gončin.

Tožilka se je zaradi nezaupanja v policijo varovanju odpovedala, saj je posumila, da je prišlo do nezakonitega vpogleda v nadzorno kamero, nameščeno na njeni hiši. Naj spomnim na znameniti stavek predsednika Vlade: "Namesto, da bi bila varovana, je bila nadzorovana." Javno je priznal napake generalnega direktorja policije in ministra Poklukarja, toda ni ukrepal. In pri odstopu gospoda Jušića sta oba, tako predsednik vlade kot minister Poklukar, rekla, da je Jušić delal dobro in da je njegov odstop časten. Kaj je častnega v takšnem delu, kot sem ga zdaj predstavila? Na SVZ so razmere še zdaj nerešene in pred kratkim smo slišali, da mnenje, ali je potrebno ali ni potrebno varovanje tožilke in ostalih, ki delajo v pravnem sistemu, menjajo na SVZ hitreje kot mnenja, mnenje predsednik Vlade oziroma stališče o recimo omrežninah. Saj veste, v parih urah so rekli, da, potem pa ne. In kaj smo danes slišali? Da je bila v obdobju, ko SVZ ni varoval tožilke Gončinove, velika verjetnost, da je bil v Sloveniji morilec Satka Zovka, tako imenovani Cezar. In hvala bogu, tožilka je še živa.

Predlagatelji interpelacije ob tem izpostavljamo dejstvo, da je Generalna policijska uprava potrebovala kar osem mesecev za ugotavljanje nepravilnosti, potem še na zadnjih nadaljnjega pol leta, da bi jih odpravila in napake še vedno niso odpravljene. Mogoče jih bo odpravil novi vodja.

In še nekaj o slabem delu NPU. Statistika dela NPU je tudi slaba. Glede na to, da je primarno področje dela NPU gospodarski kriminal in korupcija s poudarkom na ugotavljanju velike premoženjske koristi je leta 2023 bila cela, celostno ugotovljena škoda, torej protipravno premoženjska škoda 40 milijonov evrov, lani samo še 7,4 milijona evrov. Spomnimo, korupcija pa v državi raste. Razlog slabega dela NPU je brez dvoma v nesposobnosti oziroma slabem delu direktorja NPU, ja, ki si ga je mimogrede predsednik Vlade sam izbral, ki nestrokovno oziroma politično sprejema odločitve o prevzemu sumov kaznivih dejanj in potem namesto, da bi strokovno vodil preiskavo, verjetno deluje politično, torej sprejema odločitve, ki so usklajene s predsednikom Vlade. In še nekaj o preplačanih stražarskih hišicah. Že januarja leta 2023 je ministrstvo objavilo javni razpis za nakup pet stražarskih hišic, ki bodo stale davkoplačevalce kar 50 milijonov evrov. In novinarji, ki so smeli pogledati v notranjost te hišice, so rekli nekako tako: špartanska opremljenost na 2,4 kvadratne metre, za ceno pazite, nekaj manj evrov kot 40 tisoč evrov na kvadratni. Vsem je znano, da je trenutno najdražja nepremičnina v naši državi 10 tisoč evrov na kvadratni, torej, glede na ceno bi pričakovali, da bodo vgrajeni najboljši kakovostni materiali, pa strokovnjaki pravijo, da temu ni tako, da bi lahko dobili cenejše materiale. Za tudi nižjo ceno, če bi se seveda kdo potrudil. Mi lahko samo ugibamo, zakaj se ni nihče potrudil. Nekdo je moral s tem poslom zaslužiti. Nikakor pa ne moremo reči, da je minister deloval kot dober gospodar, in da je čuval proračunska sredstva.

In še nekaj o nakupu helikopterjev. O tem smo tudi že veliko govorili. Namreč, minister Poklukar je po naše kar zavestno prikazoval Vladi lažne okoliščine, saj je predsedniku vlade obljubil, da bo nabavil namenske helikopterje, torej helikopterje, ki bodo opremljeni z medicinsko opremo, tako kot ste jih vajeni videti ali pa smo jih vajeni videti v tujini, vendar ko smo pogledali razpis za dva helikopterja, ki bosta vredna 50 milijonov evrov, smo v resnici videli, da gre za policijske helikopterje, ki pa nimajo medicinske opreme imajo pa seveda osem sedežev, torej tudi na ogled, izlet se lahko bo kdo peljal s tem helikopterjem, nimajo pa postelje, saj veste, da ko poškodovanec potrebuje prevoz s helikopterjem, rabi posteljo, ne s sedeža, gre za najhujše poškodovance. Zakaj je temu tako? Uganka za zdaj ostaja nerešena.

In na koncu še k imenovanju generalnega direktorja gospoda Jušića. Kljub temu, da je gospod senat Jušić odstopil, je potrebno poudariti, da je bilo nezakonito njegovo imenovanje najprej za vede generalnega direktorja, to je bilo 23. 2. 2023. Takrat je bil iz nam znanih virov gospod Poklukar opozorjen, da Jušić ne izpolnjuje pogojev, namreč zakon o javnih uslužbencih v devetem odstavku 83. člena govori, da tudi vršilec dolžnosti ne more postati nekdo, ki ne izpolnjuje pogojev. Preveritev izpolnjevanja pogojev za gospoda Jušića, je bila za gospoda ministra na dosegu roke. Lahko bi upravo za organizacijo in kadre vprašal, kako je z njegovim izpolnjevanjem. Zdaj lahko samo dvomimo, ali ni vprašal ali pa je bil zaveden. Nekaj se je zgodilo, kajti izkazalo se je, da gospod ne izpolnjuje pogojev. In kasneje je seveda gospod Poklukar tega istega gospoda Juršiča imenoval oziroma dal vladi imenovati na mesto generalnega direktorja s celimi pooblastili. Kolikokrat je bil na to opozorjen ne samo od politikov, ki se menda na stroko ne spoznamo, ampak od uglednih pravnikov, vendar je bil trmast do trenutka, dokler nismo v Novi Sloveniji dejansko dali interpelacijo in videli, da je javnost stopila na našo stran. Glejte, Poklukar je torej 23. 2., na tiskovni konferenci bil javno seznanjen, da ne izpolnjuje pogojev. Kljub temu je vztrajal več kot dve leti v takšnem stanju, zato pod vprašaj postavlja vse odločitve direktorja policije od 23. 2. pa do zdaj -direktorja policije, ne kogarkoli. Kako naj bi ljudje tej policiji še zaupali? Da, verjetno je gospod Jušić z odstopom najbolj razbremenil sebe, ker roko na srce ni bil kos funkciji, nikakor pa ni mogel razbremeniti vseh, posebno ne predsednika Vlade in ministra Poklukarja, da so na to mesto imenovali človeka brez izpolnjevanja pogojev in da, ko so bili večkrat opozorjeni, niso reagirali. In kaj je posledica te njihove trme? To, kar sem rekla na začetku, kriza vodenja policije, razpad sistema po celi piramidi, nezaupanje javnosti, upad ugleda policije. Namreč javnost si zasluži vsaj občutek varnosti. In veste, kdaj je bila največja, največji občutek varnosti oziroma je javnost najbolj zaupala policiji, to kažejo tudi številke Eurobarometra in Valicona? To je bilo v času, ko so policijo vodili gospa Tatjana Bobnar in gospod Lindav.

Torej zaradi vsega naštetega in še marsičesa, kar bomo danes v razpravi povedali, sem prepričana, da poslanke in poslanci, ki premorete vsaj malo odgovornosti do te države, do njenih institucij, do državljank in do državljanov Republike Slovenije, boste danes glasovali za razrešitev gospoda Poklukarja, ministra za notranje zadeve, tako kot predlagamo podpisniki interpelacije. Hvala lepa.