Govor

Ja, najlepša hvala. Zdaj bom jaz odprl torej debato med poslankami in poslanci.

Uvodoma se javljam k besedi, pa bi rad to dejal. Velika stvar v tej državi so birokratske ovire umeščanja v prostor, pridobivanja različnih dovoljenj in tudi zaradi tega stojijo evropska sredstva. Mi smo se o tem že pogovarjali na začetku tega mandata, tudi v okviru te komisije, kako debirokratizirati stvari, so se pa mnoge stvari zaradi sprejema zakonodaje pri tej Vladi dodatno zakomplicirale in nikamor ne prihajamo, da bi lahko na primer zlasti na infrastrukturnih projektih, lahko lažje prišli do same izvedbe teh projektov, da bi lažje dobivali potem kasneje tudi dovoljenja in vse ostale stvari. Se pravi, tukaj ta zakonodajni okvir pri taki večini kot je, se pač žal kljub temu ne spreminja, s tem, da tukaj je večina v parlamentu, 54 ali 53 poslancev. Glejte, jaz si res ne želim, gospod minister, brez piar pompoznosti, uspehi Vlade. Glejte ti podatki kažejo in slajdi kažejo, da imamo težave.

Tudi podatki in statistika kaže, da 2014, 2021 na začetku je bilo črpanje slabo, drži. Takrat se spomnim kot poslanec Državnega zbora, jaz sem bil takrat župan, da se je spreminjalo programe krat 2-krat, če se jaz ne motim v tistem, v tisti koheziji, v tisti koheziji, v tistem obdobju, zlasti na začetku mandata in ne bom govoril kdo so bili člani Vlade in kje so bili člani Vlade. Vem tudi, da dajmo si predstavljati, tudi to, da se infrastrukturni projekti delajo dolgoročno, da to kar je pripravljeno, je pripravljeno in da infrastrukturni projekti se ti ne zgodijo od danes do jutri, in da so stvari narejene. Jaz se nič ne bojim za Ministrstvo za infrastrukturo, to lahko rečem, da se ne bi tam, kamor imamo res velik obseg finančnih sredstev, verjamem da se bodo tam počrpale stvari, kajti imamo izzive na železnicah kolikor jih hoče. Bolj me pa motijo ene druge stvari, resno, to pa me moti, in sicer dodeljevanje sredstev, tako kot je gospod Koprivc dejal na začetku Vlade 2022, popravljamo krivice, dali bomo sredstva nevladnim organizacijam, še naprej pa tako dalje.

To je objavljeno tudi na spletni strani stranke Socialnih demokratov. Se pravi, problem gre tudi komu so namenjene določene vsebine. Absolutno se strinjamo na tej strani, gospod minister, da naj gredo tudi evropska sredstva za razvoj podeželja, infrastrukturnih projektov tudi, ne vem, zelenega dogovora, če želite, karkoli, v tja kamor se pač bo to res pomenilo razvoj, ne pa tja, kamor bo pomenilo novo volilno bazo ali pa novo vojsko, ki ti pomaga pred volitvami. No, ste mislili, ta graf, ki smo ga prej kazali, kaže dva svetova. Na eni strani Slovenija je na zadnjem mestu in pri tem se uporablja, kot je minister dejal, pač je zgodba takšna, da je to stvar lahko metodologije, kako pa prenosa sredstev, ampak kljub temu stvar je zaskrbljujoča in imejte to sejo, da je bila sklicana zaradi tega, da lahko soočimo mnenja in da lahko se pač pove na kakšen način se bodo stvari potem naprej počrpale. Če pa bomo samo mehke vsebine spodbujali tudi v nadaljevanju, pa nam ta evropska sredstva čisto nič, popolnoma nič ne pomagajo. In prvi dve leti te vlade, ki je bil pokazatelj, ravno ta kakšen poudarek je v bistvu na teh mehkih vsebinah, so na drugih zgodbah, ki bi bile pomembnejše. Tudi to, kar je bilo izpostavljeno s strani Monike Kirbiš Rojs na koncu glede dodeljevanja teh sredstev in ta afera, ki je bila v medijih, mene zanimajo tukaj kakšne bodo tudi sankcije in na kakšen način tovrstne zlorabe, ki se dogajajo v pridobitev sredstev preprečiti, zato da dobijo milijonska sredstva podjetja, ki v bistvu imajo enega zaposlenega, veste pa, da na kakšen način pa bomo te projekte izvedli, to je nemogoče. Ampak kakšne so sankcije, in drugič, kakšna je vaša preventiva, da do tovrstnih zlorab v bodoče ne bo več prihajalo, kajti spet smo pri tem, da ta evropska sredstva nam popolnoma nič ne pomagajo, če jih dobijo tovrstna podjetja. Je pa prestrukturiranje teh dveh regij ena izmed, zlasti Šaleška dolina ena izmed ključnih stvari, ki jih imamo ne samo v tej finančni perspektivi, ampak tudi v naslednji in še naslednji zaradi tega, ker zapiranje premogovne regije traja, ne vem 40, 50 let, da ne bo pomote in vsota finančnih sredstev, ne vem, veste za en rudnik Trbovlje smo namenili v 25 letih okrog 270 milijonov evrov, da ne govorimo pa o prestrukturiranju celotne regije, da ne govorimo o Šaleški dolini, tako da, to ni stvar samo te finančne perspektive, ampak tudi naslednjih, pa tudi vseh naslednjih vlad, ki bodo se s tem borile.

V redu, pač drugi resorji niso želeli o tem nič razpravljati, jaz verjamem, da se pač, da so tukaj resorji tudi tisti, ki vedo za kaj se gre in da bodo bili tukaj zelo striktni in znajo tudi črpati oziroma se znajo boriti, bom tako v žargonu govoril, kako pridobiti pač evropska sredstva, imamo pa večje izzive, absolutno, na zdravstvu, ampak to bomo pač, kot sem dejal, povedali, pač imeli eno drugo sejo. Šele zadnjič smo izvedeli, zakaj se je iz zdravstva premaknilo določene, določena sredstva. V bistvu bo to želja UKC pa tako naprej, zaradi tega, ker pač niso videli potrebe, šli so spreminjati tudi same programe znotraj zdravstvenih institucij in so pač prepričali vlado, da so se lahko ta sredstva potem premaknila. Jaz še danes trdim, da je to škoda, ker je šlo kar za veliko, kar za veliko finančno košaro iz različnih skladov, da ne bo pomote, zlasti iz NOO, ampak to je bila še zjutraj tema.

Tako da dajem sedaj besedo naprej poslankam in poslancem. Še enkrat pa minister, časa za reklame več ni, Slovenija je na zadnjem mestu. Vi trdite, da je to v redu, tukaj se pa vidi kakšen je odnos do tega, kdo je pač vidi nekje potencial, kdo pa ga ne vidi. Tako da besedo dajem naprej. Kdo želi? Gospod Prednik? Ne. Gospod Cigler Kralj.