Govor

Saša Bricelj Podgornik

Hvala lepa.

O predlogu zakona je ZPS pripravila pisno mnenje. Če na kratko povzamem bistvo, ZPS ugotavlja, da predlagane rešitve po vsebini smiselno sledijo uveljavljeni ureditvi zakona o poslancih, pri tem pa obrazložitev k členom le povzema besedilo rešitve, podrobneje pa razlogi niso predstavljeni. Iz uvodnih pojasnil sicer izhaja, da so predlagane rešitve odraz posebnega položaja, ki ga imata italijanska, madžarska narodna skupnost po Ustavi, kar je bilo sicer kot ključno upoštevano tudi pri urejanju tega vprašanja za poslance. Ta posebni ustavno zagotovljeni položaj narodnih skupnosti tudi utemeljuje posebno zakonsko ureditev v razmerju do sistemske ureditve po Zakonu o integriteti in preprečevanju korupcije. Ustava zagotavlja avtohtoni italijanski in madžarski narodni skupnosti posebno varstvo zlasti v 5. in 64. členu, v katerem med drugim zagotavlja pravico narodnih skupnosti do neposrednega zastopanja v predstavniških organih lokalne samouprave in Državnem zboru, pravico soglasja pri zakonih, drugih predpisih in splošnih aktih, ki zadevajo v Ustavi določene pravice in položaj zgolj narodnih skupnosti in pa pravico pripadnikov narodnih skupnosti do ustanavljanja samoupravnih narodnih skupnosti za uresničevanje svojih pravic. Namen tega posebnega ustavnopravnega varstva je, kot tudi izhaja že iz ustaljene ustavno sodne presoje, da se italijanski in madžarski narodni skupnosti ter njunim pripadnikom poleg vseh ostalih pravic, ki izhajajo iz poglavja o človekovih pravicah in svoboščinah, zagotavljajo tudi nekatere posebne pravice, ki varujejo njihovo manjšinsko identiteto.

V mnenju so posebej izpostavljeni argumenti, ki jih je Državni zbor upošteval pri ureditvi instituta združljivosti oziroma nezdružljivosti v Zakonu o poslancih, ti argumenti so namreč pomembni tudi za presojo tega instituta za občinske funkcionarje, ki so predstavniki oziroma pripadniki italijanske in madžarske narodne skupnosti, saj izhajajo iz posebnega položaja in pravic, ki ga pripadnikom te skupnosti zagotavlja Ustava. Prav tako je razmerje do uresničevanja pravic pripadnikov narodnih skupnosti oziroma samoupravnih narodnih skupnosti na državni in lokalni ravni v temelju enako; gre zlasti za razmerje zastopanja v predstavniških organih ter sodelovanje in financiranje za namene uresničevanja njihovih pravic, pri čemer je glavni in primarni vir financiranja državni proračun, kar izhaja iz ustavne in zakonske ureditve. S tega vidika predlog zakona po vsebini zagotavlja upoštevanje ustavnega položaja pripadnikov teh narodnih skupnosti. Torej v primeru drugačne ureditve položaja občinskih funkcionarjev, ki so predstavniki oziroma pripadniki italijanske in madžarske narodne skupnosti, pa bi bilo z vidika načela enakosti treba predstaviti razloge, ki utemeljujejo drugačno ureditev glede na že uveljavljeno za funkcionarje na državni ravni, ki so torej predstavniki oziroma pripadniki italijanske in madžarske narodne skupnosti, poleg tega pa tudi razloge, ki utemeljujejo poseg v pravice, ki jih pripadnikom teh narodnih skupnosti Ustava zagotavlja v 64. in 44. členu.

Hvala lepa.