Govor

Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo je na 18. seji 13. marca 2024 kot matično delovno telo obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi, ki ga je Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisano poslanko Terezo Novak.

Predlagateljica je uvodoma povedala, da so spremembe veljavnega zakona potrebne zaradi dokončne uskladitve s spremembami 90. člena Ustave Republike Slovenije iz leta 2013, ki se sicer tudi neposredno uporabljajo, in zaradi uresničitve odločbe Ustavnega sodišča glede ureditve referendumskega spora iz leta 2018. V nadaljevanju je predstavila poglavitne rešitve, ki so povzete iz predloga delovne skupine Vlade, v kateri so sodelovali predstavniki Ministrstva za javno upravo, Službe Vlade za zakonodajo, Pravne fakultete, Državne volilne komisije, Vrhovnega sodišča, pa tudi Ministrstva za pravosodje. Te rešitve so smiselno enake že vključene v veljavni Zakon o državnem svetu. Poudarila je, da so novosti skladne s ciljem digitalizacije javne uprave in odpravljanja administrativnih bremen. Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je na seji izpostavila dve splošni opozorili, eno v zvezi z 28. in 25. členom veljavnega zakona, ki sicer nista predmet sprememb v tem postopku, drugo opozorilo pa se je nanašalo na potrebnost priprave novega zakona, sicer pa je ugotovila, da je večina pripomb iz pisnega mnenja Zakonodajno-pravne službe ustrezno upoštevana.

Državni sekretar Ministrstva za javno upravo Jure Trbič je povedal, da Vlada predlog zakona podpira. Poudaril je, da rešitve, ki jih prinaša predlog zakona, pomenijo poenostavitev in pocenitev postopkov zbiranja podpore ter zmanjšanje administrativnih bremen, hkrati pa onemogočajo nepooblaščeno rabo in vpogled v osebne podatke. Zmanjšuje se tudi možnost administrativnih napak.

Državna sekretarka Ministrstva za notranje zadeve, gospa Tina Heferle, je poudarila, da je ministrstvo pristojno za vodenje evidence volilne pravice, zato je podrobneje pojasnila, kako bo potekal postopek oddaje podpore volivca zahtevi za razpis referenduma, in dodala, da ima ministrstvo mehanizme, s katerimi so baze podatkov zavarovane na visokem nivoju. Vlada zato ocenjuje, da je predlagano elektronsko zbiranje podpore volivcev varno in transparentno.

Predstavnik Državnega sveta Rajko Fajt je povedal, da pristojna Komisija Državnega sveta za državno ureditev predloga ni podprla, pač pa ga je podprl Državni svet kasneje ob dodatnih pojasnilih na plenarnem zasedanju. V nadaljevanju je povzel opozorila, ki so bila izpostavljena v razpravi.

Dr. Igor Kaučič je podprl mnenje Zakonodajno-pravne službe, da bi bilo smiselno razmisliti o širši prenovi zakona, ker je veljavni nepregleden, pojavljajo pa se tudi težave z razlago veljavnosti posameznih določb. Menil je, da so predlagane spremembe ustrezne, opozoril pa je na nekatere določbe veljavnega zakona, ki niso predmet sprememb, pa bi po njegovem mnenju morale biti.

V razpravi poslank in poslancev je Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke izrazila pomisleke glede zadostne stopnje varnosti. Izrazila je dvom v sisteme, ki naj bi zagotavljali varstvo izražene podpore volivk in volivcev in nadzor nad vpogledi v oddane podpore, ter dodala, da se zbirateljem podpore na nek način onemogoča stik z volivci. Napovedala je, da člani poslanske skupine predloga zakona ne bodo podprli. Poslanec iz Poslanske skupine Nova Slovenija pa je napovedal podporo predlogu zakona. Izrazil je zadovoljstvo zaradi umika predloga amandmaja odbora k 21. členu in se zavzel za odpravo nepreglednosti zakona.

Predlagateljica je odgovorila na pomisleke, izražene v razpravi, in povedala, da možnost podpisa obrazca za podporo z elektronskim digitalnim potrdilom prek zdajšnjega portala eUprava že obstaja in da do zlorab ne prihaja. Predstavnik Ministrstva za javno upravo pa je dodal, da je v primerjavi z evropskimi državami v Sloveniji volišč razmeroma veliko in da je modernizacija v smeri digitalizacije prava smer.

Odbor je na podlagi osmega odstavka 131. člena Poslovnika sprejel amandmaje k 3., 4., 8., 9., 10., 13., 19., 20., 24., 25., 26., 27. in 29. členu ter amandma za novi 29a. člen.

Odbor je glasoval o vseh členih predloga zakona ter jih sprejel.