Hvala za besedo.
V Državnem zboru smo o noveli zakona opravili splošno razpravo na eni od prejšnjih plenarnih sej zbora z namenom, da identificiramo morebitne sporne rešitve, ki bi jih kazalo spremeniti, dopolniti ali pa izključiti. Prav tako smo predlagatelji opravili razpravo na pristojni komisiji in tudi na plenarni seji Državnega sveta. Državni svet je ob dodatnih pojasnilih predlagateljev in predstavnikov resornih ministrstev predlog zakona podprl. V razpravi so se svetniki lahko prepričali, da nov način zbiranja podpor na elektronski način zmanjšuje možnost, da se izražene podpore ne bi zabeležilo ali da bi se podpisani obrazec izgubil. Prav tako bodo zagotovljeni ustrezni protokoli sledljivosti na upravnih enotah in na Ministrstvu za notranje zadeve, oddane podpore na upravni enoti bodo takoj prenesene v evidenco volilne pravice, postopki se bodo beležili in arhivirali, baze podatkov pa bodo zavarovane na enak način, kot so pri izdajanju osebnih listin.
Da bi odpravili vsakršen dvom, smo predlagatelji v nadaljevanju zakonodajnega postopka v obravnavi na matičnem delovnem telesu upoštevali večino pripomb iz mnenja Zakonodajno-pravne službe ter predloge Ministrstva za javno upravo z amandmaji odbora. Pri tem smo upoštevali tudi tehtne pripombe opozicijske Poslanske skupine Nova Slovenija in umaknili predlog za amandma odbora k 21. členu. Omenjeni amandma je v referendumskem sporu določal izjeme, o katerih bi lahko Vrhovno sodišče odločilo brez glavne obravnave. Z Novo Slovenijo se strinjamo, da je Vrhovno sodišče referendumski sodnik kot edini organ prve in zadnje stopnje, zato je prav, da ni izjem glede izvedbe glavne obravnave.
Po vseh opravljenih razpravah in po sprejetih amandmajih na matičnem delovnem telesu želi zdaj še stranka SDS z vloženim amandmajem ohraniti sedanje stanje, saj predlaga ohranitev fizičnih, se pravi papirnatih obrazcev, ki jih volivec podpiše pred uradno osebo. Ob tem predlaga, da uradna oseba lastnoročno podpisani in potrjeni obrazec vrne volivcu. Ta amandma je v nasprotju s cilji in nameni te novele zakona, in sicer z digitalizacijo javne uprave in odpravo administrativnih bremen tako za predlagatelje referendumov kot tudi za javne uslužbence na upravnih enotah in v Državnem zboru pri oddaji podpore referendumski zahtevi in štetju obrazcev podpore volivcev. Naša rešitev omogoča digitalizacijo, poenostavitev in pocenitev postopkov zbiranja podpore ter zmanjševanje administrativnih bremen za javne uslužbence, hkrati pa te rešitve onemogočajo nepooblaščeno rabo in vpogled v osebne podatke. Zmanjšuje se tudi možnost napak pri oddajanju in zbiranju ter posredovanju papirnatih obrazcev.
V imenu predlagatelja še enkrat poudarjam, da možnost podpisa obrazca za podporo z elektronskim digitalnim potrdilom prek zdajšnjega portala eUprava že obstaja in da do zlorab še nikoli ni prišlo. Postopek na upravni enoti pa bo papirnati obrazec podpore nadomestil s podpisom prek digitalne podpisne tablice. Postopek bo popolnoma enak, kot je pri izdaji osebnih izkaznic, potnih listov, vozniških dovoljenj in še nekaterih drugih dokumentov. Tudi varnostni protokoli bodo enaki kot pri izdaji omenjenih osebnih listin. Sistem je popolnoma varen, saj izbrisi oddaje podpore niso možni, saj obstaja revizijska sled, pa tudi dostop uslužbencev na upravnih enotah do osebnih podatkov podpornikov ne bo mogoč. Za konec pa predlagatelji želimo ponovno opozoriti, da gre v primeru te novele zakona za nujno in potrebno uskladitev Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi s spremembo Ustave Republike Slovenije iz leta 2013 in odločbo Ustavnega sodišča iz leta 2018 za zagotovitev ustreznega sodnega varstva, prinaša pa tudi poenostavitev in pocenitev postopkov zbiranja podpore ter zmanjševanje administrativnih bremen, tako za javne uslužbence kot tudi predlagatelje referenduma. Zato navzoče poslance in poslanke pozivamo, da novelo zakona podpremo. Hvala.