Govor

Jože Novak

Zdaj ocene so točne, nimam kaj drugače reči, tako je stanje.

Dve stvari, ki jih pojasnjujem, obljubljati pa nočem, ampak boste videli, da bomo nekaj spremenili tudi v sistem naprej. Vi imate ta trenutek v javni razpravi, že drugič, osnutek oziroma predlog poplavne uredbe, bom na kratko govoril, rekel o tem, da smo marsikaj malo zaprli ta krila posameznikov, ki samovoljno nekaj odločajo. Jaz vem, da je tudi nezakonito delo, da so občinam nalagale hidravlično hidrološke študije, primer vodarji, ampak je prišel en pravilnik, ki ne vem, če je sploh v skladu z zakonom, ampak tako je bilo zdaj že 20-letje tak pogoj in potem je bilo norenje povsod to početi in delati. Jaz sem ukrenil, in to imam že v predpisih zdaj popravljeno, niti ena občini, niti eni občini ni treba delati nove hidrološke študije, če je imela kdaj koli prej narejeno svojo študijo. In morajo naši kolegi vodarji z ekspertnim mnenjem povedati, ali je slučajno zgodba ocene na novo poplavno ogroženost v smislu prilagajanja podnebnim spremembam treba karkoli narediti. In če ekspertno mnenje dvignete za 20 centimetrov, 30 centimetrov je to ekspertno mnenje, ki zadostuje v tem delu. Se pravi tam, kjer je bila že izdelana hidrološka študija ni treba izdelati nove. In to že je malo približek tistega, kar sva mogoče najdlje let rabili.

Druga stvar, ki je, ta uredba, delno pa tudi potem še na spremembo zakona in to je že naročilo, na novo bo delala država hidrološkohidravlične študije. In tu imate prav, mislim, da eden od vaših poslancev že enkrat to rekel, če država ureja vode, ima nalogo tudi skrbeti za hidrološke študije stanja in varovanja, bom rekel, obstoječega stanja, varovanja obstoječega stanja in zadeve. To je en del.

Drugič, v parih primerih pri naravovarstvu smo prišli tudi do točke, ko so že na drugi stopnji ali pa na sodiščih ugotovili, da če je arbitražno odločanje brez merila in kriterija, ki je zapisan kje, je neverodostojno in ne more zahtevati nekdo nekaj, kar nimaš v pravilih. In vaš kolega je rekel, tako imenovana siva območja naravovarstvena ali kaj takega. Ampak to sta dva dela, ki jih je lažje, bom rekel, pripravimo tudi v tem drugem delu. Tako da več zanesljivo o sistemu, bom rekel in teh praksah, ki jih imamo.

Zdaj, koordinacijska skupina, mi danes že delamo na državi, delno po Zakonu o obnovi za ta del in je učinkovit del in imamo tedensko to koordinacijo in uspemo marsikaj narediti. Ta je zdaj je noter tudi za ta del. Mi pa tudi pri ostalih občinah, kjer želijo to funkcijo, delamo. Mi smo imeli paradoksalno situacijo do sedaj, do sedaj veljavni zakon, pa praksa ministrstva je bila, ne, mi smo želeli poselitev in pol se je občina s 30, 23, ni važno koliko, z ljudmi ukvarjala sama zase in prepuščena, točno to, kar ste rekli, časovnici. Tudi malo panaliziramo kakšnega. Naredil sem tudi dva notranja nadzora oziroma šele uvedel, tako pri naravi kot pri vodah, da malo pogledamo kako so te in od kje so te stvari prišle. Ampak to so majhni koraki k temu, da se vseeno kam spravi.

Zakaj pa 305.a člen? Glejte, mi smo naredili z velikim naporom in delom z vsemi občinami skupaj naredili preglednico, in razen treh občin, razen treh občin, imajo vse planirano do junija 2026, zavedajoč se, da je jeseni so volitve potem 2026. Te tri občine, Kozje, Pesnica in Luče imajo pa začetek leta 2027. Glede na to, da v Lučah imamo problem in moramo zaradi voda kolega ve, bomo tukaj že se dogovorili, da bomo pred 2026 omogočili, da bodo Luče spravili, bom rekel, zadeve skozi, zato ker bo naša hidrološka študija Savinje pomagala, bom rekel, pri teh zadevah, da ne bodo dvoma imeli. Za Pesnico in Kozje se bomo pa posebej potrudili, da bo v tem delu danes.

Zdaj pa razumite mi najprej še ta rok. Jaz vem, da ne moreš vse rešiti v državi, ampak dajte mi verjeti, z metodo in tehniko je 99,9 procentov možnosti, da bomo to speljali pod malo tršo roko državnih nosilcev urejanja prostora. In za to ne želim spustiti. Čim bomo to spustili, rokovno ali kako drugače, bo vsak župan ali pa celo tu uradnik rekel, joj, saj bo naslednja ekipa naredila. Se pravi, to imam en tak motiv. Ta drugi je pa, glede na to, da so mi povedali, kako daleč so s papirji, in ko smo še najbolj negotovo občino Piran zadnjič obdelali, dokončno, da so končno pristopili k tej spremembi, se mi je malo oddahnilo pri stvari, pri čemer sem bil pa veste, kje je najbolj razočaran, tudi ta izvajalski del firm, ki to delajo pri nas so prav nesrečni, ko jim povemo, da lahko tudi v enem letu spravijo zadeve skozi. In zdaj je ta vsa Slovenija pripravljena tako počasi, kaj pa ta minister nori, da moram v enem mesecu dati, kaj me pa delaš, ali pa kaj drugega. Ampak smo videli pri parih primerov, da se da. Tako da jaz bi iz tega prosil, seveda je, tako kot je kolegica povedala, inštrukcijski rok noter. Mi pa omogoča nekaj, jaz lahko še vedno posežem po tistem členu DPN bomo začeli, čeprav vem, da je to dosti kompleksno, kakšna občina bi si celo želela, da ji država naredi namesto mene, ker imam preveč zapleten problem. Zato si ga ne želim, ampak bolj želim spodbujati, bom rekel, te... In ker je ta rok inštrukcijski, nam bo pomagal, bom rekel, seveda k temu čisto posredno, bom rekel, k delu. Je pa, je pa res to, kar je tudi zakonodajna služba opozorila, mi bomo v tej drugi rešitvi dali nazaj, da bo Vlada potrdila občinski plan, zaradi tega, da imamo medresorsko, ker se bojijo, da minister, ki je pristojen za urejanje prostora, ureditve ne sme avtonomno odločitev oziroma avtokratsko odločiti namesto drugih. Jaz to razumem zdaj to poanto, mi pa verjemite, enem delu, ko sem bil veliko let nazaj državni sekretar eno kratko obdobje, samo zato, da sem zaflikal eno luknjo. Pa tudi prejšnji direktor urada sem imel striktno, brez izjeme mnenje dano v 45 dneh, ker je zakon rekel 45 dni. Vlade, pri čemer smo čisto sindikalno naredili, vsak uradnik, ki smo ga dovolj dali, da jih ima nekaj občin čez, je moral v prvih petih delovnih dneh ali v sedmih dneh podati, ali ima pripombe na gradivo, ga lahko zavrne v sedmih dneh, osmi dan ga ne sme več zavrniti, lahko samo še pove, če je še kaj drugega. Pripraviti v 14 dneh mnenje, 15 + 8 je 21, 30. dan je moral dobiti minister ali pa državni sekretar na mizo, da je bilo 45 dan na vladi, brez izjeme se je to dalo. Jaz trdim, da smo, nismo, da ni bilo reda v hiši. In da je nekaj stvari, imate prav, tudi če zakon še tako obrneš, če ne boš organizacijsko zadaj postavil, nisi nič naredil. Jaz bi iz tega naslova predlagal, da to ostane, in ta koordinacijska skupina bo funkcionirala tudi za druge primere, kjer bomo imeli in daleč od tega, da bi si vzel za mačehovski odnos in da je to... Verjamem pa, da bomo imeli malo več pogovora ob novi spremembi, ki jo pa, kot sem rekel, v prvi polovici leta 2025 tudi zagrabimo. Hvala.