Govor

Jože Novak

Hvala lepa za besedo.

Lepo pozdravljeni! Na ministrstvu pripravljamo dve spremembi Zakona o urejanju prostora. Ena je ta, ki nas časovno lovi zaradi novega letnega roka, druga je pa temeljita dopolnitev ZUREP in ZGO skupaj. Samo dve besedi o njem. V samo razpravo smo dali dosti predlogov za racionalizacijo v skladu s posvetovanji, ki sem ga imel tako z vami poslanci kot tudi s posameznimi asociacijami občin, ZOS, ZMOS in vsi ostali in seveda drugih problemov, ki smo jih imeli. Dobil sem čez 500 v en, na en zakon, na drug zakon, pa 600 predlogov za dopolnitev. Ena varianta je bila, da vse se pod mizo pospravi, pa da samo osnovne stvari. Jaz sem se odločil za temeljito prenovo, zato dajte razumeti, da bo ta prenovljen predlog prišel na podlagi teh razprav v začetku prihodnjega leta, jaz ga dobim januarja. Od kolegov na mizi pa verjamem, da ne bom čisto takoj zadovoljen z njim. In da bomo poskušali narediti tako, da bi leta 2025 zapravili tisto, kar imamo vsi. Isti cilj, racionalizirati postopke tam, kjer je, brez da bi koga izključili, pa vendarle tudi odločitve tako pri graditvi, kot pa kje drugje. Seveda v tem primeru, ko se je tako časovnica objektivno odvila, mi je bila naloga, da rešimo problem sedanjega zakona ali pa stanja, ki je na podlagi tega, sedanjega zakona, ki je dan živ vsem občinam, da pripravijo, nekako že, bi rekel, po 20 letih skupaj ali nekaj takega, vsi OPN, da imajo na vse občine to sprejeto. Zgodilo se je namreč to, da imamo 23 občin, smo imeli nedavno nazaj, ki še tega ni imelo. Ko sem začel ministrovati, sem ugotovil, da jih večina od njih še niti ni začela spremembe pripravljati. Zavihali smo rokave in prišli do točke, da imamo danes na mesto 23 samo še 22, pa da bomo imeli januarja samo še 20, se pravi, občine se so aktivno lotile, zato ker so občine aktivno lotile seveda z našim spodbujanjem, sodelovanjem včasih tudi z imajo kakšno trdo besedo, ker ste navajeni, da tudi kakšnemu kaj povemo. Je zdaj situacija taka, da imajo celo vse občine pripravljene programe? Te priprave OPN, skratka nismo na nuli, smo daleč naprej od te nule. Zdaj pa, če bi samo rok prestavil, potem smo samo uzakonili stanje, da velja, bom rekel, naprej, pa nič ne ukrepamo, pa bomo približno isto situacijo imeli, kot je zdaj. Zato smo se po teh programih dogovorili, da poleg spremembe roka, da spremenimo datum iz leta 2024 na 26 30. oktober. Z razlogom, bom tudi povedal, zakaj - da ta rok damo v to, da morajo župani v tem mandatu, v svojem mandatu to zaključiti to delo. Kot veste, novembra so volitve občinske in 30. oktober je rok, ko župani lahko še v tem mandatu sprejmejo, če štejem, da v zadnjem mesecu tudi morda ne morejo vse narediti. In nadalje: mi smo jim postavili tudi to, da morajo vse strokovne zadeve opraviti do 30. aprila 2026. Tudi za to, da kontinuiteto peljemo do tam v 305. A členu, pa smo dodali interne roke zato, ker mi zakon že zdaj dopušča, da država začne delati državni prostorski načrt namesto priprave OPN občin na račun in stroške občin. In meni ta člen pomeni samo to, da sproti spremljam in da jih spodbujamo veliko k temu, da tudi v tem mandatu skupaj zaključijo voljo ene in druge ekipe, organiziranosti. Ko smo se zdaj postavili, je to posredno orodje. Za spremljanje, tisto peti a člen, ki govori, januarja morate sklepe imeti, če še kdo nima, ampak mislim, da bomo to pokljukali marca. Dajte osnutek občinskega prostorskega načrta za objavo na spletni strani, oktobra 2025 je dopolnjen osnutek občinskega prostorskega načrta in okoljsko poročilo, se pravi, letos opravil te strokovne zadeve in da do aprila 2026 lahko župani dajo predlog občinske prostorske načrte v sprejem, od aprila 2026 pa do oktobra je pa tak normalen čas, da ga tudi župani lahko sprejmejo. Na predlog službe vlade za zakonodajo smo dodali tudi 305. člen 305.b člen, ki govori o koordinacijski skupini. Mi smo imeli več sistemov, kako na nek način uskladiti posamezne rešitve, kadar naši nosilci ur razvadili vse njih, da imamo težavo, da vsak zase odloči, in da potem, če prideš čez sito 23 pozitivnih mnenj, imaš plan, če ne, ga pa nimaš. In to je problem tega dela, jaz sem razumel, da ta koordinacijska skupina se formalizira za to, da se usklajuje. Jaz sem drugače pristaš tega, da bi morali dati slej ko prej ministru pristojnost, da postavi zadevo ali pa Vlada, kdorkoli, ker mi moramo seveda temu neodločanju ali pa kakšni stvari dati seveda svoj konec moram tudi priznati, da sta dve, dva resursa taka, ki jih tudi jaz sem zadolžen, eni so vodarji, naši kolegi, ki radi vlečejo leta svoje mnenje in še kaj drugega, da bo ja sigurno, pa tudi na naravi niso nič kaj dosti bolj nedolžni pri tem delu. Tako da iz tega naslova imam sam s sabo, bom rekel, dovolj dela, ampak tudi ta širša skupina, sprejemamo, da lahko tudi to določa. Seveda, ključna stvar je še za konec v zadnji člen, 4., da začne zakon veljati 31. decembra 2024, zato ker je rok 1. 1. 2025 tisti in moramo seveda pravočasno uveljaviti ta zakon, da bo veljal od takrat naprej, da ne bo praznine. To je ključna stvar. Hvala za razumevanje.