Hvala za besedo.
Najprej se iskreno zahvaljujem zagovorniku in njegovim sodelavkam, sodelavcem za pripravo tega zelo izčrpnega, metodološko odlično strukturiranega poročila, ki je že četrto po vrsti, ampak tokrat krovno naslavlja pregled vseh pravic ljudi, ljudi z invalidnostmi in oviranostmi in njihovega uresničevanja!
Je zelo dragocen vir tudi za nas, ki smo trenutno odgovorni za to, da se vsaj na zakonodajni ravni in potem tudi v praksi na izvedbeni ravni te pravice dosledno upoštevajo in da so zagotovljene. Poročilo smo temeljito prebrali in se opredelili do temeljnih oziroma do ključnih priporočil, ki se nanašajo zlasti na, zlasti na naš resor in tudi pripravili pregled bistvenih poudarkov. Zdaj, kar nekaj teh priporočil se nanaša na Zakon o osebni asistenci. Ta je v usklajevanju že lep čas, že več kot eno leto potekajo usklajevanja tega zakona z različnimi deležniki. Tudi ta teden je bil opravljen še en posvet z delovno skupino, sestavljeno iz predstavnikov organizacij, ki zastopajo ljudi z različnimi oblikami invalidnosti in verjamem, da bo ta zakon naslovil marsikatero od priporočil oziroma od vprašanj, ki so izpostavljena v poročilu. Glede ureditve položaja gluhoslepih oseb. Tudi ta zakon je praktično pripravljen, v zaključni fazi, so usklajevanja. Ravno danes zjutraj smo začeli še v bistvu bolj tehnično, nomotehnično urejanje tega zakona. In verjamem, da bo ta zakon kmalu sprejet in bo uresničil tudi tisto pravico, ki je, konec koncev, bila zapisana v Ustavo.
Glede uresničevanja priporočil Odbora za pravice oseb z invalidnostmi v zvezi s Konvencijo o pravicah invalidov je Slovenija letos posredovala Odboru za pravice invalidov združeno drugo, tretje in četrto periodično poročilo, ki podajata zelo širok pregled čez praktično vse resorje v zvezi z izpolnjevanjem teh priporočil in zagotavljanje pravic ljudem z invalidnostmi.
Glede revizije in zagotovitve ustreznejšega prevoda pa moram reči, da po naših posvetovanjih, tudi s predstavniki invalidskih organizacij oziroma zastopnikov z ljudmi z invalidnostmi in oviranostmi nismo prišli do enotne pozicije, da je ta prevod toliko neustrezen. Naše stališče je, da vsekakor je revizija prevoda na mestu, ne glede na to, ali obstaja o tem popolno, popolno soglasje ali ne. Ampak glede na številne druge izzive, ki jih moramo rešiti pred tem, lahko povem, da ta trenutek to ni na vrhu prioritetne liste, je pa vsekakor nekaj, česar se želimo tudi lotiti in če nič drugega preveriti ustreznost tega prevoda. Razumemo temeljno težavo, razumemo zakaj, zaradi samega prevoda nekatere skupine, ki izpadejo iz določenih pravic, in kot rečeno, smo se pripravljeni temu posvetiti. Bi pa samo opozoril, da tudi glede tega med samimi predstavniki skupin ljudmi iz invalidnosti ni popolnega soglasja.
Kar zadeva Zakon o socialnem vključevanju invalidov, v zvezi s tem poteka ustavna presoja in ko bo ta zaključena, bomo seveda tudi ustrezno upoštevali in priporočila Ustavnega sodišča in ostala priporočila in ta zakon ustrezno prenovili, če bomo ocenili, da je to potrebno.
Glede Zakona o izenačevanju možnosti invalidov in zagotavljanja dostopnosti objektov v javni rabi. Strinjam se, to je nujno graditi in tukaj aktivnosti potekajo dosti intenzivno. Sprejeti so vsi predpisi, ki zavezujejo vse deležnike, da gradijo objekte tako, da bodo dostopni univerzalno vsem uporabnikom, torej tudi ljudem z vsemi oblikami oviranosti. V letošnjem letu je tudi Urbanistični inštitut, ki deluje pod okriljem Republike Slovenije, vzpostavil nacionalno svetovalno informacijsko točko, ki zagotavlja vse informacije in bistveno podporo vsem, ki so odgovorni za gradnjo objektov. Za to, da tudi in na ta način dejansko pripomore k temu, da so te zaveze izpolnjene.
Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide je sprejet in se bo začel uporabljati 28. junija naslednje leto, torej 2025 in ta v naš nacionalni red prenaša evropsko direktivo 2019/882 in na podlagi tega zakona so bili sprejeti tudi ustrezni podzakonski akti. Seveda bomo pa pozorno spremljali uresničevanje zavez, ki jih ta zakon in njegovi podzakonski akti prenašajo.
Kar zadeva priporočilo, da je treba minimalne zahteve za dostopnost do blaga in storitev, ki so na voljo javnosti, urediti v Zakonu o izenačevanju možnosti invalidov, verjamemo, da je Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide, ki se bo, kot rečeno, začel uporabljati naslednje leto to že ustrezno uredil in da bi dodatna ureditev še v Zakonu o izenačevanju možnosti invalidov v bistvu pomenila neke vrste dvotirno urejanje, zato verjamem, da to na tej točki ni potrebno.
Torej, mogoče toliko kot odziv na glavne točke, glavna priporočila. Še enkrat, zavedamo se, da je dela še veliko in se ga lotevamo po vrsti. Za to še enkrat velja
Magnetogram v izdelavi!