Govor

Spoštovani poslanke in poslanci, dragi vabljeni gostje z ministrom in ekipo ter tudi predstavnicami Računskega sodišča, en lep dober dan na že 35. nujni seji Komisije za nadzor javnih financ!

Začenjam 35. nujno sejo komisije.

Obveščam vas, da imamo eno opravičilo, in sicer zadržan je Milan Jakopovič, kot nadomestna članica pa Janeza Ciglerja Kralja nadomešča Vida Čadonič Špelič. Torej, s sklicem seje ste prejeli dnevni red seje komisije. V poslovniškem roku ni bilo nobenih dodatnih predlogov za spremembo dnevnega reda, zato je dnevni red seje takšen kot ste ga prejeli, torej sami s sklicem.

Prehajamo torej na 1. - in edino - TOČKO DNEVNEGA REDA - KRČENJE PRORAČUNSKIH SREDSTEV ZA NEODVISNE DRŽAVNE ORGANE.

Kot gradivo k točki dnevnega reda ste prejeli: sporočilo Državnega sveta Republike Slovenije z naslovom Državni svet na 15. izredni seji soglasno potrdil veto na Zakon o izvrševanju proračuna z dne 25. novembra 2024 in sporočilo Računskega sodišča Republike Slovenije z naslovom Vodstvo Računskega sodišča opozorilo na nesprejemljive posege v neodvisnost in samostojnost Vrhovnega državnega revizorja z dne 26. novembra 2024. Člani komisije ste tudi včeraj dva 3. 12. prejeli še protestno izjavo Računskega sodišča zoper posege v njegovo neodvisnost, katero je vodstvo Računskega sodišča 25. 11. 2024 naslovilo na predsednika Vlade in predsednico Državnega zbora.

Na to nujno sejo komisije sem vabil: gospoda Marka Lotriča predsednika Državnega sveta, gospo Jano Ahčin predsednico Računskega sodišča Republike Slovenije, ki jo lepo pozdravljam, gospoda Klemna Boštjančiča ministra za finance, Državni svet Republike Slovenije, Računsko sodišče in tudi ministrstvo za finance.

Vse prisotne še enkrat lepo pozdravljam!

Zdaj za uvod, kot sklicatelji seje mi dovolite eno krajšo obrazložitev zakaj smo to sejo naredili. Uvodoma naj povem, da sklepe dobite tekom seje na mize, kajti težko je pripravljati sklepe vnaprej brez obrazložitve pristojnega ministra zakaj je prišlo do tako grobih in nerazumnih potez, kajti s strani Vlade ki je prva skrbnica proračuna Ministrstva za finance po tem amandmaju koalicije, ki je posegel tudi v ustavno materijo. Nismo dobili nobenih pojasnil, ne javnost niti ne poslanci Državnega zbora. Tako da ta pojasnila bodo na mestu danes tekom te seje in na podlagi teh pojasnil se bodo potem pač oblikovali tudi sklepi. Zagotovo pa je prav, da gre današnja razprava vsaj uvodoma v kontekst zagotavljanja demokratičnega procesa. Glejte, Slovenija je s samo Ustavo ustanovila kar nekaj nadzornih institucij, ki zagotavljajo delovanje in robustnost naše demokracije in naše ustavne ureditve. Imamo nadzorne institucije, ki bi morale biti neodvisne, morale bi biti robustne. Tukaj ne govorimo samo o Računskem sodišču in ostalih institucijah, ostalih agencijah, če želite, ne pa da so plod obračuna Vlade Republike Slovenije, ker bodisi jim določene odločitve, ki jih te institucije napišejo bodisi določena mnenja obstoječi vladi niso po godu. Jaz se spomnim, kako je bilo pred približno tremi leti pri predlogu ene zakonodaje, ki je združevala te nadzorne institucije, kako so bili po Ljubljani silni protesti, da gre za ustavno kategorijo. Spomnim se tega, kako smo tudi nekateri ministri opozarjali, da se ne moremo kar institucij tako združevati, jih razdruževati in postavljati po svoje, zaradi tega, ker gre za steber demokratičnega procesa. Tisti, ki ste spremljali medije v preteklosti, ste ugotovili, zlasti tuje medije, kako je tudi kakšna politika v eni najstarejših demokracij posegala v nadzorne institucije in kako so bile te institucije dovolj robustne, da so obstale ne glede na barvo vlade, kot kaže, pa pod Svobodo je tudi to preveč. In če nobena druga vlada v preteklosti si ni upala napadati tako neodvisne nadzorne institucije, si je pač to uspelo in si je to privoščila vlada Roberta Goloba. Za kaj gre? Za javnost, da bo vedela. Računsko sodišče Republike Slovenije je bilo ustanovljeno z Ustavo. Pri sprejemanju tega proračuna za leto 2025 je bilo usklajeno z Računskim sodiščem. Komisiji za nadzor javnih financ kot matičnemu delovnemu telesu je bilo rečeno s strani državne sekretarke, citiram: "Z Računskim sodiščem je vse usklajeno in lahko gremo v sprejem tega sklepa, da je vse usklajeno". Tudi s strani predstavnice Računskega sodišča je bilo rečeno: mi smo vse uskladili. Zakaj je potrebno to usklajevanje, gospod minister? Zaradi odločitve Ustavnega sodišča Republike Slovenije. Odločitev Ustavnega sodišča Republike Slovenije - verjetno, da to vam niso povedali ali pa ne veste - je eksplicitno zapisalo, da glede zmanjšanja sredstev se mora strinjati in usklajevati se mora, ta kontekst, z Računskim sodiščem. Tukaj je ključno vprašanje: ste to usklajevali? Ali ste morebiti opozorili poslance, ki so vložili amandma za tri milijone evrov pri 17 milijardah evrih vreden proračun, vrednem proračunu? Ne, vzeli ste eno tretjino sredstev nadzorni instituciji, ki bdi nad porabo davkoplačevalskega denarja in tudi nad razsipništvom, če želite, te Vlade. Vzeli ste tri milijone evrov, eno tretjino, samo in zgolj zaradi tega, ker gre za maščevanje tej instituciji zaradi določenih mnenj, ki so jih v zadnjih dveh letih spisali - mnenja s pridržkom, negativna mnenja, kot na primer so bilo to mnenje glede nakupa določenih nepremičnin, kot je bilo na primer to mnenje glede izplačil nagrade Svetlani Makarovič. Zaradi tega, ker imamo, kot kaže, institucijo, ki v svojem bistvu izpolnjuje ustavno načelo, neodvisnost, vam nekaj povem, da pač ni neodvisnosti, če ni finančne neodvisnosti. Potemtakem lahko naslednje leto pričakujemo, da boste za 2026 še za tretjino sklestili, če določeno mnenje ne bo pogodu. Se pravi, kontekst razumevanja neodvisnih nadzornih institucij … / oglašanje iz dvorane/ Dober dan. Neodvisnih nadzornih institucij je s strani Svobode mišljen popolnoma nedemokratično. Nadzorne institucije niso tukaj z namenom, da krepijo vlado, niso tukaj z namenom, da so uslužne vladi, tako kot recimo Računsko sodišče ni bilo služno vladi pri nabavi, pri nabavah mask, spomnimo se, zelo hitro je reagiralo, v roku dveh mesecev je Računsko sodišče takrat naredilo svoje, svoje poročilo, negativna mnenja. Ampak to je treba spoštovati, takšno mnenje kot tega je treba spoštovati, ampak potem ne vem, jaz se ne spomnim, da bi sledila tako brutalna kazen o odvzemu proračunskih sredstev in poseg v ustavno kategorijo. Torej demokratični proces, minister, ni proces, ki je samo zapisan, ampak ga je treba razumeti in z njim živeti, ga spoštovati. In institucije moramo narediti robustne, sicer rata tudi oblast preveč samopašniška - kot kaže, si to želite tako, kot si želijo nekateri v kakšnih drugih državah, pa so jih pred štirimi, petimi letih v starejših demokracijah, ko so bile institucije ogrožene, ustavili. Torej lahko rečemo, naslednjič bo padlo kakšno sodišče, ko bo kakšnemu ministru reklo, da pač je nekaj narobe naredil in bo obsojen. Ali boste vzeli sredstva KPK, če bo odločitev KPK v primeru predsednika Vlade in zadev, ki jih imajo zdaj na KPK, pač drugačna od pričakovanj? Ali jih boste kaznovali? Ta seja je torej tukaj z namenom, da se zavedamo pomena državnih institucij in da se zavedamo pomena Računskega sodišča Republike Slovenije pri tem, ko nadzira oziroma kot državni revizor nadzira porabo nenazadnje in smotrnost porabe davkoplačevalskega denarja; to je bilo v preteklosti pač večkrat z večjimi mnenji dokazano, da je bila ta poraba nesmotrna. In še enkrat poudarjam, naredili ste brutalno maščevanje. Kar pa je še huje, lagali ste tukaj v Državnem zboru. Vlada je tukaj lagala, češ, vse je usklajeno in potem je prišel amandma, s strani koalicije za tri milijone evrov. Za kaj gre? Gre za popolnoma populistično potezo. Tri milijone evrov bomo dali na onkologijo s proračunom. Super in prav, ampak onkologija ne rabi samo tri milijone evrov. Na drugi strani ste dali nevladnim organizacijam, ki bi ta trenutek morale protestirati zaradi vaše odločitve 150 milijonov evrov s proračunom. Včeraj ste na Kolegiju glasovali nujno sejo, nujni postopek za Zakon o Tešu, ki bomo tako v vrečo brez dna vrgli 500 milijonov evrov. Te dni se pač meče denar dobesedno skozi okna, imamo največje, največji proračun, 17 milijard evrov vreden. Vi ste pa primanjkljaj 1,5 milijarde evrov, ne vem, kaj se je zgodilo po covidu še tako drastično, da pač se ta proračunski balon tako napihuje, ampak to razsipništvo je pač očitno.

Kar se tiče torej onkologije in prerazporeditve teh finančnih sredstev, drži, zdravstvo potrebuje denar, ampak zakaj ste potem vzeli za investicije 150 milijonov evrov za druge prepotrebne obnove. Zaradi tega je šlo tukaj samo za eno populistično potezo, ki ste jo vi naredili, draga koalicija, glasovali ste amandma, da se Računskemu sodišču vzame tri milijone evrov in dali ste na onkologijo, ker na onkologiji ta denar potrebujejo. In jaz ja trdim, da potrebujejo, samo iz naslova te institucije. Če pa res rabimo tri milijone evrov, potem pa predlagam, da najprej začnete varčevati tudi ministri pri sebi, Vlada pri sebi, če je to problem. Zadnjič sem bral o stroških potovanj, ki jih imajo posamezni ministri, pač so visoki, tako da denarja pri 17 milijard evrih je zelo veliko. In ni problem tri milijone evrov za državno institucijo in niti sredstva, ki jih ima Državni svet. Torej nerazumna poteza, ki terja odgovore. Jaz bom sicer predlagal, že napovem kakšen sklep bom predlagal, ker me res zanima, ker ne vem, če bom dobil res ta odgovor, in sicer, kontekst razumevanja ali Ministrstvo za finance ne razume, kontekst razumevanja, delovanja državnih institucij in če pozna Ustavo Republike Slovenije, ker tukaj gre za ustavno kategorijo in za odločitev Ustavnega sodišča, da proračunska sredstva, ki so namenjena Računskemu sodišču morajo biti z Računskim sodiščem usklajena. S tem amandmajem, ta sredstva, ki ste jih odvzeli, pa niso bila usklajena.

Kar se tiče Državnega sveta, pozdravljam med nami tudi gospoda Lotriča, predsednika Državnega sveta, ki deli isto usodo. Državni svet zaradi tega, ker pač je odgovoren državni organ, spodnji dom našega parlamenta, enostavno da kdaj tudi kakšen veto na kakšno stvar, ampak to je v svobodi pač preveč. Hvala za tako svobodo, gospe in gospodje. Tako, da jaz tukaj v tem kontekstu razumevanja državnih institucij zaključujem s tem, da obžalujem, da živimo v državi, da imamo vlado, ki ne spoštuje drugih državnih organov, ki bi morali biti robustni, ampak ki jih želi prilagoditi tako, da bi bili njej všečni, vladi všečni, da bodo pač plesali tako po svobodino plesali, tako kot bo svoboda rekla in če bo kaj šlo izven tega konteksta, pa sledi kazen in jaz verjamem, da če bo slučajno odločitev KPK bila drugačna od pričakovan, predsednika Vlade, da bo tudi tam pač bili najprej kakšni medijski napadi, potem pa bo sledil tudi, ne vem, vsi ostali prijemi, da se pač odvzamejo sredstva. Če je v to smer delovanja te Vlade, potem ste smer popolnoma zgrešili in se začnite ukvarjati s tem, kar ljudi danes zanima glede zdravstva in teh finančnih sredstev, ki ste jih tja, ki ste jih namenili, tri milijone evrov, jih bi lahko vzeli nevladnim organizacijam. Mnogo izmed njih je, da teh nevladnih organizacij samim sebi v namen, pa ne govorimo tukaj o gasilcih pa vseh ostalih, ki res potrebujejo pomoč in se žrtvujejo na terenu, ampak tistih, ki so nekoč pri predlogih zakonov, da se bodo agencije združevale, protestirali po Ljubljani, pri tem, ko pa vi rušite državne institucije, ki so do vas kritične, pa jih ni nikjer.

Torej predajam sedaj besedo naprej. In sicer, bi najprej dal besedo predsedniku Državnega sveta, gospodu Lotriču, potem Jana Ahčin in potem odgovor ministra za finance glede na kritike, ki letijo in so bile že sprožene v javnosti.

Gospod Lotrič, izvolite.