Hvala lepa za besedo.
Lep pozdrav vsem prisotnim! Ja, zdaj jaz bom mogoče lahko nekoliko krajši, ker smo v Novi Sloveniji tudi za ljudi. In smo že 9. oktobra vložili zahtevo za sklic prve nujne seje, ki je bila izvedena 18. oktobra, to je ravno en mesec, od danes, en mesec nazaj, in sicer zdaj obravnavamo vsaj z naše strani, zakaj je Vlada in koalicija z izračuni pri uvedbi novega sistema omrežnine zavajala slovensko javnost, ker zdaj, če ti en mesec nazaj govoriš o isti stvari eno, čez en mesec pa drugo. To nimamo bolj slovenskega izraza kot zavajanje, lahko se še kakšen ostrejši izraz dobi, ampak to je zavajanje. In sicer, gospod Lamut je pa rekel, da je važno, da imamo merila, pa meritve, da to pomaga. Ja, ampak bistvo vsakega ukrepa je smer oziroma cilj ukrepa, zakaj nek ukrep sprejmemo in tukaj zdaj se jaz sprašujem, zakaj je vlada za 180 stopinj spremenila smer, kot rečeno smo 18. oktobra s strani Nove Slovenije povedali, da se nam zdi ta nov sistem, predlagan sistem obračunavanja omrežnine prekompliciran. Nerazumljiv za normalne ljudi, kar sem vesel, da zdaj tudi poslanci koalicije to potrjujete, in sicer zdaj namesto ur ali pa namesto tistih magnetkov na hladilniku imajo ljudje tiste težke razpredelnice iz 5, petih blokov pa iz dveh sezon in tako da skratka očitno, ker tudi do nas je prišlo veliko mailov, je ljudem ta zadeva nerazumljiva in se tega bojijo. Druga taka stvar, ki smo jo tudi poudarili je, in sicer mnenje, mnenje Gospodarske zbornice, ki je povedala takrat in je utemeljila to z izračuni Inštituta Milana Vidmarja, kolikor se spomnim, da bo dva do štirikrat višja, da bodo višji računi in dejansko je takrat, če se dobro spomnite, koalicija trdila, da so to napačni izračuni, da to ni nič res in da je to, zdaj pa danes recimo vidimo, da nas tudi gospodarstveniki opozarjajo, recimo, če je prej plačeval 23 tisoč na mesec, zdaj 70 tisoč, zdaj lahko rečemo, kolikokrat je to, za mene je to trikratno povečanje. In to je za neko državo, ki naj bi imela stabilen sistem, ki bi gospodarstvu omogočal vnaprejšnje planiranje, je to slabo. Zdaj, kot tretja stvar pa smo opozorili na problem tistih, ki so v zeleni prehod največ investirali in zdaj imajo tudi, bodo nosili največje breme te omrežnine. Jaz imam tukaj konkretno pismo enega lastnika sončne elektrarne, ki pravi: "Sem pripravljen prispevati več, vendar ne od šestkrat več, kot kažejo izračuni za november." In še naprej: "Država nas je spodbujala k zelenemu prehodu, dala celo subvencije za investicijo. Smo jemali kredite, zdaj, ko sadove investicije uporabljamo in kaj privarčujemo, pa nas država kaznuje." Glejte, zdaj jaz bom tudi na to opozoril, ker zelo radi govorimo, da so tisti, ki imajo sončne elektrarne, da so bogati ali pa da smo bogati. Oprostite, no. Mislim, če smo investirali v sončno elektrarno ali pa, recimo, v rekuperacijo, v toplotno črpalko, smo to naredili ne zaradi subvencije, ker tisto je, recimo, moj primer, na 18 tisoč investicije 600 evrov spodbude. Glejte, dobro je, za dve večerji, mislim. Ni, ni to bistvo. In prosim, ne govorite za ljudi, ki so bili osveščeni, ki so se zavedali, da je potreben zeleni prehod, da so to bogataši, ker niso. Po mnenju Nove Slovenije je treba... Za nazaj, pravila ne smejo vplivati, in sicer tukaj bo zadeva spremenila ekonomiko njihovih investicij. Na prejšnji seji je Nova Slovenija napovedala, da bomo izrečene trditve in dana zagotovila na nujni seji preverjali in torej smo zato sklicali to nujno sejo naslednjo. In sicer, zdaj pa govorim, gospodarska zbornica je že sporočila, recimo, da so konkretno tudi trikratniki, trikratniki računov prejšnjih za to. Prvi računi nekaterih podjetij to jasno potrjujejo. Predsednik Vlade in poslanci koalicije so pa na nujni seji Novo Slovenijo obtožili, da zavaja in straši prebivalce, tega se verjetno vsi spomnite, "spet vi zavajate, strašite," in to ne bo v redu. Zdaj pa poglejmo, kaj pa pravijo zdaj za nov sistem. Jasno so povedali, da je nov sistem nepravičen in da za nekatere uporabnike prinaša bistveno višje račune za elektriko. Matjaž Han je dejal, se pravi minister, da nov sistem ni v redu in je treba najti rešitev, kako zadevo na nek način ali zamakniti ali narediti novo metodologijo. Pritrdila mu je tudi Asta Vrečko: "V Levici menimo, da ni primerno, da se na ta način na ljudi prenašajo večja bremena. Zato je slaba volja med ljudmi upravičena." Predsednik Vlade je bil ogorčen. Imam tudi njegovo trditev, in sicer, tukaj pa ne kot predsednika Vlade, ampak kot fizične osebe. Je stopil pred kamero in je povedal: "Nov način obračuna omrežnine je nepravičen in škodljiv. Metodologija pa je zastarela." Glejte, če bi to rekel en Janez Žakelj, recimo, bi jaz rekel, nikoli se nisem izdajal, da sem energetski strokovnjak. Nekdo, ki je predsednik Vlade pa energetski strokovnjak, spoštovane gospe in gospodje, pa po vseh diskusijah tega po moje ne bi smel reči oziroma če reče to, moramo vzeti, da je nekaj resnice na tem.
Mi v Novi Sloveniji predlagamo, ker dejstvo je, zdaj smo nehali se sprenevedati, da to ni res, da je 34 procentov višje poskočila cena, to je tudi gospa Tina Seršen, državna sekretarka, rekla že na prejšnji seji. Pa v Novi Sloveniji predlagamo štiri rešitve. In sicer, nov način obračuna, kot že rečeno, je za povprečnega uporabnika preveč kompliciran, in predlagamo, da agencija pripravi razumljivejši, predvsem pa enostavnejši način obračuna omrežnine.
Kot drugo predlagamo, da agencija pripravi nov koncept obračuna omrežnine, na način, da razlika med zimsko in poletno tarifo sezone ne bo tako drastična.
Kot tretje, srednja in velika podjetja bodo nedvomno beležila enormno povečanje stroškov za električno energijo, s čimer bo ogrožena njihova konkurenčnost. Zdaj govoriti, da so cene energije nizke, ni pošteno. Lahko so med nižjimi v Evropi, ampak bom še enkrat povedal, da naša podjetja, kot veste, so zelo usmerjena, izvozno usmerjena in tekmujejo s podjetji iz Azije, s podjetji iz Amerike, in vemo, da tudi investicije se selijo, sploh energetsko intenzivnih podjetij, v te regije. Torej predlagamo, da dvoletno prehodno obdobje uvede tudi za mala, srednja in velika podjetja. V tem vmesnem obdobju pa se tako sistem prilagodi, kot smo že rekli, nekatere sosednje in evropske države imajo sistem, da se zadeve prilagajajo glede na sektor. Vsi poznate primer problema zasneževanja, kajne, probleme drugih sektorjev, ne bom jih našteval. Tudi težko se nek sektor, ne vem, bomo pa ponoči ceneje delali nekaj, kar se mora podnevi delati. Tako pač ne gre.
In zdaj kot četrto, kar je največje breme, kot rečeno, nov sistem nosijo tisti, ki so investirali največ v zeleni prehod. Zato predlagamo, da Vlada sledi zavezam, ki jih je dala vsem tem in naj pogojev za lastnike sončnih elektrarn ne spreminjajo retroaktivno. In kot sklep, ki ga predlagamo v sprejem, je, da Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor poziva Agencijo Republike Slovenije za energijo, da odstopi od novega načina obračuna omrežnine. Hvala lepa.