Spoštovani predsednik, vabljeni gostje, kolegice in kolegi, lep pozdrav!
Jaz sicer nisem strokovnjak za področje energetike, tako tudi večina državljanov in državljank ni strokovnjakov za energijo in energetiko, vsi pa to energijo, električno in drugačno, uporabljamo vsak dan, ker enostavno dandanes tudi tukaj mi ne bi mogli sedeti, kajti luč je nujno potrebna. Seveda pa za njeno koriščenje morajo gospodinjstva, podjetja, ustanove tudi to plačati, kar je absolutno prav in prav. Je pa tudi, da vsi približno vemo, koliko bomo ob koncu meseca tudi plačali.
Zdaj, če se dotaknem tega prejšnjega sistema obračunavanja omrežnin, ki je veljal skoraj nekje 20 let, z majhnimi spremembami, mogoče so bile neke tehnične pomanjkljivosti, ampak državljanke in državljani so to razumeli. Poceni tok oziroma manjša tarifa je veljala med 22. in 6. uro zjutraj, tako med vikendi in prazniki, običajne ostale ure pa je veljala ta visoka tarifa. Ampak, ko pa smo začeli dobivati te nove obračune po novem sistemu omrežnin, pa je seveda ta pristop bistveno bolj zapleten. Pa se bom dotaknila sedem ločenih časovnih obdobij na dan. Pet različnih dnevnih časovnih blokov glede na intenzivnost porabe, razlikovanje med poletno in zimsko sezono ter ločevanje med delovnimi in dela prostimi dnevi. In tukaj je bilo kar veliko težav. Ljudje so spraševali, ljudje so pisali, klicali, in enostavno je bilo veliko, veliko slabe volje. In seveda povsem razumljivo je, da je povprečnega državljana, ki je 20 let ločeval samo med običajnim visoko tarifo in nizko tarifo, to razumevanje predstavljalo velik, velik in poseben zalogaj, nadalje pa so zaradi slabe predstavitve učinkov v dvomih ostala tudi podjetja in gospodarstvo. In tukaj se moram odzvati tudi kot predsednica Odbora za gospodarstvo, kajti podjetniki gospodarstvo se je poklicalo, spraševalo, kaj to pomeni, ali si to sploh lahko privoščimo in kaj bomo naredili. In seveda v času vse večjih svetovnih napetosti moram reči, res ni pametno, da se našemu gospodarstvu, od katerih je veliko odvisno, veliko delovnih mest, v slovenskih krajih konkretno in jasno predstavi, kaj zanje predstavlja nov sistem izračunavanja omrežnin, stališča gospodarstva, zahteva seveda bolj strokoven in premišljen pristop. Predlagani sistem omrežnin namreč ni zadostil v skladu z določili Agencije za sodelovanje energetskih regulatorjev, ki jasno narekuje, da omrežnine ne smejo predstavljati vira financiranja in nadgradnje omrežja, namesto tega pa bi morale omrežnine prvenstveno pokrivati stroške ter izpolnjevati merila učinkovitosti ne diskriminacije, preglednosti, enostavnosti, stabilnosti in predvidljivosti. Žal ta sistem, ki ga, katerega imamo, teh kriterijev ne izpolnjuje. Prejeli smo tudi mnenje Gospodarske zbornice Slovenije iz katerega izhaja, da se bo skupni strošek omrežnine, predvsem v uporabniških skupinah dva, tri srednja napetost in štiri visoka napetost, povečal za dva do štirikrat. In tako se je tudi zgodilo. Do podobnih izsledkov je prišel tudi Elektroinštitut Milan Vidmar. Tako da ne moremo trditi, da so zaključki GZS namenjeni samo za kakršnokoli lobiranje v korist zasebnega sektorja.
In če se dotaknem gospodinjstev in državljank in državljanov, znaten del državljank in državljanov je v zadnjem desetletju investiral v zasebno domačo uporabo obnovljivih virov za pridobivanje elektrike in tudi gretje. Za marsikatero družino je bila ta tranzicija na obnovljive vire ugodna in smiselna, pa so za to tudi najeli kredite. In nov sistem obračunavanja naj bi odpravil določene ugodnosti za zasebne uporabnike obnovljivih virov energije. Sedaj pa se je zgodilo sledeče: vsi imetniki domačih sončnih elektrarn in tudi toplotnih črpalk si zaslužijo, da se jih ob novostih pri obračunu omrežnine in o morebitnih višjih stroških zaradi odprave ugodnosti pravočasno obvesti na način, da jih ne bo zaradi strahu pred finančno škodo pripomogel v opustitev obnovljivih virov in kar je najhuje, vrnitev k uporabi teh fosilnih goriv in če smo se lotili, kolegice in kolegi in tudi predstavniki zelenega prehoda, resno, si takšnih napak resnično ne smemo privoščiti. Zdaj v Poslanski skupini Socialnih demokratov menimo, da je bila največja napaka uvedba novega sistema omrežnin v slabi komunikaciji tako med Agencijo za energijo, pristojnim ministrstvom, Državnim zborom in tudi javnostjo in slovenskimi predvsem, tudi s slovenskimi državljani in tudi gospodarstvom. Kljub temu pa mi dovolite, da bi želela izpostaviti tudi pomisleke glede celotne strukture novega sistema obračuna. Ta je zelo kompleksen, državljani pa zelo, zaradi, zelo verjetno, slabe porabe, zaradi strahu tudi pred energetsko revščino, prilagajajo svoj način življenja, tako kot je bilo ničkolikokrat rečeno. In kaj se dogaja v zadnjem mesecu? Predvsem v zadnjem mesecu se je začelo dogajati to, da državljanke in državljani, predvsem najranljivejše skupine v več stanovanjskih stavbah v blokih prižigajo pralne stroje, pomivalne stroje, med 22. in 6. uro zjutraj. Med 22. in 6. uro zjutraj v večstanovanjskih stavbah, to se pravi v blokih. Mislim je hišni red in mora biti v tem času mir in hrup, mir in ne sme biti povzročenih hrupov. Povem vam, da tisti, kateri ima malce slabše spanje, med drugimi sem tudi sama, cele noči prebedim. Zaradi tega žal prebedim. Kar je res skrb vzbujajoč podatek. In tudi pralni stroj je izjemno moteč, jaz ga slišim tri nadstropja, tako da to je res nesprejemljivo in ja, jaz razumem državljanke in državljane, ki se pač poslužijo tega, kajti pač razmišljajo o tem, da bodo pač nekaj prišparali, in seveda tudi ta sistem, o katerem sem govoril, predstavlja resno grožnjo tudi za obstoj slovenskega gospodarstva. Če bi se pri sedanjem načinu poslovanja večjemu podjetju obratovalni stroški podvojili ali celo početverili, bi to lahko hitro pripeljalo do odločitve za izselitev v tujino. Posledice bodo katastrofalne, tisoč izgubljenih delovnih mest, bistveno se bo pa tudi poslabšalo konkurenčnost Slovenije ter zelo negativen obet za gospodarstvo. Je skrajno, skrajno nedopusten oziroma treba je zelo temeljito razmisliti, kaj si sploh želimo. Seveda, nov sistem obračuna omrežnine je bil uveden z razlogom razbremenitve omrežja. Vendar ga v tej trenutni različici vidimo kot vse bolj, da bo to omrežje obremenil.
In če se dotaknem energetske revščine gospodinjstev, še bolj bo to tveganje padcev v energetsko revščino, kot je bilo v zadnjih petih letih, hkrati pa se bodo tudi bistveno povečali strahovi gospodarstva, da bodo tudi zanje cene energije narasle do te mere, da se jim res ne bo več splačalo poslovati in ja, ljudje in podjetja nismo naklonjeni eksperimentiranju z energijo in še manj smo naklonjeni zapletenim sistemom, ki jih komaj kdo razume, še posebej tisti, ki pač nismo energetski strokovnjaki. In ne glede na rezultate analize predvidenih vplivov novega sistema v Poslanski skupini Socialnih demokratov pozivamo agencijo, da ta sistem bistveno bolj poenostavi, da ga bo lahko razumel vsak državljan. In tudi vsako vodstvo podjetja, državljani in gospodarstvo energijo potrebujemo vsak dan, zato tudi moramo vedeti koliko bomo plačali. Kot sem že povedala v uvodnih besedah, na strokovnjakih pa je, da nam to razložite. In da državljane o tem tudi ustrezno informirate, vsekakor si državljani in tudi gospodarstvo zaslužijo jasen vpogled v to. Zakaj so na njihovih računih prav določeni zneski? Prav tako si zaslužijo državljanke in državljani in gospodarstvo varnost pred prevarami, krajami, napakami pri meritvah. Zaslužijo si tudi gotovost, da jim to zimo in tudi v prihodnje ne bo primanjkovalo topline ter da bodo lahko ohranili svoja delovna mesta.
In ker sem tudi kot sopredlagateljica in ker ima v nadaljevanju tudi besedo predstavnica oziroma direktorica Agencije za energijo, bi zastavila še vprašanje, katera evropska država ima takšen sistem obračunavanja omrežnine, kot je uveden pri nas, in kako naj odjemalci postanejo aktivni odjemalci električne energije.
Toliko za uvod, v nadaljevanju pa kot poslanka. Hvala lepa.