Spoštovani predsednik, najlepša hvala za besedo in uvod v današnjo sejo odbora.
Torej kot predlagatelji se v Poslanski skupini Svoboda zavedamo pomena prenove metodologije obračunavanja, obračunavanja električne energije, ki pride na položnicah, kot takšnega, razdelbe vseh postavk, saj je dejstvo, da je obstoječi sistem zastarel in več ne odraža posebnosti obratovanja elektroenergetskega sistema kot takšnega. S prenovo načina obračunavanja omrežnine je potrebno nasloviti predvsem proizvodnje oziroma obratovalne po vsebnosti obnovljivih virov energije, ki so naša pot k pravični zeleni in tehnološki družbi, ki jo napovedujemo, h kateri stremimo, katero si želimo. Na tej poti nam stoji nekaj tistega nekaj, kar se, čemur se reče izkazovanje dejstev, izkazovanje meritev, to je kot eno od najbolj znanih tehnoloških sredstev, ki jih vsi uporabljamo, to je avtomobil. Ko se peljemo, imamo navadno dva do tri tiste merilce, ki jih vsi poznamo, in to me vrne pred 12, 13 let, ko sva s kolegom ustanavljala prvo podjetje in najino marketinško sporočilo je bilo: ali bi si upali na pot z avtomobilom brez pod narekovaji cajgrov, da ne veste, koliko imate goriva, da ne veste, kako hitro se peljete, da ne veste, kakšni so vaši obrati danes? Po 12.13 14 letih so avtomobili tudi to presegli. Merijo ne samo porabo, to je že zastarela stvar, vse. Danes imamo električne avtomobile in tudi do tega pridemo, kdaj bo treba, spet pod narekovaji, tankati oziroma polniti, katere so najbližje poti, vse to so podatki, ki nam jih dajejo meritve in meritve so tisto ključno, kar nas mora, če se že izven političnega pogovarjamo strokovno najbolj zanimati. Obnovljivi viri energije proizvajajo električno energijo takrat, kadar so za to izpolnjeni določeni pogoji. Za sončne elektrarne velja, da takrat kadar je sončno obsevanje najmočnejše, kadar ga je dovolj, pri vetrnih elektrarnah, kadar je primerna hitrost vetra, kadar je ta hitrost in masa konstantna in tako naprej, in zato lahko predvsem poleti zaradi povečanih količin napovedanih oziroma želenih inštaliranih moči sončnih elektrarn pri nas že prihaja do viškov proizvedene električne energije, ki pa jih je takrat potrebno porabiti ali pa, če jih ne moremo porabiti, shraniti ali odvesti nekam drugam. Torej, kadar je proizvodnja iz obnovljivih virov energije najvišja, za sonce je to v nižji sezoni čez dan, bi vsi skupaj morali ustvariti okolje, ki porabnike električne energije stimulira k rabi, ne pa da se jih od rabe odvrača danes. Današnjem tem, kar od 1. oktobra najprej poznamo s cenovno višjimi tarifnimi bloki in v primeru ravno sončne energije, katero smo v zadnjih letih tako zelo radi poslušali, je to skozi delovni dan najdražji tarifni blok, mi pa moramo s tem seveda še vedno stati in to spodbujati in prav je tako. Fizično elektroenergetsko omrežje ter ekonomska interakcija omrežja s končnimi porabniki bi morala med drugim zasledovati cilj decentralizacije, povezljivosti, nediskriminatornosti in omogočiti lažje vključevanje tehnologij zelenega prehoda v elektroenergetsko omrežje. In ta cilj bi morala zasledovati tudi prenova metodologije obračunavanja omrežnine. In namesto, da uporabnike za neprilagajanje porabe kaznujemo s pribitki, bi morala biti zasnovana na način, da tiste uporabnike, kateri se prilagodijo porabi oziroma zagotavljajo sistemu prožnost, in to je glavni se že tretjič ponavljam pod narekovaji, point, vse zadeve, bistvo stvari, da se jih ustrezno nadgradi in to kadar preidemo na zakonsko podlago, se pravi Energetski zakon, ki v 34. členu določa temeljne cilje delovanja Agencije za energijo, ki je v tej vlogi naš glavni sogovornik, zasleduje. Peti cilj temeljnih ciljev delovanja agencije je 34. člena Energetskega zakona namreč pravi, da moramo omogočiti lažje vključevanje v omrežje novih proizvodnih zmogljivosti in objektov za shranjevanje energije, zlasti z odpravljanjem ovir, ki bi lahko novim udeležencem preprečile vstop na trg električne energije in plina iz obnovljivih virov energije. Ob vsem zaznanem v zadnjih v zadnjem mesec, da bomo kar precizni, in ob vsem, kar je bilo v javnosti povedanega, da ne govorimo o današnjih vprašanjih, ko se je pričela 25. redna seja Državnega zbora, kjer so ponovno bila zaznana zavajanja, manipulacije in tako naprej. Je treba nasloviti očitke, da v Svobodi obračamo ploščo, kar absolutno in nikakor ne drži. Minister, pristojen za energijo, magister Bojan Kumer, magister z naše Stranke svobode je agencijo večkrat pozval, naj prestavi začetek, naj premisli o začetku. Prav tako smo v Poslanski skupini skupaj s Poslansko skupino Levica na 63. nujni seji odbora vložili in nato ponovno, da ne bo pomote, soglasno sprejeli sklepa, ki sta agenciji predlagala vsaj za neko prehodno obdobje spremeniti in prilagoditi višino tarifnih postavk. Na ta način pa zagotoviti, da bi bile razlike med časovnimi bloki in obema sezonama letno in tako imenovano zimsko manjše. V Svobodi podpiramo prenovo metodologije načina obračunavanja omrežnine, saj lahko le na tak način zberemo dovolj podatkov in v drugi, v drugem koraku dovolj sredstev za nadaljnji učinkovit razvoj omrežij za prenos in distribucijo. Menimo pa, da lahko metodologijo izboljšamo do te mere, da bo od vsega začetka spodbujala rabo in nadaljevala spodbujanje investicij v obnovljive vire, da bo pravična ter da ne bi odražala dejanskih stroškov porabnikov takrat, ko so te famozne špice in ustrezno nagrajevala njihovo prilagajanje porabe, kar bi dodatno zagotavljalo stabilnost sistema. Skratka, da sam korenček in palica v mesecih, ki so pred nami, ne igrata tako, bom rekel, rigidne vloge in da računi, ki so prišli zdaj po eni strani, da odražajo to, kar se je na elektroenergetskih omrežjih lahko zgodilo, da pa samo po sebi ne more igrati neposredne vloge na račune uporabnikov. Vlada pa je že tako ukrepala in v prejšnjem tednu zagotovila prebrodenje vsaj do pomladi. Zato smo v poslanskih skupinah v luči vsemu kar sem navedel navedli nekaj sklepov, ki osvetljujejo to kar smo v koncu oktobra, mislim, da je bila seja v petek, 18. oktobra, že sprejeli, že potrdili. Kot sem že prej povedal, smo v Poslanski skupini Svoboda, in Poslanska skupina Levica vložili, nato pa smo vsi tukaj soglasno potrdili dva sklepa. Ker nekega pozitivnega feedbacka ni bilo, moramo ukrepati, kot je vlada že ukrepala, kot so preuranjeno že spraševali nekateri poslanci z druge strani. Sami zato vlagamo predloge sklepov, da Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor pozove Agencijo za energijo, da sprejme ukrepe, s katerimi bi prilagodila razmerja med letno in zimsko tarifo omrežnin za gospodinjske porabnike na način, da v čim večji meri zmanjša negativen učinek prehoda v zimsko obdobje za odjemalce. Kajti, dejansko res smo že v novembru. Odbor poziva Agencijo za energijo k oblikovanju ukrepov, ki bodo stimulirali porabnike k uporabi tehnologij zelenega prehoda na način, da ne bodo zaradi uporabe le-teh deležni višjih stroškov omrežnin ter na novo metodologijo prilagodi na način, ki bo stimuliral prilagajanje odjema ne pa kaznoval neprilagajanja. To je razložen sistem, kot sem povedal, v primerjavi s korenčkom in palico. Odbor poziva Agencijo za energijo, da uvede prehodno obdobje pri uveljavljanju nove metodologije obračuna omrežnin, dokler ne bo odjemalcem zagotovljena možnost sprotnega vpogleda v trenutno porabo ter moč odjema. Ta sklep je morda pri vsem najbolj tehničen in govori ravno o tem. In še enkrat poudarjam, v Svobodi nam je mar za to, kar dobijo ljudje v nabiralnike in da lahko sami spremljajo, kako bodo svoje položnice prilagajali.
V četrtem sklepu pozivamo Agencijo za energijo, da v roku desetih dni pripravi natančno analizo vplivov do sedaj uveljavljenih sprememb obračuna omrežnin na podlagi nove metodologije na vse odjemne skupine gospodarstva in gospodinjstva.
V petem pozivamo Agencijo za energijo, da se vsem poslovnim odjemalcem, še posebej malim poslovnim odjemalcem, tukaj poudarjam, malim poslovnim odjemalcem, na katere je treba posebej paziti, omogoči dveletno prehodno obdobje do uveljavitve nove metodologije obračuna omrežnin, ki naj jih uvaja postopoma.
Šesti sklep poziva agencijo, da se v roku desetih dni ponavljam, da se v roku desetih dni opredeli do danes sprejetih sklepov ter do drugega sklepa sprejetega na seji tega odbora dne 18. 10.
In v zaključnem, sedmem sklepu, ki ga predlagamo Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, je vezano na skupna pravila Evropske unije glede notranjega trga električne energije predlaga opredelitev vloge regulatornega organa in njihovih pristojnosti po EU ureditvi in primerjava te ureditve z ureditvijo zadevnih vsebin po slovenski zakonodaji. Pri ugotavljanju relevantnih okoliščin EU ureditve naj se upošteva tudi prakso sodišča Evropske unije.
S tem sem kratko predstavil naše razloge za sklic seje, predstavil vsebino, podlage in namen predlaganih sklepov. In za zaključek uvodnega dela kot predlagatelj Poslanske skupine Svoboda naj se navežem samo na to, kar smo že danes po 12. uri poslušali in slišali, pa da bom bolj politično korekten, s strani odgovorov predsednika Vlade, ker se mi niti ne zdi smiselno, da bi koga drugega v to vpletal in omenjal. Tukaj danes lahko te stvari zapeljemo na bolje, ker v Svobodi nam je za ljudi, njihove denarnice in to, kar piše na računih, dejansko mar. In iz tega ne želimo delati šova, ampak bomo nekaj naredili.