Govor

Dobro jutro, vse članice in člane odbora, vabljene ter ostale prisotne lepo pozdravljam. Začenjam 29. nujno sejo Odbora za kulturo.

Obveščam vas, da na seji kot nadomestni član odbora sodeluje Darko Krajnc namesto Dušana Stojanoviča.

S sklicem seje ste prejeli dnevni red; ker v poslovniškem roku nisem prejela predlogov za njegovo spremembo, je določen takšen dnevni red seje kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na 1. IN EDINO TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE STANJE NA DEPOLITIZIRANI RTV SLOVENIJA.

Poslanska skupina Slovenska demokratska stranka je dne 8. 11. 2024 vložila zahtevo za sklic nujne seje Odbora za kulturo z navedeno točko dnevnega reda. Preden preidemo na točko pa bi rada podala na glasovanje en sklep, in sicer najprej ga obrazložim.

Vlada Republike Slovenije je z novelo Zakona o Radioteleviziji Slovenija, ki sledi ustavnemu načelu svobode izražanja in drugih oblik javnega obveščanja in izražanja, potrdil, ki je bila potrjena tudi na zakonodajnem referendumu, zagotovila zakonodajni okvir, ki spodbuja uredniško neodvisnost, profesionalizacijo in tudi politično nepristranskost javne RTV. Predlagana vsebina se je s točko Stanje na depolitizirani RTV Slovenija, katere obravnavo je zahtevala Poslanska skupina SDS, ne predstavlja rešitve za kakovostno in neodvisno delovanje RTV v javnem interesu oziroma je v nasprotju z načelom politične neodvisnosti javnega servisa. Premisleki o prihodnosti javnih medijev jasno kažejo, da mora biti delovanje RTV osredotočeno na zagotavljanje profesionalnih novinarskih standardov, na krepitvi zaupanja državljanov v javni medij in njegovi odpornosti proti političnim pritiskom. Tovrstne zahteve predlagateljev, ki se v trenutni vlogi opozicije vrstijo na temo RTV, ne sledijo tem ciljem, ravno nasprotno, ponovno politizirajo to institucijo in posegajo v nepristranskost javne radiotelevizije. Ključna odgovornost državnih organov kot je Državni zbor, je ustavno skladno ravnanje in ohranjanje integritete RTV kot javnega in ne državnega medija, ki deluje neodvisno od vsakokratne politične oblasti. Glede na dosedanje in tudi tokratno postopanje Poslanske skupine SDS menim, da obravnava, ki temelji na neutemeljenih političnih obtožbah, na vmešavanju v uredniško neodvisnost in v neodvisnost ustavnega sodišča kot odločevalca tretje veje oblasti, deloma pa posega tudi na področje delovnopravne zakonodaje, na Odboru za kulturo ni primerno. Ker se mi kot predsednici odbora pogosto očita, da neutemeljeno in samovoljno ne sklicujem zahtevanih sej, sem zahtevi za sklic ugodila. Na podlagi prej navedenega pa vendarle članicam in članom predlagam, da se obravnava te točke ne opravi, saj predlagani sklepi niso skladni z 39. členom Ustave, ki določa svobodo izražanja tiska in drugih oblik javnega obveščanja in izražanja, kamor sodi tudi RTV Slovenija, saj gre za poseg v posebno varovano človekovo pravico. Država oziroma državni organi, torej tudi Državni zbor, ne more in ne sme nedopustno posegati vanjo oziroma neposredno ali posredno vplivati na programske vsebine RTV, uredniške odločitve, novinarsko poročanje in podobno. Poleg tega predlagani sklic nedopustno posega v ustavno načelo delitve oblasti, saj posega v samostojnost in neodvisnost ustavnega sodišča; odločanje o skladnosti zakona z Ustavo Republike Slovenije je v izključni pristojnosti Ustavnega sodišča Republike Slovenije, eden od predlaganih sklepov pa predstavlja pritisk na Ustavno sodišče in njegovo odločanje v tem konkretnem primeru. Na podlagi podanih obrazložitev torej Odboru za kulturo predlagam, da glasujemo o sklepu, da se obravnava te točke ne opravi.

Izvolite postopkovno, kolega Hoivik.