Govor

Andreja Katič

Najlepša hvala, predsednik.

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci Državnega zbora, spoštovani Varuh človekovih pravic s sodelavci, spoštovani Zagovornik načela enakosti, predstavniki tožilstva, policije, Uprave za izvrševanje kazenskih sankcij, spoštovani kolegi iz ministrstev in vsi ostali prisotni!

Varuhova poročila izpostavljajo področja na katerih se srečujemo s težavami in ponujajo priporočila za njihovo odpravo. Svojo vsebino, kot je varuh predstavil, črpajo iz pobud, ki jih varuh obravnava in drugih varuhovih aktivnosti ter tako nudijo celovit pregled stanja na področju človekovih pravic v Republiki Sloveniji in seveda pomembno prispevajo k njegovemu izboljšanju. Varuhu in njegovim sodelavcem se ob tem zahvaljujem za trud, ki ga vlagajo v obravnavo primerov in v pripravo priporočil.

Vlada Republike Slovenije vsako leto pripravi odzivno poročilo na varuhova poročila, ki ga predstavi tukaj v Državnem zboru. Varuh v svojih poročilih izpostavlja tudi napredek oziroma primere, kjer je prišlo do izboljšanja stanja. Kot v preteklih letih je pripravo skupnega odzivnega poročila Vlade koordiniralo Ministrstvo za pravosodje, k podaji prispevkov pa so bili pozvani vsi resorji, torej vsa ministrstva in vse službe. V tej svoji vlogi kot Ministrstvo za pravosodje nismo nadrejeni drugim resorjem. Našo temeljno nalogo štejemo predvsem kot krepitev zavedanja o pomenu medsebojnega sodelovanja. Ocenjujem namreč, enako kot Varuh, da eden izmed največjih izzivov ostaja ravno reševanje tistih problemov, ki terjajo medsebojno usklajevanje in sodelovanje večjega števila resorjev. S tem se med navedenimi organi vzpostavlja medinstitucionalni dialog, hkrati pa to odzivno poročilo omogoča vpogled v delo Vlade na področju človekovih pravic. Tudi strokovni in splošni javnosti Vlada v odzivnem poročilu predstavlja odzive na nova poročila varuha, pa tudi na tista priporočila, ki jih je varuh podal že v preteklih poročilih, vendar jih je v letošnjem poročilu ponovil, kar omogoči spremljanje napredka pri njihovem uresničevanju. Ta napredek poskušamo predvsem predstaviti z ocenjevanjem stopnje izvrševanja priporočil s petimi standardiziranimi ocenami in na teh ocenah temelječo statistiko. Skupno odzivno poročilo Vlade je Vlada potrdila na 123. redni seji 3. oktobra letos. Za leto 2023 je varuh podal 84 novih priporočil, ki se nanašajo na Vlado. Od teh 84 priporočil je po oceni resorjev 25 priporočil realiziranih. 27 priporočil delno realiziranih, 16 priporočil nerealiziranih, 14 priporočil pa predstavlja stalno nalogo. Delno realizirana in realizirana priporočila si bo vlada seveda prav tako prizadevala uresničiti. Resorji zavračajo realizacijo dveh priporočil, kar pa seveda ne pomeni, da je problematika, ki jo ta poročila naslavljajo, spregledana ali da se je Vlada ne zaveda. Zavrnitev namreč pogosto izhaja iz omejenosti razpoložljivih virov v različnih prioritetah ali pa je posledica razsajanja glede metod oziroma sredstev za izboljšanje stanja na določenem področju. Razlogi za stališče vlade za vsako posamezno poročilo so v odzivnem poročilu natančno pojasnjeni, podrobnejša pojasnila pa bodo ob vaših morebitnih vprašanjih podali tudi predstavniki posameznih ministrstev, ki so danes tukaj prisotni. Poudarila pa bi tudi, da je letos prišlo do pomembnega napredka pri realizaciji priporočil iz varuhovih poročil iz preteklih let.

Tako je v celoti realiziranih 21 ponovljenih priporočil, število delno realiziranih ponovljenih priporočil se je zmanjšalo za deset, število nerealiziranih ponovljenih priporočil pa se je zmanjšalo za dve. Za rezultat uspešnega dialoga med Varuhom ter Vlado štejem, da je pri dveh preteklih priporočilih Vlada po ponovni oceni vseh okoliščin umaknila oceno zavrnitve realizacije, zaradi nestrinjanja.

Statistika seveda nudi le omejen vpogled v delo Vlade, zato mi dovolite, da se bežno dotaknem tudi vsebine. Varuh že več let zapored tudi tokrat opozarja na neuresničene odločbe Ustavnega sodišča. Aktualna Vlada je na tem področju v zadnjem času naredila velik korak naprej, in sicer je bilo v obdobju tega mandata uresničenih več kot 20 odločb Ustavnega sodišča. In če mi dovolite, da za trenutek spregovorim tudi v imenu Ministrstva za pravosodje, želim izpostaviti, da je k temu izdatno prispevalo tudi naše ministrstvo. V tem in v lanskem letu smo prispevali k uresničitvi 14 odločb. V letu 2023 je bilo s spremembo Zakona o finančnem poslovanju v postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju izvršenih osem odločb Ustavnega sodišča. V letu 2024 pa smo prispevali k izvršitvi kar 12 odločb, in sicer tri odločbe so bile izvršene s spremembo Zakona o kazenskem postopku, tri odločbe s spremembo Zakona o prekrških, ena odločba, ki se je nanašala na Zakon o denacionalizaciji, je bila sicer izvršena, s spremembo Stanovanjskega zakona, tri odločbe s spremembo Zakona o parlamentarni preiskavi, dve odločbi pa bosta izvršeni z novelo Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij. Ministrstvo za pravosodje tudi pospešeno dela na prenovi sodniške zakonodaje, kar bomo poleg zakona, ki bo obravnaval mladoletne storilce kaznivih dejanj, naslovili tudi pobude varuha. In kar se tiče spremembe Zakona o Varuhu človekovih pravic, tudi sama sem se stala s predstavniki invalidov oziroma njihovih organizacij in tudi zaradi tega nismo nadaljevali s spremembo Zakona o varuhu človekovih pravic, kar imamo v načrtu, v začetku prihodnjega leta. Pred tem moramo dogovoriti primerno rešitev tudi z resornim ministrstvom. To pa ni edini primer, ko smo kot vlada dosegli premike. Priporočilih, ki jih je varuh izpostavljal že dlje časa. Naj omenim le nekatere: v javno obravnavo je bil na primer dan Zakon o psihoterapevtski dejavnosti.

S sprejemom Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju smo natančneje opredelili obseg pravic, ki jih uživajo posamezniki. Vlada je sprejela strategijo deinstitucionalizacije do leta 2034. Šolam je bila poslana okrožnica o pregledih šolskih torb v primeru varnostnih tveganj. Sprejeta je bila uredba o načinu zagotavljanja ustrezne nastanitve, oskrbe in obravnave mladoletnikov brez spremstva. Poenotili so se pregledi dovoljenih tehničnih predmetov z zavodi za prestajanje kazni. Pripravljen je bil nov projekt prostorska podatkovna podpora upravljanju javnega potniškega prometa, invalidi v javnem potniškem prometu, ki prinaša izboljšave pri prevozih invalidov. Pregledana je bila dostopnost 94 objektov v javni rabi za invalide in še bi lahko našteval. Seveda bodo moji kolegi iz drugih resorjev lahko naštevali še druga področja, kjer je prišlo do premikov pri uresničevanju priporočil varuha, mislim pa, da primeri dokazujejo, da je za nami uspešnejše leto z vidika uresničevanja človekovih pravic in svoboščin.

Na kratko se želim dotakniti še poročila o izvajanju nalog državnega preventivnega mehanizma, torej poročila o nadzorih opravljenih v institucijah, kjer je posameznikom odvzeta prostost. Varuh v tem poročilu navaja kar nekaj izzivov, s katerimi se bo Vlada morala spopasti v prihodnje. Ne glede na navedeno pa brez dvoma ocenjujem, da je sporočilo varuha pretežno pozitivno. Varuh izpostavlja, in to je najpomembnejše, da v letu 2023 ni bilo mogoče zaslediti primerov mučenja in da se stanje v prostorih odvzema prostosti izboljšuje. Varuh tudi v okviru nalog državnega preventivnega mehanizma podaja različna priporočila institucijam, kjer je posameznikom odvzeta prostost, na primer policijskim postajam, zavodom za prestajanje kazni zapora, varstveno delovnim centrom in drugim. Potrebno je poudariti, da varuh ta priporočila posameznim zavodom oziroma institucijam podaja sproti, enako pa se slednji tudi nanje sproti odzivajo.

Odzivno poročilo Vlade zato v tem delu naslavlja odzive na posamezna priporočila in je posledično tudi nekoliko krajše. Ne glede na to pa velja izpostaviti, da je kljub velikemu številu podanih priporočil, in sicer 578, več kot polovica teh priporočil, natančneje 294, že realiziranih.

Za zaključek želim poudariti, da si bo Vlada Republike Slovenije še naprej prizadevala za dvig standardov varstva človekovih pravic. Pri tem varuha človekovih pravic vidimo kot organ, s katerim imamo skupne cilje in ki k nam pri naših prizadevanjih lahko svetuje in pomaga. In kot rečeno, smo vam s kolegi na voljo za vaša vprašanja. Hvala.