Najlepša hvala, predsedujoča.
Spoštovani poslanke in poslanci!
Pred vami je novela lani sprejetega Zakona o uvajanju naprav za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov energije. S predlogom zakona se prenašajo tiste določbe novelirane direktive o spodbujanju uporabe energije iz obnovljivih virov, ki jih je potrebno prenesti najprej, naj spomnim, da je rok za prenos že potekel in se nanašajo na izdajo upravnih dovoljenj za postavitev naprav na OVE. Tako se ureja na primer med drugim prevladujoč javni interes na način, da se v fotonapetostnih in vetrnih proizvodnih napravah predpisuje zakonska domneva, da so tovrstne naprave v prevladujočem javnem interesu ter da služijo javnemu zdravju in varnosti. Ob tem se določa tudi, da območja, tudi območja, na katerih ta domneva ne velja, to so zavarovana območja za katere velja prepoved, splošna prepoved gradnje objektov in naprav. Vezano na presojo vplivov na okolje, se skladno z direktivo predpisuje izjeme kdaj je predhodni postopek za fotonapetostne naprave ni potreben in omejitve obsega tega postopka v primeru njihove obnove.
Vezano na presojo sprejemljivosti na naravo pa se dodaja nov člen, ki določa pravila glede nepreizkušenih blažilnih ukrepov. To je lahko trajalo neko omejeno časovno obdobje, predpisani so tudi ukrepi v primeru dokazane neučinkovitosti.
Na pobudo in s sodelovanjem Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, zakon vsebuje še člene, s katerimi se predlaga sprememba Zakona o kmetijskih zemljiščih tako, da se izboljšuje nekatere tehnične določbe, ki se nanašajo na agrofotovoltaiko. Kot vidite, predlog zakona torej ne uvaja sistemskih novosti, temveč gre za nadgradnjo institutov, ki jih zakon že vsebuje.
V zvezi s pripombami Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora bi se jim želeli zahvaliti za pripombe, ki so bile, ki naj bi bile v največji meri upoštevane z amandmaji. Glede pripomb, ki jih ni bilo mogoče upoštevati ali pa so zgolj terjale dodatna pojasnila, smo podali odgovore in dodatne utemeljitve, ki so tudi objavljene na spletni strani Državnega zbora. Glede členov, ki se dotikajo agrofotovoltaike razumemo in sprejemamo mnenje ZPS, da s to novelo ni mogoče novelirati Zakona o kmetijskih zemljiščih. Zato pričakujemo, da se bodo ti členi umaknili iz novele in tudi ustrezno uredili v noveli Zakona o kmetijskih zemljiščih, ki naj bi bila pripravljena v kratkem.
V zvezi s pripombami Občine Selnica ob Dravi bi pa želeli pojasniti, da smo na njih podali obsežne odgovore, ki smo jih pripravili skupaj s pristojnim Ministrstvom za kmetijstvo in so tudi objavljeni na spletni strani Državnega zbora.
Če kratko povzamem. Ministrstvi stojita na stališču, da predpisanih prednostnih območij ne bi bilo dopustno širiti na kmetijska zemljišča, saj to niso površine, ki bi jih lahko obravnavali podobno kot na primer strehe ali parkirišča. Ravno obratno, zaradi varovanja kmetijskih zemljišč je pri umeščanju agrofotovoltaike potrebno upoštevati številne zakonske omejitve. Ravno tako se ministrstvi strinjata, da s predlaganim splošnim odpustkom prostorskega načrtovanja za dvojno rabo se ne strinjata s predlaganim splošnim odpustkom prostorskega načrtovanja za dvojno rabo zemljišč. Kot temeljni princip finančnega spodbujanja vseh fotonapetnostnih naprav pa se tudi v bodoče ohranja sistem dodeljevanja nepovratnih sredstev, ki so tako ali tako na razpolago. Tako upamo, da smo s tem odgovorili občini na njihove predloge.
Na ministrstvu menimo, da je zakon strokovno dobro pripravljen, sprejem je pa nujen tudi zaradi roka za prenos spremenjene direktive, ki je potekal že mesece nazaj in se tukaj soočamo s postopki ugotavljanja kršitve EU prava s strani Evropske komisije. Zato odboru predlagamo, da zakon podpre in pošlje v nadaljnjo obravnavo. Najlepša hvala.