Hvala lepa, predsednica, za besedo.
Lep pozdrav vsem!
Uvodoma gre pojasniti, da je bil proračun za leto 2025 načrtovan v času lanskoletnih poplav in je bil zato takrat tudi pripravljen v nekem duhu varčevalnega časa. Torej, letošnji proračun, 2024, je bil tudi spremenjen zaradi tega in rebalans za 2025 je prav tako v posledici tega. Zaradi tega dejstva so bile tudi nekatere investicije premaknjene na kasnejše obdobje oziroma povedano drugače, česar letos nismo uspeli realizirati, se bo to odrazilo v letu 2025 in tudi še v letu 2026. Torej, na kratko, proračuna za leto 2025 in 2026 se na nek način povečujeta tudi zato, ker se je proračun v letu 2024 za MNZ in tudi za ostale državne organe skrčil prav zaradi posledic poplav. Zdaj pa, če se osredotočim na predstavitev spremembe proračuna za leto 2025 na Ministrstvu za notranje zadeve z obema organoma v sestavi znaša ta proračun 570,5 milijona evrov, kar pomeni, da se na ministrstvu glede na sprejeti proračun 25 le ta povečuje za 30,3 milijone evre, od tega se ožjemu delu ministrstva, torej upravnemu delu proračun povečuje za 3,6 milijone, policiji pa za 26,6 milijona evrov. Na Inšpektoratu Republike Slovenije za notranje zadeve ostaja praktično enak. Zdaj, v okviru tega ožjega dela ministrstva oziroma proračuna ministrstva se na podprogramu Urejanje sistema notranjih zadev pravic porabe povečujejo, kot sem že omenila, in sicer za 3,6 milijona evrov. Predvsem zaradi višjih načrtovanih sredstev za informacijsko podporo in opremo za informacijsko varnost povečujemo tudi sredstva za nadgradnjo in vzdrževanje registrov upravno notranjih zadev, predviden pa je tudi nakup vozila za vleko vozil, s katerim bomo v prihodnje znižali stroške vleke vozil.
Nadalje, na podprogramu migracije in mednarodna zaščita, ostajajo sredstva na enakem nivoju. Na podprogramu zunanja meja in izvajanje predpisov o tujcih pa so načrtovana sredstva v okviru tistih evropskih sredstev, za upravljanje meja z vizumsko politiko namenjena nakupu opreme in na mejnih prehodih. Tukaj govorimo predvsem o drobni opremi, torej pisarniška oprema, ker smo prej imeli obmejne prehode zgolj v vzdrževanju, sedaj pa za ponovno aktivacijo. Kontrole na mejah potrebujemo v bistvu opremo, da jih ponovno aktiviramo in napravimo uporabne.
Zdaj, v okviru policije se sredstva povečujejo, kot sem rekla, za 26,6 milijona evrov. Na podprogramu Javni red in splošna varnost ljudi in premoženja se ta povečujejo v višini 41,7 milijona evrov. En del tega, torej 13,2 milijona evrov je predvsem posledica prenosa sredstev za plače policistov iz podprograma Zunanja meja in izvajanje predpisov o tujcih, in v bistvu ne gre za neko dejansko povečanje stroškov, to je posledica še vedno tega dejstva, da je Hrvaška vstopila v schengensko območje, se pa to odraža zaradi tega, ker je bil proračun za 2025 načrtovan v letu 2023. V okviru materialnih stroškov načrtujemo tudi 18,2 milijona evrov več za materialne stroške in sicer se načrtujejo za aktivacijo pomožne policije in pa za redne materialne stroške tako Generalne policijske uprave kot policijskih uprav prav tako za opremljanje policistov in več se tudi načrtuje za nadzor varnosti cestnega prometa. Povečujemo tudi investicije, in sicer za 10,3 milijona evrov. Recimo, kot sem že omenila, namenjamo del sredstev za nakup vozil in opreme za nadzor prometa, potem povečujemo predvsem sredstva za ITK infrastrukturo, torej informacijsko varnost. Nekaj sredstev gre tudi za investicijsko vzdrževanje za objekte policije, tudi za plačilo DDV, ki je vezano na izvajanje projektov Sklada za okrevanje in odpornost in še nekaj teh manjših stroškov posameznih investicij je predvidenih. Na podprogramu Kriminalistična dejavnost se sredstva povečujejo za 2,8 milijona evrov, predvsem zaradi čimprejšnjega črpanja evropskih sredstev Sklada za notranjo varnost ter tudi nekoliko višjih sredstev integralnega proračuna, ki so namenjena nacionalnemu forenzičnemu laboratoriju in izvajanju kriminalistične dejavnosti. Tukaj govorimo predvsem za operativno delo, za možnost operativnega dela za zaščito prič navideznih odkupnin in tako naprej. Na podprogramu zunanja meja in izvajanje predpisov o tujcih se sredstva sicer znižujejo za 7,9 milijona evrov. Kot sem že omenila je to poglavitni razlog za to znižanje vstop Hrvaške v schengensko območje, kar je imelo za posledico kot rečeno premik dela policistov za nadzor državne meje za notranjost, ki se, potem odraža tudi na drugi strani v povečanju sredstev za plače teh policistov na podprogramu javni red in splošna varnost ljudi in premoženja, kamor so bili premeščeni. Višje so načrtovani stroški za mejne prehode ter za oskrbo prehrano in prevoze tujcev, kar je tudi sem že omenila v posledici tega, da smo ponovno vzpostavili mejne kontrole. Prej smo pa pač imeli mejne prehode samo v vzdrževanju.
Kar se tiče proračuna za leto 2026 je predlog za Ministrstvo za notranje zadeve z obema organoma v višini 612 milijona evrov, kar pomeni, da se celotnemu ministrstvu glede na predlog sprememb proračuna za leto 2025 ta povečuje za 41,4 milijona evrov. V ožjemu delu se pravi v upravnemu delu ministrstva se povečuje za 0,9 milijona evrov. Predlog torej znaša skupen za upravni del 43,1 milijona evrov. Policiji pa se z novim predlogom zvišuje za 40,4 milijona evrov, kar vse skupaj potem znaša 567,5 milijona evrov. Medtem, ko na inšpektoratu se tudi povečujejo sredstva. Skupaj znašajo - povečanje je za 100 tisoč evrov – 1,4 milijona evrov. Predvsem je tukaj povečanje, zaradi napredovanj rasti plač in tekočih zadev. Bolj natančno v letu 2026 se na podprogramu urejanje sistema notranjih zadev kot sem že omenila povečuje za 900 tisoč evrov predvsem, zaradi upoštevanje višjih stroškov dela, višjih sredstev za nadgradnjo, vzdrževanje registrov. Na podprogramu »migracije in mednarodna zaščita« se sredstva povečujejo in sicer za 100 tisoč evrov predvsem, zaradi izvajanja projektov v okviru Sklada za azil migracije in vključevanje državljanov tretjih držav to je sklad AMIH. Ker kot sem že udoma omenila se v bistvu izvedena nekaterih projektov zamika v obdobje 2026, zaradi tega, ker investicija oziroma te projekti niso bili v obdobju 2024 izvedeni. Za policijo se sredstva povečujejo kot sem že omenila za 40,4 milijona evrov. Na podprogramu »javni red in splošna varnost ljudi in premoženja« se zvišujejo v višini 39,4 milijona evrov. V glavnem povečanje je predvsem, zaradi prevzema izvajanja helikopterske nujne pomoči. Potem pa tudi, zaradi višjih sredstev za opremljanje policistov ter materialnih stroškov za operativno delo – tukaj govorimo o oborožitvi, osebni opremi, zaščitni opremi, sredstva za varnost pri delu in tako naprej. Na podprogramu »kriminalistična dejavnost« se sredstva znižujejo za 2 milijona evrov in sicer iz naslova »nižje načrtovanih sredstev črpanje Sklada za varnost« v posledici tega, kar sem že omenila, ker so pač dinamike izvajanje projektov takšne. Na podprogramu »zunanja meja in izvajanje predpisov o tujcih« pa se sredstva povečujejo za 3,1 milijona evrov in sicer kot sem že tudi omenila, zaradi stroška dela mejnih policistov, ker pač ponovno vzpostavljamo kontrolo oziroma je vzpostavljena kontrola na meji.
Sedaj, kot celoto, če še povzamem ali pa strnem. Predlog sprememb za leto 2025 je takšne, da vsa sredstva za MNZ znašajo 570,6 milijona evrov, kar pomeni, da se glede na sprejet proračuna za 2025 povečujejo sredstva za 30,3 milijona evrov. Za predlog proračuna za 2026 pa se sredstva, pa znašajo sredstva predvidena 612 milijonov evrov in se glede na predlog spremembe proračuna za 2025 povečujejo za 41,4 milijona evrov. Toliko na kratko, če bo potrebno, pa še bolj podrobno, pa v nadaljevanju.