Hvala lepa za besedo, spoštovana predsedujoča.
Lep pozdrav ministrici in ostalim gostom!
Torej, če gremo k temu, da popravljamo dejansko načrte za finance za resor pravosodja v kar zajetni višini, potem iz tega nekako sledi, da smo v zadnjem času, se pravi v letu 2024, malo zaspali, sedaj pa gasimo. In to ni okej. Se pravi, imamo po sedanjih videnih tabelah, in sicer na strani 10 od posebnega dela, da se za 31 milijonov povišuje, je sprememba proračuna za leto 2025. Tudi nekako je razumeti to, kar je ministrica v kratki obrazložitvi sicer povedala, da so zraven tudi izdatki za gradnje zaporov. To se pravi, tudi tam je zadevo potrebno rešiti, in to v čim krajšem času.
Kot ostalo pa bi morda omenil še tole, da boljša je torej preventiva kot kurativa ali pa boljše preprečevati kot zdraviti. In sedaj imamo nekako situacijo v slovenskem, torej pri izvrševanju kazenskih sankcij smo malo pred kolapsom. In če smo odkriti, proračun, ki se suče okrog 17 milijard, če bi takrat, ko več ni bilo priliva novih zaposlenih, pa so bili odlivi pri pravosodnih policistih, za vsakega policista z nekim pravilnikom namenili 500 evrov, je to 2 milijona evrov letno za 500 pravosodnih policistov. In takrat se je dalo še preprečevati. Danes pa pač bomo zdravili zaradi tega.
Bi seveda rad povedal, da se z nekaterimi številkami tule noter rad strinjam, je treba pač povečati. Druga zadeva pa je, da tako ne bo šlo naprej, ker to, kar se je pa sprejelo, bo pa povzročilo tudi večja varnostna tveganja tako za kaznjence kot tudi za državljane, če boste spuščali seveda in uvajali prekinitve kazni. Kaj pomeni, da mi imamo ta moment tako polne zapore, da je na novomeškem sodišču par dni nazaj bil obsojen za večkratna ponavljajoča posilstva in za posilstvo čistilke v zaporu kaznjenec obsojen in se je odpeljal z avtobusom domov. Ali je to varnostno tveganje ali to ni varnostno tveganje? In sedaj če bomo mi imeli na ulicah takšne ponavljajoče kršilce, zaradi tega, kar se sedaj dela, to ni v redu. Je pa jasno, da nekaj je treba narediti tudi, da bo zapor čim prej zgrajen, tudi v teh proračunskih dokumentih nekako se zagotavlja. Ampak še enkrat tudi sprememba plačnega sistema v javnem sektorju, ki bo zajel tudi plače pravosodnih policistov ne bo učinkovala v nekaj mesecih, ampak morda v letu ali letu in pol. In sedaj, še enkrat tukaj poudarjam, čeprav se ne dotika resorja pravosodja, policiste, pravosodne policiste, medicinske sestre, moramo dobiti takoj, če ne bo prišlo do kolapsa in seveda glede pravosodnih policistov, do povečanja tveganja varnosti v Republiki Sloveniji.
Drugače glede samega načrta varovanja pravosodnih organov, tudi za to se nekaj povečujejo sredstva, smo tudi že govorili nekaj na prejšnjih sejah okrog, kaj že, poročil Sodnega sveta in tako naprej. Ampak pri 17 milijardah, še enkrat pravim, ne more biti problem zagotoviti dva ali pa, ne vem, pri drugih resorjih tri milijone zato, da se pride do kadra, da znova motiviramo ljudi, da bodo prišli v službo, ki je zelo nevarna. In pri pravosodnih policistih smo zadnjič od sindikata slišali, da ukrepi seveda so uperjeni v to, da bomo razrešili probleme tako v zmanjšanju priprtih ali pa zaprtih. Druga zadeva pa je, da nekateri ukrepi, ki so pa mišljeni, da bi dejansko tudi delali, tisti, ki so včasih bili pravosodni policisti ali pa tisti, ki so drugje v službah v sistemu, da bodo pač reševali problem profesionalnih zaposlenih pravosodnih policistov bo težko, zaradi tega, ker jih je strah, ker je zadeva postala prenevarna. Se pravi, človek v letih 60 in prej seveda nikoli ni v takšni fizični kondiciji, da bi lahko tako zahtevno delo, kot je recimo se spoprijeti z uporom v arestu. In tukaj imamo pač nekako pomisleke glede teh zadnjih ukrepov, ali bodo prinesli rezultate ali ne in seveda upam, da bomo bolj pripravljeni, kot smo bili v prejšnjem času.
In še enkrat se moram dotakniti tudi tistih sedem milijonov, ki bi jih zdaj morali nujno dobiti nazaj, če bo seveda stavba na Litijski samevala. Hvala lepa.