Spoštovana predsednica.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!
Če Mario Draghi ocenjuje, da Evropa potrebuje veliko bolj usklajeno industrijsko politiko, hitrejše ukrepanje in obsežne naložbe, da bo lahko držala korak z ZDA in Kitajsko, Slovenija potrebuje skladen regionalni razvoj, da bo lahko držala korak z najrazvitejšimi državami Evropske unije. Za ta del, skupaj z učinkovitim črpanjem evropskih kohezijskih sredstev, pa skrbi Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj.
Predlog spremembe proračuna za naše ministrstvo za leto 2025 znaša dobrih 381 milijonov v bilanci A in dobrih 30 milijonov v bilanci B. Predlog proračuna za leto 2026 znaša dobrih 458 milijonov v bilanci A in dobrih 30 milijonov v bilanci B.
Najprej sem dolžan pojasniti, zakaj je prišlo do takega znižanja od sprejetega proračuna do predloga proračuna, in sicer ta proračun je, se pravi, nižji zaradi samega, se pravi sistema izvajanja kohezijske politike na način, da ko Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj izda odločitev o podpori, prerazporedi tudi sredstva v proračunu s svojih postavk na postavke posredniških teles, torej drugih ministrstev. V tem je torej iskati razlog, zakaj je proračun v letu 2025 bil planiran v višini dobrih 817 milijonov, sedaj pa v spremembi znaša dobrih 381 milijonov. Tako bo tudi v bodoče, ko bo Ministrstvo za kohezijo v vlogi organov upravljanja izdalo posamezno odločitev o podpori, bodo ta sredstva, ki so planirana za posamezne resorje tudi tem resorjem prenesena. Do današnjega dne je bilo izdanih odločitev o podpori v višini 714 milijonov evrov.
Kar se tiče evropskih sredstev je še potrebno izpostaviti, da so za področje regionalnega razvoja že sklenjene pogodbe oziroma izdane odločbe za 12 projektov poni podjetno na izzive, v skupni višini dobrih 18 milijonov. Od tega bomo v letu 2025 namenili slabih štiri milijone in v letu 2026 prav tako slabih štiri milijone.
Tu velja še omeniti projekt CLLD, ki jih financiramo v višini 40 milijonov, od tega v letu 2025 pet milijonov in v letu 2026 26 milijonov. Kot veste smo odgovorni tudi za izvrševanje sklada za pravičen prehod, ki ga izvajamo po sprejetem programu. In v letu 2025 oziroma po tem programu je načrtovanih dobrih 55 milijonov, od tega, se pravi v letu 2025 21 milijonov in v letu 26 17 milijonov. Mi smo že izvedli dva razpisa v letu 2023 in enega v letu 2024, in sicer za poslovne cone in za inkubatorje. Preostala EU sredstva, katera so planirana v našem proračunu, so namenjena drugim posredniškim telesom, in sicer za leto 2025 dobrih 308 milijonov in za leto 2026 dobrih 372 milijonov.
Kar se tiče integralnega proračuna je potrebno izpostaviti financiranje splošnih razvojnih nalog, potem načrtovanje, spremljanje in vrednotenje regionalnega razvoja. Ravnokar pripravljamo spremembe zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, s pomočjo katerega želimo zagotoviti skladen regionalni razvoj in močne regije, torej visoko kakovost življenja v vseh 12 razvojnih regijah. Namreč, opažamo tisto, kar je že dolgo znano: da so razvojne razlike izjemno velike in da če sodimo moč države po eni, se pravi razvojni regiji, je ta izjemno velika. V mislih imamo osrednjeslovensko. Če pa sodimo moč države po ostalih razvojnih regijah, pa vidimo, da nas čaka kar resen izziv. Ta izziv je možno odpraviti v kolikor bo sprejeta zelo jasna politična odločitev, da je skladen regionalni razvoj ena izmed ključnih političnih prioritet naslednjega desetletja. In v kolikor bodo, se pravi, tej odločitvi sledili tudi horizontalni ukrepi, ki bodo zagotovili visoko kakovost življenja v vseh 12 razvojnih regijah.
Kar se tiče obmejnih problemskih območij, načrtujemo v letu 2025, 14 milijonov evrov in v letu 2026, 16 milijonov evrov. Kar se tiče že dosedanjih rezultatov in izvedenih ukrepov, lahko ugotovimo, da je bilo podprtih že več kot 426 projektov v dosedanjem obdobju izvajanja programa, to pomeni projekte za 403 projekte, 403 podjetja, za 13 občin in za deset RRA-jev. Znotraj tega je bilo podprtih osem inkubatorjev in pet poslovnih con; to so občine Tržič, Ilirska Bistrica, Ormož, Podlehnik, Hrpelje, Kozina, Podčetrtek, Slovenj Gradec, Ravne na Koroškem in poslovne cone v občini Ormož, Postojna, Ajdovščina, Komen in Semič. Prav tako v kratkem načrtujemo objavo novih razpisov, ki bodo v kombinaciji povratnih in nepovratnih virov, in sicer 14 milijonov nepovratnih virov in dobrih 76 povratnih virov. Ti ukrepi so zamišljeni tako za občine, kot za podjetja na, se pravi, teh problemskih območjih.
Prav tako načrtujemo sredstva za sofinanciranje romske infrastrukture. Mi smo že v preteklem, v preteklih dveh letih objavili dva razpisa v višini dva pa pol milijona evrov, od tega je bilo 13 oziroma je bilo podprtih 16, 19 projektov, in vsi projekti so se na terenu tudi uspešno izvedli in uspešno zaključili. Prav tako planiramo sredstva za avtohtone narodnostne skupnosti, pripravlja se program za novo programsko obdobje, določena sredstva pa načrtujemo vezano na, se pravi, predlagani dvig, pa tudi v povezavi z dvigom stroškov za materialne stroške, investicije in tudi same plače.
Glede bilance B, predlagamo povečanje stroškov, se pravi povečamo, predlagamo povečanje iz 11 milijonov na 30 milijonov za delovanje Slovenskega regionalnega razvojnega sklada v višini 20 milijonov za leto 2025, prav tako tudi za leto 2026, 10 milijonov pa predlagamo, se pravi za namensko premoženje Sklada za regionalni razvoj, in sicer na podlagi 99. člena, vezano na financiranje protipoplavne obnove, tudi s povratnimi sredstvi. Ribniški sklad je v letu 2023 izvedel za 53 milijonov finančnih, 53 milijonov se pravi, finančnih spodbud, sklenjenih je bilo 210 pogodb, v letu 2024 se načrtuje za 65 milijonov in sklenjenih 300 pogodb.
Predsednica, toliko za enkrat. Najlepša hvala.