Govor

Dr. Boštjan Križanec

Lep pozdrav vsem!

Hvala za povabilo. Hvala za besedo.

Prihajam iz nacionalnega laboratorija, predstojnik Centra za kemijske analize. Smo največji nacionalni laboratorij, ki opravlja naloge oziroma izvaja analize v okviru uradnega nadzora, pa tudi na trgu ponudimo svoje kapacitete.

Začel bi pa tako, sem kemik po duši in ravno potvorbe živil so nekaj, kar bi rekel, posvečam dosti pozornosti, znanja usmerjam. Ampak je že bilo danes omenjeno, moram reči, da vsako živilo je možno potvoriti in na kemijski način na veliko načinov, dosti načinov. In to z vidika kemijskega laboratorija, ki preverja, je to, bi rekel, zelo velik izziv. Tukaj je pomembno seveda, da ima laboratorij ustrezno opremo, sodobno opremljen in znanje. To je res pomembno vedeti, da to je zelo zelo široko in zahtevno področje, kar se tiče nadzora oziroma ugotavljanja potvorb živil s kemijskega vidika in tudi iz drugih vidikov.

Ker pa imam tudi izkušnje iz živilske industrije, ker sem skoraj tri leta delal v živilski industriji, slovenski, poudarjam in seveda se vsi zavedamo, da je varnost in kakovost, odgovornost za varnost in kakovost živil v prvi vrsti na proizvajalcih in vseh v verigah, ki postavljajo živila na trg. Dobro je povedal gospod Noč, to je izrednega pomena tukaj, da je tudi veriga čim krajša in ta samooskrba in da dobi, dobi uporabnik čim prej kvaliteten, varen produkt je zelo pomembno. In mislim, da v Sloveniji, verjamem, vem, da imamo zelo dobro tako na področju industrije, pridelave kot uradnega nadzora, kar še bom malo nadaljeval, mislim, da zelo dobro postavljeno. Seveda imamo varno, kakovostno hrano, seveda so izjeme in tu vidim predvsem to, kar prihaja iz uvoza iz drugih držav. Tako da pomen seveda tega uradnega nadzora, analitike, je pa tu tudi zelo pomemben. Se pa večkrat pričakuje, da bo laboratorij zaznal in ugotovil vse, bi rekel nepravilnosti, kar pa je tudi težko oziroma nemogoče. Tako da je seveda pomembna celota z zakonodajo, z vsemi inštitucijami, kar smo pač tudi danes tukaj.

Kar bi še nadaljeval, z vidika laboratorija so tudi in kot je gospod Noč omenil, so tudi zelo, bi rekel, striktne. Težke zahteve, kar se tiče metodologije metod. Nenazadnje je tu potrebna tudi akreditacija metod, tukaj imamo laboratorij, bi rekel, dejansko več stroškov, kar se tiče časa in materiala, da te zadeve pridobimo kot samo analitiko. Dejansko je to zelo, zelo zahteven proces, da pridobimo potem akreditacijo in tudi imenovanje potem kot nek uradni laboratorij za analize, te kaskadne metode in harmonizirane metode in mislim, da nekako tu tudi malo se zavira v tej smeri, če smem tako reči, da morajo biti tako metode dorečene, ker mi znamo bi rekel preveriti marsikaj, pa je včasih ovira v tem, v tem segmentu ni prava metoda, ni akreditirana, ni ne vem kaj. To govorim zdaj z vidika uradnega nadzora. Tako kot sem rekel, industrija, proizvajalci tudi v Sloveniji dosti preverjajo, tudi mi izvajamo za njih, predvsem na nivoju za področje kakovosti živil, označevanja, jim svetujemo, izvajamo analize in tudi tukaj, bi rekel, imamo zelo velik pomen oziroma vlogo. Seveda pa tudi usmerjamo posebno pozornost in tudi v smeri raziskovalnih projektov, ne sedimo križem rok in tudi iščemo priložnosti, kje bi ta problem z našim znanjem, z našim vedenjem, bi rekel, pomagali odpravljali. Moram omeniti en projekt, ki smo ga zastavili tudi s sodelovanjem več inštitucij, tako z Upravo za varno hrano, z zdravstvenim inšpektoratom, nosilec je Ministrstvo za zdravje, smo so pridobili evropska sredstva iz tega kohezijskega sklada s sofinanciranjem nacionalnega, javnega proračuna, je pa na področju, jaz rečem prehranskih dopolnil, saj tukaj vidim, da pa je največji problem in možnosti potvorbe in jih dejansko opažamo, in tudi smo jih zasledili. Tukaj preko tega projekta, ki je nadgradnja projekta na področju prepovedanih drog, se pa usmerjamo v športu prepovedane snovi oziroma snovi, ki izboljšujejo telesne sposobnosti in izgled, prehrana za športnike od anabolnih steroidov in, bi rekel, dodatkov nevarnih snovi, to so pa zdravilnih učinkovin. Tukaj vidimo, vidim tudi jaz problem tukaj, če vidimo priložnost, kako to zaustaviti, narediti nadzor na evropskem nivoju in predvsem tisto, kar se prodaja, bom rekel, na črnem trgu Black market, in ki pride do ljudi in do ljudi, in so izpostavljeni in so dejansko nevarne zadeve, in predvsem potvorbe v smeri, ki so nevarne in namerne in ki še imajo kako, predvsem to agresivno oglaševanje, prodajanje preko spleta, tukaj pa mislim, da je treba še posebej usmeriti cilje in pozornost.

Hvala lepa zaenkrat.