Govor

Hvala za besedo.

Lep pozdrav vsem, predstavnikom ministrstev!

Ja, po pregledu tega proračuna bi jaz mogoče zdaj najprej za Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, pa mogoče tudi kar primerjavo obeh proračunskih let, o katerih danes govorimo oziroma vprašanja tudi, pa potem še Ministrstvo za visoko šolstvo.

Torej, ja, spremembe so kar, glede na sprejeti proračun za leto 2025, višje, torej so povečane postavke. Kot smo slišali, torej tudi v letu 2026 za 13,4 procente celotnega proračuna, v letu 2025 pa dobrih 212 milijonov in še nekaj v letu 2026 mogoče.

Zdaj samo k posameznim postavkam, kjer so mogoče neka občutna zvišanja, znižanja, nekaj vprašanj. In sicer, torej pri postavki Povečanje vključenosti otrok v predšolsko vzgojo, kjer gre za kar občuten znesek povišanja, v letu 2025 pa 2026 pa še dodatno, tukaj gre verjetno zaradi tega, ker, ker je tudi ta pravica s 1. 9. 2021 in pričakujemo torej občutno, torej tudi dodatno število priseljenih otrok, da ima torej drugi otrok oziroma torej za vsak tretji nadaljnji otrok iz družine pač pod določenimi pogoji brezplačen vrtec. Pravzaprav pa je tukaj verjetno, predvidevam, še so določeni ukrepi, ki ste jih, ki jih je tudi minister navajal v svoji predstavitvi, da boste v naslednjih letih torej povečali število otrok torej zadnje leto pred vstopom v šolo, če je to to. Ali gre tukaj tudi za povečanje vključenosti, vključenih otrok v vrtce, tudi povezano torej z vključitvijo, z vključitvijo romskih otrok v vrtce? Kajti videli smo pravzaprav, da brezplačni vrtec za drugega in nadaljnje otroke se je izkazal kot učinkovit; navsezadnje tudi vlaganje v otroke nikoli ne smemo jemati kot strošek.

Potem tudi pod postavko Izvajanje osnovnošolskih programov je dvig za 110 milijonov pa pol skorajda. Tukaj imam vprašanje. In torej potem še v letu 2026, mislim, da, je še dodatno povišanje na torej za dobrih 100 oziroma, če imam pravi podatek, skorajda 200 milijonov. Tukaj imam tudi eno vprašanje problematike na novo uvedenega razširjenega programa, torej tudi tukaj so vključeni ti različni ukrepi, ki bodo, ki bodo v naslednjih dveh letih torej širili razširjen program po osnovnih šolah. Me pa zanima, tukaj je vključeno tudi, posebej v svojih obrazložitvah ste zapisali, da torej sem sodi izvajanje obveznega in razširjenega programa osnovnošolskega izobraževanja, ki omogoča, da učenci uspešno dokončajo osnovnošolsko izobraževanje, torej tukaj so tudi nacionalno preverjanje znanja, izvedbe programov, šole v naravi, dni dejavnosti in drugih oblik celodnevne dejavnosti za učence, dijake in otroke s posebnimi potrebami. Potem je tukaj tudi organizacija tekmovanj iz znanja. Posebej pa ste zapisali tudi, da posebno pozornost namenjate tudi, velja dopolnilnemu pouku slovenskega jezika v tujini in izvajanju dopolnilnega pouka slovenščine za učence tujce ter izvajanje programa osnovne šole. Jaz bi tukaj morda posebej opozorila tudi na to, da ob sprejemanju Zakona o osnovni šoli nismo uspeli s tem, da, in na to opozarjajo tudi starši glede nacionalnega preverjanja znanja, da ni dodatnega roka. Če je tukaj zdaj mogoče, zakaj tega dodatnega roka ni, mogoče problem, pa ne bi smelo biti, no, financ. Sicer ne vidim razloga, kajti namen nacionalnega preverjanja znanja je prav, prav, tudi to ste zapisali v obrazložitvah, preverjanje kakovosti. In nikakor ne moremo potem - kakovosti osnovnošolskega izobraževanja - in nikakor ne moremo potem to jemati kot torej vzeti kot za tiste otroke, ki takrat ne bodo mogli pisati nacionalnega preverjanja znanja, kot da bo vzeto kot neko povprečje. Zanje je to pomembno, če smo se lotili tega s tem namenom. Potem v nadaljevanju so tukaj še investicije v srednje šole, jaz sem si jih malo pogledala tudi v NRP. Moram reči, da to kar se tiče torej Koroške, lahko rečem, da smo to tudi želeli na Koroškem, in da je to vključeno. Me pa natančneje zanima, namreč, razlagate, da v letu 2025 je predvideno financiranje 18 investicij v srednje šole, v letu 2026 pa 5 investicij. Torej, za katere investicije v srednje šole konkretno gre? Glede investicij v vrtce in osnovne šole, pa navajate, da vse teče po razpisu. To so pa razpisi, ki so bili izvedeni že v času prejšnje vlade in bodo zaključeni v letu 2025. Sledi torej moje logično vprašanje, kaj potem, po letu 2025, kako s tem novim razpisom. Namreč, pojavljajo se že vprašanja, po posameznih lokalnih skupnostih, da šole, ki so bile recimo zgrajene mogoče 15 let nazaj, 20, največ, pokajo že po šivih, tudi zaradi tega, ker imamo, govorim iz konkretnega primera, iz mojega okolja, kar dosti priseljenih otrok in se postavlja vprašanje, če je zaznavno dovolj hitro dejstvo, da bo kmalu potreba po določenih razširitvah, torej prizidkih, kakorkoli. Torej kako bo sledil ta razpis glede tega? Potem so torej sofinanciranje energetske sanacije objektov, tudi to smo pregledali, je smiselno, lahko povem tudi iz mojega okolja, da lahko rečemo, čeprav je bilo to že kar nekaj časa, torej v dogovarjanju, da je zdaj vključen v NRP.

Potem pa še vprašanje tudi glede Urada Republike Slovenije za mladino. V bistvu je ocena realizacije za leto 2024 je precej višja v primerjavi z realizacijo 2023. S temi spremembami proračuna 2025 namenjate še dodatna 2 milijona. Kakšni so torej razlogi, kakšni so, torej bodo rezultati. Namreč zanima me postavka urejanje sistema in podporne dejavnosti na področju trga dela ter storitve za trg dela, kjer povišujete skorajda, torej v celoti koliko je zvišano, torej slaba 2 milijona. In pa potem tudi glede na to, da se v postavki tudi pod Uradom Republike Slovenije za mladino, pri postavki 19.01 - Urejanje sistema in podporne dejavnosti na področju izobraževanja in športa prav tako povečuje za skorajda 106 tisoč evrov, kar je pa me zanima torej, kaj pričakujete, kakšni so razlogi in kakšni so pričakovani rezultati?

Potem pa še vprašanje za podprogram štipendije za pedagoške poklice. V sprejetem proračunu sicer povišanje glede na oceno realizacije, realizacijo 2023, vendar vseeno ste predlagali zdaj tudi znižanje pri spremembah za proračun 2025 za 37 tisoč evrov. Pravzaprav je vprašanje, zakaj, če je to sploh potem, lahko rečemo, primeren znesek glede na to, da je ukrep višjih štipendij za pridobitev nujno potrebnega kadra v šolah ste, to je tudi minister navajal, lahko zelo uspešen. Moram pa tukaj prebrati oziroma citirati tudi novega ministra za vzgojo in izobraževanje, ki je na predstavitvi dejal, med drugim citiram: "Torej, to pomeni, da imamo dobro tretjino, slabo tretjino tistih, ki diplomirajo in se vpišejo na študijske programe, že delujejo, to kažejo podatki, ker ukrepi, ki so bili sprejeti na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, zlasti v zanimanju za štipendije je poraslo število vlog za štipendije, tako da če bom imenovan za ministra, bom tukaj predlagal tudi povečanje deleža sredstev, da bi vsi tisti, ki izpolnjujejo pogoje štipendije tudi pridobili. Res je, da jih v letu 2026 zvišujete, ko gre pa za celo koledarsko leto, ki bo zajeto torej v 2026, ampak se mi zdi, da če smo ta ukrep, če ste ta ukrep tako ponotranjili, da ga jemljete kot izjemno uspešnega, da je smiselno, da so te postavke višje in da so pravzaprav tudi same štipendije toliko visoke, da so, čeprav se lahko tu glede izobraževanja učitelja pač vsebinsko tudi pogovarjamo še drugače.

Potem pa, če gremo kar na Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, tudi tukaj se povečuje, kot ste povedali. Povedali ste tudi, da se nekaj glede tega, kako se znižujejo sredstva na postavki Podpora raziskovalni infrastrukturi, torej za slabih deset milijonov, in da se jemljejo v celoti sredstva pod postavko Človeški viri v podporo znanosti, in sicer torej mladi raziskovalci, mobilnost in spodbude najboljšim raziskovalcem, kar morda niti ni, mislim je vprašanje, kaj zdaj to pomeni pravzaprav. Ker v samih obrazložitvah nikjer ni pojasnjeno, zakaj ta denar pravzaprav jemljete. Pozdravljam sicer gradnjo študentskih domov tudi v Mariboru, ker mi je dokaj znano, kako je tam s 15 in tako naprej.

Torej, še enkrat, zakaj tolikšno nižanje na podprogramu podpora raziskovalni infrastrukturi? Če gre to zdaj vse tudi na agencijo, kot ste omenjali? Potem je tudi vprašanje, zakaj bo šlo dobrih 16 milijonov na podprogramu, pardon, Prilagajanje podnebnim spremembam. Namreč, v sprejetem proračunu za to postavko ni bilo nič denarja, zdaj pa je dobrih 16 milijonov. Ne vem, mogoče gre to tudi za kakšen super računalnik.

Potem je tudi precejšnje znižanje na podprogramu univerzitetne knjižnice v primerjavi s sprejetim proračunom za leto 2025, kjer v bistvu jemljete kar precej, mislim da je tukaj postavka 6 milijonov 330 tisoč, čeprav je to tudi v bistvu visok znesek, za kakšen ukrep pravzaprav to gre, ker je to pač zelo tudi pomembno.

Zdaj, zmedeni sta dve postavki. To je bivanje študentov in študentski domovi. Torej, ne vem... /oglašaje iz klopi/ ja saj, torej pri študentskih domovih ste zvišali,, pri podprogramu Bivanje študentov pa se finančna sredstva ne spreminjajo. Morda je tudi tukaj smiselno razmisliti glede na stanje, stanje, ki se bo kmalu verjetno spremenilo tudi pri študentih, mislim, da glede na socialno stanje, se postavi vprašanje, torej pri študentskih domovih se zviša za dobra dva milijona v primerjavi s sprejetim proračunom. Pa sprašujem, se vam zdi glede na to aktualno problematiko premalo postelj v študentskih domovih, pravzaprav vsepovsod? Mogoče še najmanj tudi res, da v Mariboru. In pa tudi glede na to, da so izjemno visoke cene za študente sob na trgu, torej najemnine. Se vam zdi, da je to dovolj? Toliko za enkrat, pa če bom pa še mogoče kaj, če bo potrebno. Hvala lepa.