Govor

Ja, hvala lepa za besedo, predsedujoči. Lep pozdrav tudi z moje strani!

Zdaj, jaz uvodoma ne morem mimo tega, da danes tukaj obravnavamo proračunske dokumente za naslednji dve leti, pa kljub temu, da imamo dve ministrstvi, dva ministra, nobeden očitno danes ni utegnil priti v Državni zbor in si vzeti vsaj toliko časa, da bi te dokumente predstavil tudi poslancem, ki nenazadnje sprejemamo ta proračunski paket. Ampak ne glede na to, saj smo že vajeni, vedno znova opozarjamo na odsotnost obeh ministrov in nenazadnje tudi danes povsem ista praksa.

Zdaj glede same vsebine Predloga sprememb proračuna za leto 2025 in pa proračuna za leto 2026 bom rekla takole, najprej, da iz sprememb predloga proračuna za leto 2025 je razvidno predvsem slabo in nerealno planiranje sredstev na posameznih proračunskih postavkah glede na že sprejet proračun. Namreč zlasti na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti se sredstva povišujejo torej kar za 20 procentov oziroma za 340 milijonov, kar lahko govorimo tudi o nekakšnem rekordnem dvigu sredstev. Zdaj, državni sekretar je uvodoma povedal, da ne bi bilo teh 340 milijonov, če sem si prav zapisala, namenjenih za usklajevanje socialnih transferjev. Pa vendarle se mi zdi, da je ta številka 340 milijonov za samo za usklajevanje socialnih transferov vendarle nekoliko previsoka. Zlasti glede na to, če potem pogledamo posamezne podprograme, ki pa so izstopajoči glede na dvig sredstev, ki so predvideni glede na že veljavni proračun za leto 2025.

Namreč, če se ustavim prvo kar na prvotnem podprogramu in sicer storitve trga dela, namreč tam je predviden dvig sredstev za več kot 100 procentov iz planiranih 40,9 milijona na kar 85,9 milijonov in tudi potem v predlogu proračuna za leto 2026 je ponovno predviden dvig še za naslednjih 13 milijonov. In tukaj me zanima torej glede na ta dvig, zakaj je bilo prvotno tako nizko planiranje sredstev in potem kaj je vzrok torej za takšno rekordno povišanje, za več kot 100 procentov na tem podprogramu? Kakšna je vsebina konkretno se bo s temi sredstvi izvajala. Torej, ali so predvideni projekti in pa kdo jih bo izvajal?

Zdaj ob predstavitvi proračunskih dokumentov v prejšnjem tednu smo lahko poslušali predsednika Vlade, kako se je pohvalil, da imamo prav zaradi ukrepov te Vlade trenutno izredno dobro gospodarsko sliko, zlasti napram drugim članicam Evropske unije. Ampak dejstvo je, da eno so besede predsednika Vlade v parlamentu, drugo pa je slika na terenu, ki pa je seveda povsem drugačna. Namreč že lep čas kaže na ohlajanje gospodarstva. Trenutno najbolj pereča zadeva, torej šempetrsko podjetje Mahle, kjer je predvidenih ukinitev kar 600 delovnih mest, pa potem, ne glede na to, da še v teh dneh poslušamo o dobri kondiciji gospodarstva, s strani predsednika Vlade pa vemo, da že v sredini poletja letošnjega leta smo bili priča prvim težavam in odpuščanjem delavcev. Če samo spomnim na podjetje Boxmark Kidričevo, pa Eurelis iz Poljčan, potem govori se tudi o zapiranju podjetij oziroma posameznih obratov, tudi v takšnih podjetjih, kot je Alpina, Gorenje, Unior Zreče. Torej, glede na vse to in glede na proračunske spremembe, ki so predvidene na podprogramu za denarna nadomestila za brezposelne, verjetno kaže na drugačno sliko, kot je bila prikazana s strani predsednika Vlade. In sicer, glede na dejstvo, da imate na tem podprogramu v naslednjem letu predviden dvig za 32 milijonov, bom rekla, da je verjetno to posledica realnega stanja v gospodarstvu. Ampak je pa zanimivo, da je ta dvig postavke malce kontradiktoren dvigu postavke na storitvi trga dela, ker če se dviguje postavka na storitvi trga dela, je potem malce kontradiktorno, zakaj se dviguje tudi ta postavka, torej denarna nadomestila za brezposelne. Pa me zanima tudi tukaj, no, točno, zakaj ste planirali ta dvig v naslednjem proračunskem letu.

Podprogram štipendije. Tukaj bom rekla, da z naše strani sicer pohvalno, da tukaj dvigujete sredstva za 17 milijonov in potem še v letu 2026 za naslednjih 11 milijonov. Ampak bi tukaj želela malce bolj specifičen odgovor s strani ministrstva oziroma državnega sekretarja, na kakšen način se bodo ta sredstva dodeljevala. In pa glede na, vemo, že večletno pomanjkanje določenega specifičnega kadra na trgu, ki ga poskušamo nekako zapolniti tudi s štipendijami za dodelitev deficitarnih poklicev, me zanima, kolikšen dvig znotraj tega podprograma je namenjen tudi štipendijam za deficitarne poklice, torej v odstotkih, in pa kakšna je vladna strategija na tem področju oziroma ministrstva, ali imate dejansko nekakšno strategijo ali gre samo za dvig sredstev.

Denarna socialna pomoč, je že bilo tudi povedano, da se v letu 2025 dviguje za 4,2 milijona in potem še za 13 milijonov v letu 2026. Torej, tudi tu je na mestu vprašanje, zakaj se dvigujejo sredstva na tem podprogramu. V Slovenski demokratski stranki smo vedno zagovarjali politiko neodvisnosti ljudi od socialnih transferov, torej za delo tudi primerno plačilo, da si lahko ljudje s svojim delom zagotovijo finančno neodvisnost. Tukaj bi želela vedeti, kakšen je torej namen tega dviga denarne socialne pomoči, ali pa gre za vsesplošno stanje, ko se dejansko predvideva tudi odpuščanje v naslednjih letih in seveda potem tudi posledično potreba po višjih socialnih transferjih.

Program izenačevanja možnosti invalidov je še eden izmed podprogramov, kjer se malce bolj dvigujejo sredstva, namreč, v letu 2025 na tem podprogramu kar za 139 milijonov. Tukaj bi tudi želela konkreten odgovor, za kaj bodo namenjena ta sredstva in kakšni naj bi bili učinki teh dvigov, kdo bo denar prejel. Torej, ali se predvideva kakšno izvajanje novih dodatnih programov in kdo bo v tem primeru izvajalec. Je pa zanimivo, da se, kot je že povedala kolegica Dimic, v letu 2026 sredstva na tem podprogramu zmanjšujejo za osem milijonov približno.

Pa zanima tudi mene, zakaj podprogram družinski prejemki in starševska nadomestila. Tudi tukaj imate dvig za 50 cela sedem milijonov. Zdaj, ali gre tukaj v tem primeru za usklajevanje teh socialnih transferjev, kot je že bilo predhodno omenjeno, ali za kakšne druge namene; bi želela odgovor. Je pa dejstvo, da seveda glede na res izjemno slabo demografsko sliko naše države, lahko pozdravimo sredstva, če so seveda namenjena za pravi namen, torej za koncept spodbujanja rojstev družinskega življenja mladih. In bi želeli tukaj odgovore, za kaj so torej predvidena še ta dodatna sredstva tudi v letu 2026, namreč, še dvig za naslednjih 13 milijonov.

Centri za socialno delo. Tudi tukaj imate predvideno v naslednjem letu za 11,5 milijonov več sredstev in potem še dodatne štiri milijone v letu 2026. Me zanima, zakaj. Ali so tukaj potem v tem dvigu sredstev predvidene tudi te kadrovske zaposlitve na centrih za socialno delo za izvajanje dolgotrajne oskrbe? Namreč, tukaj vemo, da je predvidenih približno 118 dodatnih zaposlitev za to področje. In me zanima tudi, kdaj predvidoma bo oziroma do kdaj imate pričakovano, da bo celoten kader za izvajanje dolgotrajne oskrbe na centrih za socialno delo tudi zaposlen.

Če zdaj preidem še na področje Ministrstva za solidarno prihodnost. Tukaj se bom ustavila zlasti na programu dolgotrajne oskrbe. Povsem nerazumno znižanje sredstev na podprogramih, ki sta namenjena za izvajanje dolgotrajne oskrbe, torej na podprogramu dolgotrajna oskrba in pa podprogramu spodbujanje izvajanja storitve pomoč na domu. Namreč, tukaj je bilo predvidenih 195 milijonov evrov sredstev za izvajanje tega področja in zdaj tukaj sredstva znižujete za kar skoraj 84 milijonov. Torej, celotna sredstva zgolj na 111 milijonov evrov za izvajanje dolgotrajne oskrbe v naslednjem letu, čeprav je bilo ob sprejemanju proračunskih dokumentov prejšnje leto povedano, da bodo sredstva iz proračuna pokrita približno malce manj, torej približno tako, kot je bilo planirano, 195 milijonov evrov. Zdaj glede na dejstvo, da boste z naslednjim letom tudi pobirali nov davek od državljanov za izvajanje dolgotrajne oskrbe, na drugi strani pa znižujete sredstva, ki so za ta namen predvidena v proračunu, me zanima torej, kako lahko na eni strani ljudem pobirate davek za izvajanje... / pogovarjanje v dvorani/ Spoštovani predsedujoči, ali lahko naredite... Mislim, ne vem... Ja, kako lahko znižujete torej podprograma, ki sta namenjena izvajanju dolgotrajne oskrbe, na drugi strani pa ljudem nalagate nove davke za izvajanje tega področja. Mene na tem mestu tudi zanima, ali je mogoče zato, ker vemo, da imate probleme, da kadra ni na tem področju, da se vam je zalomilo že pri prvi pravici na področju dolgotrajne oskrbe, je velika verjetnost, da glede na to, da torej nimamo ljudi, ki bi dolgotrajno oskrbo izvajali tako v institucijah kot tudi izven njih, da se bo zgodilo to, da bodo ljudje zgolj plačevali nov davek, ne bodo pa prišli do storitev, ki bi bile potrebne oziroma ki bi jih morali dobiti za plačilo tega novega davka. V Slovenski demokratski stranki smo vložili tudi en predlog sprememb, in sicer, da tega davka s 1. 7. v naslednjem letu ne bi plačevali upokojenci. Namreč, v aktivnem času so oni davke in prispevke v sklopu tega, ker so bili delovno aktivni državljani, tudi prispevali. Jaz upam, da bo vsaj s tega stališča tudi s strani koalicije posluh. Bi pa želela na tem mestu dobiti tudi odgovor na vprašanje, koliko davka predvidoma boste pobrali ljudem v naslednjem letu, torej v polovici leta, ko se bo davek začel plačevati, in koliko ga boste predvidoma dejansko tudi namenili porabiti in kako boste uspeli to reševati, da ne bodo ljudje plačevali novih davkov. Medtem ko, kot sem že dejala, takrat, ko bi potrebovali oskrbo, da jo bodo tudi dobili, glede na izjemno pomanjkanje kadra na tem področju Toliko zaenkrat, hvala.