Govor

Hvala lepa.

Spoštovani predstavniki Vlade, koalicije, kolegice in kolegi!

Naj začnem tam, kjer ste tudi vi začeli, seveda z makroekonomskimi podatki in pozicijo Slovenije. Ključni makroekonomski kazalniki, Se pravi Umarjeva jesenska napoved, vsi smo dobili tabelico ali pa jo imamo pred seboj in lahko rečemo, da ministrov Boštjančičev osnutek srednjeročnega fiskalno strukturnega načrta Slovenije za obdobje 2025-2028 predvideva dokaj ugodne gospodarske razmere z 2,4 odstotno gospodarsko rastjo v prihodnjem letu, nato 1,9 odstotno rast do leta 2028. Lahko rečem, da ocenjena rast kaže, da Slovenija nima vzpostavljenih ukrepov, ki bi opazneje zvišali dodano vrednost in jo približali EU povprečju. Ministrstvo za finance predvideva, da se bo javno finančni primanjkljaj zmanjšal z letošnjih 2,9 BDP na 1,2 BDP v letu 2028. To je hudo zmanjšanje in pomeni okoli milijardo evrov manjši proračunski primanjkljaj, s tem, da se bo tekoča proračunska poraba v tem obdobju povečala za 27,5 odstotkov, v istem obdobju pa se bo nominalni BDP povečal za 23 odstotkov. Se pravi, da projekcija nakazuje, da bo morala država še povečati davčne obremenitve in z njimi davčni izplen, da bomo lahko seveda zagotovili vsem proračunskim nameram ali pa bom rekla proračunskim, proračunskemu planiranju.

Zdaj pa grem na Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve in sicer za leto 2025. Proračunska sredstva Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti se s Predlogom sprememb proračuna za leto 2025 zvišuje za 340 milijonov, se pravi na 2,08 milijarde evrov. Od ocenjene realizacije za leto 2024 so višje za 78 milijonov.

In če grem zdaj podrobno po postavkah, ki mogoče so za nas v Novi Sloveniji pomembna in imamo tukaj kar nekaj vprašanj. Za denarna nadomestila brezposelnim se predvideva dodatnih 32 milijonov evrov, skupaj 153 milijonov evrov. Zanima me, zakaj se načrtuje takšno povišanje? Ali ste predvidevali povišanje števila brezposelnih v naslednjih letih tudi zaradi vaših, lahko rečem, zgrešenih davčnih in drugih ukrepov, ki negativno vplivajo na gospodarsko okolje, kar lahko že sedaj vidimo v selitvah in odpuščanju v nekaterih podjetjih, ker ukrepov ni, to je sam minister Han povedal, da ukrepov ni in da ne ve, s čim bi lahko Vlada pomagala podjetju v Novi Gorici.

Za storitev trga dela se namenja dodatnih 45 milijonov, se pravi skupaj 86 milijonov evrov, za štipendije se namenja 26 milijonov evrov, tukaj seveda pozdravljam skupaj 123 milijonov evrov, pa me vseeno zanima, kaj se bo na področju štipendij spremenilo, ali res pričakujete tak odliv ljudi s trga dela, da bodo seveda upravičeni do višjega, da bodo družinski člani, otroci upravičeni do višjega izplačila štipendij. In seveda tukaj ne morem mimo tega, da ne bom vprašala, kdaj vendarle boste prišli s sistemsko rešitvijo, da se kadrovske in študentsko delo ne bo več, kadrovske štipendije in študentsko delo ne bo več štelo v družinski proračun in seveda iz tega bodo vsi ukrepi drugačni in me zanima, kdaj načrtujete, ker je bilo rečeno, da boste to sistemsko rešili.

Za denarno socialno pomoč se namenja dodatne štiri milijone evrov, se pravi 341 milijonov evrov. Tukaj bi seveda glede na poviške, na povišice in seveda na razmere na trgu dela vprašala če je to dovolj kar se napoveduje in kako ste na drugih postavkah zadeve dvigovali? Za izenačevanje možnosti za invalide se bo namenilo dodatnih 139 milijonov evrov, skupaj 237 milijonov evrov. Zanima me, katerim programom bo namenjen ta dvig sredstev? Sredstva za družinske prejemke in starševska nadomestila se bodo povišala za 51 milijonov evrov na 775 milijonov evrov. Tudi to me zanima, kar pozdravljam sicer, ampak me zanima na katerih, na katerem področju, zakaj se namenja ta dvig sredstev. Sredstva za Inšpektorat za delo se povečuje za 1,2 milijona evra, na skupaj 9,9 milijonov evrov. In seveda ali bodo dodatna sredstva namenjena kadrovski krepitvi inšpektorata ali čem drugem, torej se pravi novim zaposlitvam, kar vidimo tudi v letu 2026? Se pravi, da da tega področja enostavno se ne da zapolniti oziroma ali je to zgolj samo zaradi napovedi dvigovanja plač. Če grem samo na Ministrstvo za solidarno prihodnost za leto 2025. Proračunska sredstva ministrstva za solidarno prihodnost se po predlogu proračuna za leto 2025 znižujejo za 55 milijonov evrov, na skupaj 218 milijonov evrov. Za dolgotrajno oskrbo se namenja kar 120 milijonov evrov manj. Za dolgotrajno oskrbo, se pravi tisti, ki so odvisni od pomoči bodo imeli v letu 2025 to pomoč še bolj omejeno. Tako se bo v letu 2025 za to področje namenilo 111 milijonov evrov. In res me zanima zakaj takšno znižanje glede na to, da se predvideva dvig plač v javnem sektorju s 1. 1. 2025, se pravi čez dobre tri mesece, slabe tri mesece, bo to močno vplivalo tudi na domove starejših. Ali boste torej dvig plač v javnem sektorju v celoti prevalili na uporabnike preko višjih cen oskrbe. To se sprašujemo v Novi Sloveniji glede na to, da je 111 milijonov manj za dolgotrajno oskrbo. Ali bodo vse plačali oskrbovanci?

Dodatnih 22 milijonov evrov se namenja varstveno delovnim centrom, skupaj 60 milijonov evrov, kar je na nek način seveda pozitivno. Za stanovanjsko dejavnost se namenja dodatnih sedem milijonov, skupaj 17 milijonov. Se pravi, da me tukaj zanima, katere projekte načrtujete v okviru teh sredstev, katere projekte na področju stanovanjske dejavnosti ste do sedaj že začeli in koliko od teh ste jih že uspešno dokončali? Pred volitvami ste obljubljali od 20000, celo 30000 novih stanovanj. Na predstavitvi v državnem zboru pa je minister napovedal, da je cilj ministrstva vzpostaviti sistem, ki bo zmožen na letos graditi 2000 stanovanj, do konca tega mandata pa napovedal začetek gradnje 5000 stanovanj. Zato sprašujem koliko od teh 5000 se je že oziroma se bo začelo graditi do leta 2026 ali načrtujete morda še kakšne druge ukrepe, da bodo stanovanja postala dostopnejša? To je vezano na proračun za leto 2025 in jaz mislim, da lahko grem tudi že skupno na leto 2026.

V letu 2026 ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve proračunska sredstva za leto 2026 načrtuje v višini 2,14 milijard evrov, kar je 58 milijonov več kot leto v 2025. Se pravi proračunska sredstva se v 2, 26 ponovno dvigujejo. Od ocenjene realizacije za leto 2024 so višja kar za 136 milijonov. In tudi tukaj lahko se dotaknem področja za denarna nadomestila brezposelnim se predvideva 154 milijonov, kar je 33 milijonov več kot je v veljavnem proračunu za 2025. Ponovno sprašujem ali načrtujete oziroma zakaj se načrtuje takšno povišanje? Ali ste predvidevali povišanje števila brezposelnih v naslednjih letih ponovno zaradi napačne zgrešene davčne politike oziroma drugih ukrepov, ki negativno vplivajo na gospodarsko okolje. To že sedaj vidimo in občutimo. Napovedi res niso rožnate, čeprav smo v rožnatem oktobru.

Za storitev trga dela se namenja dodatnih 99 milijonov evrov, kar je 44 milijonov več od predvidene realizacije v letu 2024 in me zanima, za katere storitve se predvideva ta dodatna sredstva?

Tudi za štipendije se povečuje za 11 milijonov več kot v 2025 in bo 143 milijonov, kar ponovno kaže na to, da se nam približuje verjetno visoka brezposelnost v prihodnjih dveh letih.

Za denarno socialno pomoč se predvideva 354 milijonov evrov, kar je 17 milijonov evrov več od predvidene realizacije za leto 2024 in me zanima, zakaj takšno povišanje? Za izenačevanje možnosti za invalide se bo namenilo 229 milijonov evrov, kar je sedem milijonov evrov manj kot v letu 2025. Kaj je razlog za zmanjšanje teh sredstev? Kaj je razlog za zmanjšanje sredstev invalidom? Ne vem, sprašujem. Predvidevate manj invalidov v letu 2026? Sredstva za družinske prejemke in starševska nadomestila se bodo v primerjavi z letom 2025 povišala za 13 milijonov, skupaj na 788 milijonov evrov. In ponovno, lahko se dotaknem sredstev za inšpektorat. Ki se bodo za dva milijona povečala napram letu 2025 in bo znašala 10,7 milijonov evrov. Ali bodo dodatna sredstva ponovno namenjena kadrovski krepitvi inšpektorata, zaposlovanjem novih inšpektorjev ali samo za dvig plač.

In če se še dotaknem Ministrstva za solidarno prihodnost. Proračunska sredstva Ministrstva za solidarno prihodnost se v letu 2026 predvidevajo v višini 236 milijonov evrov, kar je kar 80 milijonov evrov več od ocenjene realizacije v letu 2024. Za dolgotrajno oskrbo se namenja 123 milijonov, kar je 56 milijonov evrov več od ocenjene realizacije v letu 2024. V okviru te postavke se 52 milijonov namenja spodbujanju izvajanja storitve pomoči na domu, deset milijonov evrov več kot v letu 2025. Pa me zanima, s katerim datumom naj bi se to začelo izvajati? Ali je to 1. 1. 2026? Za socialne storitve, za socialno varstvene storitve v varstveno delovnih centrih in zavodih za usposabljanje se namenja 87 milijonov več, 20 milijonov evrov, se pravi več od ocenjene realizacije v letu 2024. Zato me zanima, zakaj nekje eno leto gre malo manj, drugo leto več, kakšni so tisti projekti, ki bodo vplivali na to ali se bo z dodatnimi sredstvi v celoti krilo tudi zvišanje plač v javnem sektorju? Ali se bo to prelevilo, spet ponovno rečem vprašam, na uporabnike preko višjih cen storitev?

Za stanovanjsko dejavnost se namenja 17 milijonov evrov, enako kot v letu 2025 in ponovno sprašujem katere projekte načrtujete v okviru teh sredstev? Katere projekte na področju stanovanjske dejavnosti ste do sedaj že začeli, ponovno vprašam. In koliko od teh je bilo uspešno dokončanih? Lahko ponovno rečem, da so bile obljube previsoke, 20000, potem 30000 novih stanovanj. Te realizacije ni nič, tudi do konca mandata napoved gradnje 5000 stanovanj. Me zanima kje smo danes? Res, kje smo danes?

Toliko za enkrat. Bom vesela res korektnih in konkretnih odgovorov. Številke ali pa znesek proračunskih sredstev ni majhen, zelo visok, ampak me samo zanima, na področjih, ki sem jih izpostavljala, kaj boste naslavljali in seveda kaj predvidevate in kako boste blažili vse, bom rekla, ne rožnate napovedi za gospodarstvo in posledično tudi za socialno stisko tistih, ki bodo bile žrtve napačne davčne politike, ki ste se jo lotili. Hvala.