Govor

mag. Andrej Rajh

Spoštovani podpredsednik odbora, cenjeni poslanke in poslanci!

Pred nami je Zakon o cestninjenju, ki ureja cestninjenje vozil do 3,5 tone največje dovoljene mase, za katere se cestnina plačuje glede na določen čas uporabe cestninske ceste, to v praksi pomeni za osebna vozila z vinjetami in cestninjenje vozil mase nad 3,5 tone, za katere se cestnina plačuje glede na prevoženo razdaljo po cestninski cesti. Torej, ta vozila imajo posebno kartico že sedaj in plačujejo cestnino po prevoženem kilometru.

Zakon zagotavlja tudi podlago za uvedbo določenih organizacijskih, funkcionalnih tehničnih metod, ki so potrebne za zagotavljanje interoperabilnosti cestninskega sistema, v Sloveniji s cestninskimi sistemi v Evropski uniji, vključno z opredelitvijo nadzornih pristojnosti pri izvajanju tega in drugih predpisov o cestninjenju. V okviru cestninjenja glede na prevoženo razdaljo, torej govorimo o vozilih na maso 3,5 tone, ki je bilo z letom 2018 urejeno, torej gre za tako imenovano cestninjenje v prostem prometnem toku, pomeni torej tudi sodobni sistem cestninjenja pri katerem več ni potrebno uveljavljanje ustavljanje na cestninskih postajah in je tudi usklajen z zakonodajo Evropske unije s tega področja. Predlog novega zakona je praktično v bistvu enak sedanjemu, razlogi za pripravo novega zakona o cestninjenju pa so predvsem v njegovi posodobitvi in boljši preglednosti, saj je bil zakon do sedaj zaradi prilagajanja tako tehničnemu napredku kot tudi spreminjajočim se zahtevam evropske zakonodaje večkrat spremenjen, dopolnjen in tako posledično tudi manj pregleden. S predlaganim zakonom o cestninjenju se torej uvajajo predvsem zakonske določbe, ki izhajajo iz direktive Evropske unije. Glede zaračunavanja pristojbin vozilom za uporabo določene infrastrukture in ena izmed bistvenih novosti direktiva, vzpostavitev novega načina zaračunavanja cestnine za tovorna vozila glede na emisije CO2, kar glede na dosedanjo ureditev pomeni, da se na novo opredeljuje razvrščanje tovornih vozil v posamezne emisijske razrede CO2, ki pomenijo tudi osnovo za določanje višine cestnine. S tem zakonom se tudi z omenjeno direktivo uvaja novosti za izboljšanje učinkovitosti elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku oziroma vzpostavlja se sistem, ki bo v večji meri upošteval vidik varovanja okolja oziroma negativen vpliv prometa na okolje. Poleg tega pa ureja tudi novo, z direktivo predpisana razmerja med posameznimi vrstami elektronskih vinjet. Opredeljuje se nova vrsta kratkotrajne elektronske vinjete, in sicer enodnevna vinjeta in prav tako zakon skladno z direktivo predpisuje razmerja cen vinjet med posameznimi vrstami elektronskih vinjet. Tudi zato v bistvu predloga amandmaja Poslanske skupine SDS v tem razmerju, ki predlaga nižjo ceno ne podpiramo.

Prav tako zakon omogoča, torej vzpostavlja okvir, pravni okvir za preureditev veljavnosti elektronske vinjete, ta možnost je bila sicer že zdaj urejena v splošnem aktu upravljavca cestninskih cest, ki jo je pa žal moral zaradi zahteve informacijskega pooblaščenca umakniti. Torej v bistvu ta aplikacija, ki je bila nekaj časa na voljo ni bila skladna z določbami ali pa torej z zahtevami informacijskega pooblaščenca, zato je ta zakon na novo opredeljuje, omejuje in v bistvu vzpostavlja zakonske osnove, da bodo lahko tudi vsi uporabniki, torej ker to gre v bistvu za eno zadevo, ki je v interesu vsakega imetnika vinjete, da lahko na en enostaven način preveri veljavnost svoje vinjete. Prav tako se na novo definira postopanje prekrškovnega organa v primerih, ko je cestninski prekršek storjen z motornim vozilom, registriranim v drugih državah članicah Evropske unije oziroma evropskega gospodarskega področja. Gre za določbe, s katerimi se uveljavlja poenostavljen, na ravni Evropske unije unificiran postopek pridobivanja podatkov o lastništvu motornih vozil. S tem se vzpostavlja večja učinkovitost na področju vodenja prekrškovnih postopkov in ukrepanja zoper tuje kršitelje, ki zaradi odhoda v tujino niso obravnavani na kraju storitve prekrška. Predlagamo pač, da da odbor po opravljeni razpravi oziroma če bodo kakšna vprašanja bomo na njih odgovorili. In seveda predlagamo tudi, da podprete zakon. Hvala lepa.