Predsedujoča, hvala za besedo. Lep pozdrav poslanci, poslanke in drugi vabljeni.
Državni svet je na svoji 22. seji, 13. novembra, sprejel mnenje k Predlogu spremembe proračuna Republike Slovenije za leto 2025. Državni svet predloženemu proračunskemu aktu ni izrekel podpore. Glavno težavo je imel Državni svet z zagotavljanjem primernega financiranja lokalnih skupnosti, kar je ključnega pomena za učinkovito izvajanje zakonskih nalog občin in uresničevanje razvojnih projektov. V mnenju opozarja, da občine težko pripravijo proračun, saj ob vnaprej znanih finančnih obveznostih za izvajanje le-teh ne morejo načrtovati investicij, če ni znana višina povprečnine. Prav tako izpostavlja, da je občinski proračun namenjen za financiranje sanacije naravnih nesreč, za kar sicer s strani Ministrstva za obrambo in Ministrstva za infrastrukturo za okolje in prostor občine dobijo določena sredstva, vendar je pri teh projektih potrebna tudi velika mera finančne soudeležbe občin.
Kot veste, so v času priprave proračuna potekala pogajanja med Ministrstvom za finance in reprezentativnimi združenji občin, kjer so dosegli dogovor z dvema reprezentativnima združenjema, eno pa se tudi z novo višino povprečnine ne strinja. Ob tem opozarjamo, da so občine vsako leto zaradi neustrezne višine povprečnine za financiranje zakonskih nalog prisiljene pokrivati manko sredstev z lastnimi finančnimi viri, ki pa so v prvi vrsti namenjene financiranju investicij v teh lokalnih skupnostih.
Preusmerjanje razpoloženih sredstev za investicije, ki so multiplikator gospodarske rasti, v financiranje zakonskih obveznosti je lahko pomemben dejavnik slabšanja razvojne uspešnosti lokalnih skupnosti oziroma občin.
Pri tem smo v našem mnenju opozorili tudi na uspešnost izvajanja evropske kohezijske politike, kjer mora občina tudi zagotavljati velik delež lastnih sredstev za izvajanje le-teh. Izrazili smo skrb glede morebitnega zmanjševanja prihodkov iz evropske, evropskih skladov. Opozorili smo na to, da predlog proračuna za leto 2025 z izjemo sklada za pravičen prehod, ki se navezuje na evropska sredstva in konkretne projekte, ne vključuje postavke, ki bi bila namenjena zagotavljanju sredstev za prestrukturiranje zasavsko Šaleške premogovne regije. V povezavi z napovedanim interventnim zakonom za TEŠ6 in Premogovnika Velenje oziroma njuno izločitev iz Holdinga slovenskih elektrarn opozarjamo, da predlog proračuna za 2025 ne predvideva finančnih sredstev za izvedbo potrebnih ukrepov za reševanje nastale situacije. Državni svet pogreša tudi naslavljanje demografskih izzivov v tem proračunu za 2025. Prav tako ugotavljamo, da se pri prihodkih predloga sprememb proračuna za 25 upošteva 1,5 procentna gospodarska rast in izraža bojazen, da so načrtovani planirani prihodki preveč optimistično upoštevani v proračunu za leto 2025. Izražamo tudi pričakovanje, da bo država z ustreznimi ukrepi gospodarstvu ponudila pomoč pri krizi, ki se že poraja, in sicer v načinu financiranja skrajšanega delovnega časa za podjetja, ki bodo morda deležna posledic gospodarske krize. V Državnem svetu je bilo tudi izraženo opozorilo glede morebitnega amandmiranja predloženega finančnega načrta za 2025, ki ga je Državni svet sprejel 18. septembra letos. Slednji je bil skrbno pripravljen v višini, ki bo lahko zagotavljala polno in učinkovito uresničevanje ustavnih in zakonsko določenih pristojnosti Državnega sveta. Finančni načrt je bil zasnovan racionalno, premišljeno in po načelu dobrega gospodarja. Opozarjamo, da je bilo lanskoletno amandmiranje proračuna za leto 2024, po katerem je prišlo na seji odbora Državnega zbora za finance brez predhodnega posvetovanja z Državnim svetom do odvzema 550 tisoč evrov, da je bilo to neprimerno. Dejstvo je namreč, da se je s tem poseglo v finančno avtonomijo Državnega sveta, o čemer jasno govori odločba Ustavnega sodišča iz leta 2020, glede na gradivo, ki sem ga dobil na mizo. Vidim, da je podoben predlog amandmaja tudi za proračun 2025, kjer se Državnemu svetu zmanjšujejo sredstva za njegovo delovanje, v višini 485 tisoč 265 evrov. Posledično pričakujemo, da bo Državni zbor upošteval prvotni plan Državnega sveta in da amandmaji ne bo sprejet. V nasprotnem primeru bomo primorani poseči po ustavni pristojnosti vlaganja zahteve za začetek ocene za presojo ustavnosti sprememb proračuna za leto 2025. Hvala.