Predsedujoča, hvala za besedo.
Spoštovane predstavnice ministrstva, spoštovani kolegi, kolegice! Odbor za finance je na 53. nujni seji obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo in sprejetje predložila Vlada. V poslovniškem roku so amandmaje vložile poslanske skupine Svoboda, SD in Levica in pa Poslanska skupina NSi.
Predstavnica predlagatelja, državna sekretarka Ministrstva za finance, je predstavila glavne cilje in poglavitne rešitve predlaganega zakona. Med njimi je izpostavila spodbujanje zaposlovanja nove delovne sile, spodbujanje delavske participacije v lastništvu gospodarskih družb ter odpravo pomanjkljivosti sistema normiranih odhodkov. Med poglavitnimi rešitvami na področju privabljanja nove delovne sile je izpostavila dva ukrepa: prvi uvaja posebno osebno olajšavo za nove rezidente v obliki zmanjšanja dohodnine za prvih pet let rezidentstva, drugi ukrep davčne olajšave pa je namenjen privabljanju prihoda predvsem obmejnih delavcev, ki niso rezidenti. Na področju spodbujanja lastništva zaposlenih je predstavila dve rešitvi, prva naslavlja delavce v inovativnih zagonskih podjetjih, druga pa delavce že uveljavljenih družb. V nadaljevanju je izpostavila spremembe na področju obdavčitve dohodkov iz dejavnosti za zavezance, ki so vključeni v sistem normiranih odhodkov. Cilj predloga zakona je zmanjšati spodbude za izrabo tega sistema kot instrumenta zniževanja davčne obveznosti. Kar ima negativne učinke na sisteme socialnih zavarovanj in prakse na trgu dela. Na področju kmetijstva je izpostavila oprostitev plačila dohodnine za območje z naravnimi in drugimi omejitvami. In med ostalimi spremembami omenila tudi davčne ukrepe na področju spodbujanja trajnostne mobilnosti ter spremembe povezane s prilagoditvijo davčnih vsebin izvršitvam odločitev sodišč ter odprave neenakosti med zavezanci in nejasnosti v besedilu.
Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je uvodoma opozorila na vprašanje skladnosti z Ustavo v kar nekaj predlaganih rešitvah. In sicer področje neenake obravnave davčnih zavezancev v nekaterih rešitvah, ob tem je pojasnila, da po mnenju ZPS v zakonodajnem gradivu niso bili izkazani dovolj utemeljeni stvarni razlogi, ki bi to neenako obravnavo upravičevali. Nekatere rešitve so težje razumljive, nejasne, pomensko nedoločene. Po mnenju ZPS skladnost z Ustavo na področju prepovedi povratne veljavnosti pravnih aktov v predlogu zakona ni ustrezno upoštevana. Predlagani amandmaji koalicijskih poslanskih skupin rešujejo nekatere pripombe ZPS nomotehnične narave ter k njim nima pripomb.
Predstavnik Komisije Državnega sveta za gospodarstvo, obrt, turizem in finance je povedal, da Državni svet predlaganega zakona ne podpira in izpostavil glavne pomisleke iz pisnega mnenja.
V razpravi je bilo s strani opozicije izraženo nasprotovanje predlogu zakona. Član opozicije iz vrst Poslanske skupine SDS je povedal, da predloga zakona ne bodo podprli ter da amandmajev niso vložili, ker celotno predlagano davčno zakonodajo ocenjujejo kot neprimerno. Med ključnimi opozorili je bila v razpravi izpostavljena ustavna spornost predlaganega zakona, predvsem glede diskriminatorne obravnave davčnih zavezancev ter kršenja ustavnega načela davčne predvidljivosti. Opozicijski člani odbora so v razpravi opozorili, na možne posledice v gospodarstvu, zaradi neustreznih zakonskih rešitev, na drugi strani so člani in članice iz vrst koalicije predlog zakona podprli. Pri tem je bilo izpostavljeno, da noben predlagani zakon iz tako imenovanega davčnega paketa ne načrtuje zvišanja davkov, med ključnimi rešitvami, so izpostavili ukrepe na področju sistema normiranih odhodkov, spodbujanje lastništva zaposlenih, kot oblika nagrajevanja. Davčne ukrepe na področju digitalnega in zelenega prehoda, ukrep na področju kmetijstva, ukrepe spodbujanja bolj trajnostne mobilnosti ter ukrep privabljanja tuje visoko kvalificirane delovne sile. Pripombe glede ustavne spornosti predlaganih ukrepov so sicer upravičene, je potrebno zadevo presojati v širšem kontekstu. Glede presoje sorazmernosti ter ukrepov, je povedala, da so lahko tudi takšni ukrepi v skladu z našo Ustavo. O tem je svoje mnenje argumentirala z vidika zasledovanja razumnega razloga zakonodajalca ter ob dejstvu, da ta razumen razlog spodbuja neke družbeno koristne cilje.
Državna sekretarka je podala dodatna pojasnila na vprašanja ter pomisleke iz razprave. Pri tem je med drugim pojasnila glede pomislekov o nepredvidljivosti predlaganih davčnih sprememb, neskladnosti posameznih določb z Ustavo ter retroaktivnosti predlaganega zakona v povezavi s sistemom normiranih odhodkov.
Odbor je sprejel amandmaje Poslanskih skupin Svoboda, SD in Levica. Odbor ni sprejel amandmajev Poslanske skupine NSi / znak za konec razprave/ ter brezpredmeten je postal amandma Poslanske skupine NSi k 12. členu predloga zakona. Odbor je v skladu z 128. členom Poslovnika Državnega zbora glasoval o vseh členih predloga zakona in jih tudi sprejel.