Govor

Spoštovani minister za javno upravo in sodelavci z Ministrstva za javno upravo, ostali prisotni! Najprej čestitke, da je od leta 2008, po 15 letih, uspelo vam skleniti dogovor s sindikati, in čestitke tudi sindikatom.

Danes, če bomo potrdili zakon, bomo s 1. 1. 2025 izboljšali stanje več kot 190 tisoč javnim uslužbencem. Očitno si to želimo samo v koaliciji, glede na razpravo, ki smo jo sedaj poslušali. Državljankam in državljanom je treba povedati, da plačna reforma se ne pripravlja, žal ali pa na srečo, tako, da ministrstvo pripravi neko rešitev in vsi sindikati kar podpišejo in se v tem strinjajo. Žal, tako pri plačni reformi ne gre. Plačno reformo se dela v soglasju s kar 47 sindikati, ne enim sindikatom, dvema sindikatoma, ampak s 47. Mi vemo že danes, da se doma mogoče težko dogovorimo z družino, kam iti na dopust, kam iti nekaj pojest. Zdaj si pa predstavljajmo za eno mizo 47 sindikatov s predstavniki Vlade, kako zgledajo pogovori na eni in drugi strani. In od leta 2008, po 15 letih, je uspelo skleniti dogovor in se vsaj v večini sporazumeti, da imamo danes ta zakon, ki ga obravnavamo. Istočasno čestitam za podpis kolektivne pogodbe s sindikati. Tu nas še nekaj dela čaka, zagotovo pa gremo v pravo smer in tudi mi v Svobodi smo optimistični, da bodo vsi dogovori sklenjeni in da s 1. 1. se bo res izboljšalo stanje, ki smo ga nenazadnje obljubljali. Jaz sem že na odboru povedala, ko smo zakon obravnavali, da različni visoki uradniki, ki pridejo k nam v Slovenijo iz tujih držav, nam zavidajo lepo naravo, zgodovinska mesta, bogato in kakovostno kulinariko, se pa začudijo, ko jim rečemo, da imamo 47 sindikatov. Kaj želim s tem povedati - da je resnično težko se dogovarjati s takim številom ljudi. Ampak, kot vidimo, ni nemogoče, ker dogovor je bil sklenjen in danes imamo ta zakon na mizi. In zdi se mi prav, da državljanke in državljani to doma vedo, kajne. Zdaj, če rečemo, da je obravnavan zakon idealen, da je rešil vse anomalije, seveda jih ni in vsaj jaz nisem nikoli slišala ne predstavnika Vlade ne predstavnika koalicije, da je rekel, da je to idealen zakon. Vemo, da je še nekaj anomalij v sistemu, na to opozarjamo tudi poslanci Svobode in verjamemo, da se jih bo v prihodnje reševalo. Ne gre pa pozabiti, kaj prinaša, torej vse te pozitivne lastnosti ali pa pozitivne stvari, ki jih ureja zakon. Večkrat smo o njih že govorili in prav je, da jih ponovimo, ker si jih očitno nekatere poslanke in poslanci ne zmorejo zapomniti. Ena je, da nihče v javni upravi ne bo imel osnovne plače nižje od minimalne plače. To pomeni, da se bodo tudi vsi dodatki upoštevali z minimalno plačo, in to pomeni, da bodo imeli plače seveda višje, kot jih imajo danes. Najprej se bodo zvišale plače tistim z najnižjimi dohodki, in to je prav, zato to seveda v celotni koaliciji podpiramo. Zakon uvaja mehanizem spregleda izobrazbe, kar pomeni, da bodo lahko tudi tisti, ki danes so dobri delavci, ki opravljajo odgovorna dela, lahko bili za to tudi bolje plačani, kar danes žal ni mogoče v obstoječem sistemu. Višje so nagrade za uspešnost, kar pomeni, da tudi vodstveni kader, ki bo ocenjeval svoje zaposlene, bo imel več manevra za nagrajevanje spet tistih najbolj pridnih, najbolj učinkovitih, najbolj strokovnih javnih uslužbencev. Zakon vzpostavlja temelje, da bodo mlajši, mlade generacije, ki šele vstopajo v javni sektor, hitreje napredovali, kot se to danes dogaja, kjer se predvsem stimulira senioriteto. Boljši bodo pogoji za javne zaposlene. Torej za zaposlene, ki bodo prihajali iz gospodarstva v javni sektor. Tudi njim bo javna uprava, verjamem sedaj, še bolj zanimiva. Skratka, zakon odpravlja nesorazmerja. Zadržuje tudi napredovanja tistim, ki si mogoče tega ne zaslužijo, kar je tudi danes bilo praktično nemogoče.

Zdaj, kar se tiče očitkov predhodnika, da zakaj se hiti, kakšen postopek in tako naprej. Jaz mislim, da je bilo v dveh letih in več kot 60 sestankih, na katerih so sodelovali ali pa so imeli možnost sodelovati, vseh 47 sindikatov krepko dovolj časa, da se je o vsebini zakona pogovorilo, razpravljalo in dokaz je tudi ta, da je v bistvu večina sindikatov tudi dogovor podpisala in da stoji za tem zakonom. V Svobodi spoštujemo socialni dialog. K temu smo se zavezali tako v koalicijski pogodbi kot tudi v volilnem programu pred volitvami in zato bomo tudi spoštovali socialni dialog, ki ga je sklenila Vlada z večino sindikatov in seveda zakon, ki ga danes obravnavamo podprli.

Veliko je bilo govora tudi o ubogih županih manjših občin kakšna krivica se jim dogaja. Glejte dajmo jasno si povedati, da vsem županom v Sloveniji se s plačnim, s plačnim zakonom, ki ga danes obravnavamo, obravnavamo zvišajo plače za najmanj 55 procentov v primerjavi z današnjim stanjem in navzgor.

Če pa preidem zdaj na drugi amandma, ki ga je vložila opozicijska poslanska skupina. Seveda amandmaja jaz ne bom podprla neki podoben amandma so vložili tudi na odboru, ko smo obravnavali zakon in takrat sem rekla, kar bom danes ponovila, da se opozicija norčuje s tem, amandmajem. Zdaj, zakaj menim, da se norčuje? Torej, da povemo državljankam in državljanom kaj v bistvu predlaga SDS s svojim amandmajem. Torej, oni predlagajo, da bi lokalno samoupravo izločili iz skupnega sistema plač v javnem sektorju. Že kolega Kosi je povedal kako si oni to predstavljajo, torej da bodo občinski sveti kar sami določali plače županov, plače zaposlenim, ker bo občinski svet sprejel sistemizacijo, ki določa višino plač in zdaj si predstavljamo, kako bi to izgledalo v praksi. 212 občin imamo, vsaka občina bi malo zase določala višino plač in zdaj si predstavljamo kakšna nesorazmerja bi šele takrat nastala. Torej, kaj bi si, ne vem, župani manjših občin določili plače isto kot jo bi imela recimo plača župana največje občine v Sloveniji in tako naprej? Dajmo povedati tudi to, da lokalna samouprava opravlja v bistvu primerljive naloge, kot jih opravlja državna uprava. Nenazadnje izvajajo občine naloge, veliko nalog iz državne pristojnosti, zaradi katerih jih je pooblastila država. Tako da so naloge primerljive in prav je, da ostajamo v tem, da je tudi segment lokalne samouprave v skupnem sistemu plač v javnem sektorju. Jaz si celo upam trditi, da so ta amandma opozicijski poslanci vložili brez dogovora z župani, ker si jaz res ne predstavljam, da bi si oni želeli izvajati amandma, kot si ga sicer opozicija zamišlja. Dobesedno gre za nek fantazijski amandma, brez nekih realnih osnov. Zdaj polna usta so jih bili iz zdravstva, mogoče bi razumela, če bi vložili amandma, da bi zdravstvo izločili, ne vem, iz sistema plač v javnem sektorju, ampak lokalno samoupravo več kot neko, fantazijske želje ne morem reči.

Tako da absolutno, jaz bom današnji zakon podprla. Z današnjim zakonom tudi stoji cela Poslanska skupina Svoboda, kot sem že povedala, ker spoštujemo socialni dialog, spoštujemo dogovore sindikatov in predstavnikov Vlade, in seveda si želimo, da se tudi z uresničitvijo vseh korakov, ki nas še čakajo, delo ne zaključi, da se nadaljuje z izboljšanjem dela v javnem sektorju, v javni upravi in tukaj vsaj kar se tiče poslancev Svobode vas bomo maksimalno podpirali in tudi pomagali, kar je v naši pristojnosti. Hvala lepa.