Hvala lepa za besedo. Lep pozdrav!
Državni zbor je na seji 10. oktobra 2024 sprejel odlok o razpisu posvetovalnega referenduma o zagotavljanju stabilne oskrbe z nizkoogljično električno energijo. Vprašanje, ki se je bilo mišljeno, da se da na referendum, se je glasilo: "Ali podpirate izvedbo projekta JEK2, ki bo skupaj z ostalimi nizkoogljičnimi viri zagotovil stabilno oskrbo z električno energijo?" Za dan razpisa referenduma, s katerim začnejo teči roki za opravila, ki so potrebna za izvedbo referenduma, se je določil 14. oktober, za dan glasovanja pa nedelja, 24. november 2024. Posvetovalni referendum, ki ga ureja Zakon o referendumu in ljudski iniciativi (ZRLI) se razpiše o vprašanjih iz pristojnosti državnega zbora, ki so širšega pomena za državljane. Je predhodne narave oziroma državni zbor ga razpiše v primeru, preden predhodno odloči o določenem vprašanju, mnenje volivcev na referendumu pa državnega zbora pravno ne zavezuje. Glede na samo naravo, torej posvetovanje z volivci in namen, ki je neobvezen, postopek razpisa ni podrobneje urejen v ZRLI kot tudi ne v Poslovniku Državnega zbora; slednji ima le splošne določbe, postopek se odvija na podlagi izoblikovane parlamentarne prakse. Za razliko od ustavnorevizijskega in zakonodajnega referenduma, ki sta pravno zavezujoča in namenjena neposrednemu odločanju volivcev, sam institut posvetovalnega referenduma in tudi njegov izid predstavlja predvsem politično posvetovanje in usmeritev, ki je v končnih rokah Državnega zbora, da to vprašanje uredi ali pa tudi ne, bodisi z zakonom ali drugim aktom. Kljub navedenim oziroma dejstvu, da gre za neobvezno politično posvetovanje z volivci, pa je Državni zbor kot državni organ, ki je posvetovalni referendum razpisal, soodgovoren, da zagotovi vse potrebno, da bodo volivci informirani tako, da bodo lahko avtonomno in odgovorno izrazili svojo pravo voljo in tako neposredno sodelovali pri izvrševanju oblasti ter upravljanju javnih zadev kot to določata 44. člen Ustave Republike Slovenije in ZRLI ter tudi Zakon o volilni in referendumski kampanji. Le nekaj dni za tem, ko je stopil v veljavo dan razpisa referenduma, so se v javnosti pojavili očitki o tem, da postopek sprejema odloka ni bil izpeljan pravno korektno oziroma skladno z Zakonom o referendumu in ljudski iniciativi in Poslovnikom Državnega zbora, ker naj bi predhodno vprašanje za posvetovalni referendum predstavljala resolucija o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije v Sloveniji. Ta je bila obravnavana in sprejeta na isti seji, na kateri je Državni zbor odločil, da se razpiše posvetovalni referendum, po mnenju dela javnosti pa bi morala biti resolucija sprejeta šele po končanem posvetovalnem referendumu. Zamolčano pa je bilo, da so se predlagatelji referenduma o tem vprašanju večkrat posvetovali tudi z nekaterimi ustavnimi pravniki in bivšimi ustavnimi sodniki, ki so bili mnenja, da resolucija kot pravno nezavezujoči akt ni tisti akt, na katerega bi vezali posvetovalni referendum in predlagali spremembo referendumskega vprašanja, ki ne bi več vsebovala omenjene resolucije v referendumskem vprašanju kar je bilo na koncu tudi spoštovano. Ob tem se Državni zbor sooča tudi z več pobudami za začetek postopka za oceno ustavnosti odloka, o katerih pobudniki zatrjujejo, da je referendumsko vprašanje sugestivno, saj vsebuje interpretacija vprašanja, ki volivcem neposredno sugerira odgovor nanj. Četudi Zakonodajno-pravna služba v svojem mnenju z dne 21. 10. 2024 navaja, referendumsko vprašanje, ki je vsebovano v izpodbijanem odloku je oblikovano v okviru, ki ga določa ZRLI, nanaša se na vprašanje iz pristojnosti Državnega zbora, ki je širšega pomena za državljane, in sicer za oskrbo z električno energijo ter pomeni dodatno politično usmeritev za zakonodajalca. Iz referendumskega vprašanja je mogoče ugotoviti na katero področje urejanja se nanaša oziroma je v njem jasno opredeljen predmet urejanja zakonodajalca, in sicer zagotavljanje oskrbe z električno energijo. Tako oblikovano referendumsko vprašanje je opredeljeno jasno in pomensko določno ter ni sugestivno ali zavajajoče. Upoštevaje navedene razloge se torej postavlja utemeljen dvom, ali se lahko volivci v navedenih okoliščinah informirano, avtonomno in odgovorno odločajo o tako pomembnem dolgoročnem vprašanju nacionalnega pomena, kot je oskrba z električno energijo. Postopka, s katerim se prekinejo referendumske aktivnosti oziroma izvedba že razpisanega referenduma, ZRLI izrecno ne predvideva, glede na to, da se referendumska kampanja še ni začela pa predlagatelji menimo, da je rok za prekinitev referendumske aktivnosti tega posvetovalnega referenduma ustrezen.
Hvala.