Predsednica, hvala lepa. Dovolite mi, da v začetku predstavim stališče Vlade, ki je bilo že izraženo v procesu priprave samega referendumskega vprašanja, ki je bilo tudi v Državnem zboru z veliko večino podprto.
Vlada prepoznava strateški pomen razvoja jedrskega programa v Sloveniji, tako kot tudi razvoj samega projekta JEK2. V ta namen je v preteklem letu imenovala posebnega državnega sekretarja, ki se ukvarja z razvojem programa jedrskega programa in tudi pospešitvijo projekta JEK2. To je namreč visoka prioriteta tekoče vlade. Ustanovljena je bila tudi posebna vladna delovna skupina za pripravljalne aktivnosti na projektu JEK2, na kateri združujemo vse pomembne deležnike, od ministrstev do investitorja Eles-a, se pravi operaterja prenosnega sistema, Uprave za jedrsko varnost in drugih deležnikov, ki so neposredno vpeti v projekt, zato, da projektu pripravimo vse potrebno regulatorno okolje, ki bo omogočila izvedbo tega projekta in pa seveda tudi pospešitev samega projekta. Nenazadnje je bila pripravljena skupaj z Ministrstvom za okolje, podnebje in energijo tudi Resolucija o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije, ki je nedvoumno nakazala smer razvoja tako jedrskega programa, kakor tudi izbor scenarija razvoja jedrskega programa. Namreč, scenarij s katerim imamo v Sloveniji več kot 40 letne pozitivne izkušnje, se pravi s samo uporabo jedrske energije, njeno njeno zanesljivost oskrbe, kakor tudi prepoznavanje nizkoogljičnosti tega vira, skupaj, seveda, z obnovljivimi viri, za katere predpostavljamo, da je to najboljša oziroma tista kombinacija, kombinacija virov, ki lahko popelje slovensko energetiko v stanje nizkoogljičnosti, pa seveda tudi konkurenčnosti zato, da bo lahko slovensko gospodarstvo konkuriralo na mednarodnih trgih pa seveda dostopnost za vse socialne skupine slovenskih državljanov. Podpora je bila seveda izražena tudi samemu referendumu v samem postopku, tako vprašanju, kakor tudi, kakor tudi izvedbi.
Zdaj pa, zakaj referendum? Mnenje, namreč, referendum kot tak je, seveda ni nikakršna bianco menica za sam projekt, to je več kot jasno in tudi ne more biti referendum v taki obliki končna odločitev o samem, o samem projektu. Projekt JEK2 ima svojo časovnico in tudi točno je poznano kdaj se sprejemajo odločitve, ki bodo definirane kot končna investitorjeva odločitev. Končna investitorjeva odločitev je planirana v letu oziroma do leta 2028. Do takrat pa tako investitor, kot tudi vladni organi potrebujejo mandat za pripravo tako projektne dokumentacije, zapiranje finančne konstrukcije, izbor dobavitelja in sprejem vseh drugih strateških odločitev, vključno s potrebno zakonodajo, ki bodo kot podlaga potem vodila za sprejem končne investitorjeve odločitev. Zavedamo se namreč, da samo obnovljivi viri ne bodo zadoščali za razogljičenje slovenskega sistema in pa zagotovitev zanesljive oskrbe. Potrebujemo namreč tudi zanesljiv in od vremena neodvisen vir električne energije. Z jedrsko imamo dolgoletne izkušnje, kot rečeno, in zato jedrska energija in obnovljivi viri z roko v roki, verjamemo, da je prava rešitev in odgovor za razvoj slovenskega elektroenergetskega sistema. Cilj vsega skupaj pa je seveda zagotoviti stabilno in vsem dostopno oskrbo z nizkoogljično električno energijo.
Vlada je med drugim tudi sprejela odločne korake na mednarodnem področju, se pravi, ne samo v notranjem delu v Sloveniji, ampak tudi navzven, in se pridružuje mednarodnim iniciativam, ki prepoznavajo jedrsko energijo kot odgovor na izzive zanesljivosti oskrbe in podnebnih sprememb. Slovenija je članica jedrske alianse znotraj Evropske unije, se pravi, večina članic Evropske unije se združuje v združbi, ki podpira širitev rabe jedrske energije in jo vidi kot vir, ki je nedvomno in absolutno potreben za to, da lahko zadostimo vsem energetskim izzivom. Prav tako je Vlada pristopila v času zadnjega COP 28 k iniciativi za potrditev svetovnih jedrskih kapacitet do leta 2050. Vprašanje samo je, kot je zastavljeno, ga razumemo kot scenarijsko vprašanje, se pravi, vprašanje "ali podpirate izvedbo projekta Jek 2, ki bo skupaj z ostalimi nizkoogljičnimi viri," se pravi, med nizkoogljične vire spadajo tudi mali modularni reaktorji, med nizkoogljične vire spadajo tudi obnovljivi viri energije, se pravi, ta scenarij, s katerim prepoznavamo razvoj slovenskega elektroenergetskega sistema. Prav se nam zdi, da je jasno glede razvoja jedrskega programa z najpomembnejšim razvojnim projektom, ki pa je Jek 2, in kot takšen je bil seveda tudi opredeljen v resoluciji.
O dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije mogoče samo še toliko, glede informacij, ki so potrebne za to, da bodo lahko državljani kvalificirano in pa kvalitetno odločali na referendumu. Informacije so bile zahtevane s strani Vlade od investitorja. Investitor je dolžan pripraviti vso potrebno dokumentacijo in informacije za to, da bodo lahko državljani kvalificirano odločali na referendumu. Večino teh, se pravi lista s študijami, lista z dokumentacijo, ki je zahtevana, je objavljena na spletni strani projekta, verjamem, da bi bilo dobro, da tudi na spletnih straneh Vlade se ta dokumentacija objavi, ampak večina te dokumentacije je že pripravljena do same referendumske kampanje, bodo pa tudi vsi preostali dokumenti, ki so še potrebni, objavljeni. Gre za to, da se ta scenarij razvoja dodobra obrazloži. Namreč, niso vsi scenariji enako obrazloženi. Jedrski scenarij je relativno dobro obrazložen, tudi ekonomika projekta je bila javno predstavljena in ekonomika projekta bo tudi javno objavljena. Se pravi, bomo vedeli ključne parametre, kako bo Jek 2 vplival na elektroenergetski sistem in tudi na samo ceno, končno ceno, ki bo proizvedena v tem objektu.
Drug scenarij seveda predpostavlja tudi uvoz. O uvozu ne vemo praktično nič, cene, dnevne cene, tudi za dva meseca naprej jih ne poznamo, se pravi, če poznamo razvojni scenarij in tudi ekonomiko projekta za naslednjih 60 let, je ta informacija v resnici neskončnokrat boljša, kot pa je informacija o tem, kakšna bo cena, kakšna bo cena na trgu.
Jaz bi na tem mestu zaključil svoje izvajanje, seveda sem pa potem tudi na razpolago za vsakršna vprašanja. Hvala lepa.