Govor

Klemen Boštjančič

Hvala.

Spoštovana predsedujoča, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani vsi ostali prisotni!

Če sem pred približno enim tednom pozdravljal pobudo, da Odbor za finance opravi razpravo o reviziji proračuna Republike Slovenije za leto 2023, ki se izrablja za ugotavljanje oziroma za izkrivljanje dejanskih ugotovitev in obtoževanje mene kot ministra za finance, danes nisem enakega mnenja. Zato, ker sem pristojnosti in odgovornosti Ministrstva za finance glede očitkov o porabi davkoplačevalskega denarja podrobno pojasnil že na seji prejšnji teden, bom tokrat še malo bolj počasi govoril pa malo bolj razumljivo, veliko se bom ponavljal, pa ko boste imeli vprašanja, ker se snema, tole nazaj zavrtite, pa boste še enkrat dobili odgovore na vprašanja, ki se ves čas ponavljajo. Saj sem že prejšnji teden vam pojasnil, da se počutim kot v tistem filmu Groundhog Day. Današnje seje sem se udeležil, da ponovno pojasnim vlogo in odgovornost Ministrstva za finance, svojo vlogo kot njegovega predstojnika in vlogo posameznih proračunskih uporabnikov, torej ministrstev in ministrov, nenazadnje tudi njihovo umeščanje pri porabi proračunskega denarja, pripravi finančnih načrtov, umeščanju projektov v NRP in tudi pri odločitvi, katere projekte bo posamezno ministrstvo izpeljalo prednostno.

Kot sem že večkrat poudaril in danes pojasnjujem ponovno, je vsak minister odgovoren za svoj resor. Vem, da to zelo dobro veste. A kot sem povedal že prejšnji teden na seji Odbora za finance, je pač bolj priročno streljati na eno tarčo, in to znova in znova, kajti ko večkrat ponoviš neresnico, večja je verjetnost, da jo ljudje začnejo sprejemati kot resnico. Zato sem danes ponovno pred vami, da vam še enkrat pojasnim organiziranost dela Vlade, porabo proračunskih sredstev in nenazadnje tudi ustavno ureditev. Ustava namreč v 114. členu določa, da je vsak minister odgovoren za delo svojega ministrstva. Tako kot ustava, je jasen tudi 65. člen Zakona o javnih financah. Ta določa odgovornost predstojnikov neposrednih proračunskih uporabnikov državnega proračuna, torej tudi ministrov, da odgovarjajo za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja z javnimi sredstvi. Ker je člen precej kratek, ga bom citiral: "Prvič, predstojnik neposrednega uporabnika je pristojen za prevzemanje obveznosti, verifikacijo obveznosti, izdajo odredbe za plačilo v breme proračunskih sredstev organa, ki ga vodi, in ugotavljanje pravice izterjave ter izdajanja nalogov za izterjavo v korist proračunskih sredstev. Drugič, predstojnik neposrednega uporabnika je odgovoren za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja s proračunskimi sredstvi. In tretjič, predstojnik neposrednega uporabnika lahko s pooblastilom prenese posamezna upravičenja iz prvega odstavka tega člena na druge osebe." Oseba, ki je pooblaščena za izdajo odredbe za plačilo, je odredbodajalec, če povem z drugimi besedami, resorna ministrstva morajo sama še pred prevzemom obveznosti preveriti, ali imajo za prevzem obveznosti ustrezne pravne podlage. In ponovno poudarjam, kar sem že na seji tega odbora prejšnji teden, če bi moral minister za finance biti odgovoren za vso porabo proračunskih sredstev, potem pravzaprav ne bi bilo več potrebe po pripravi finančnih načrtov ministrstev in drugih neposrednih uporabnikov državnega proračuna, temveč bi zadoščal finančni načrt Ministrstva za finance. In še enkrat tudi to, na MF ne preverjamo stavb, ki jih kupujejo ministrstva, niti ne preverjamo ustreznosti, na primer opremljenosti helikopterjev za gašenje, dolžine njihovih vodnih cevi in tako naprej in tako naprej. V bistvu ne razumem, zakaj sem bil danes vabljen. Današnja seja namreč obravnava nakup, ki ga namerava opraviti Univerza na Primorskem kot investitor. Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije je v projekt vključeno kot financer s področja svoje pristojnosti in s pravicami porabe oziroma znotraj finančnih omejitev, ki ste mu jih postavili poslanci ob sprejemu letošnjega proračuna lani novembra. To smo tudi napisali v dopisu ob uvrščanju projektov v NRP, ki smo ga poslali Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije (navajam): "Ministrstvo za finance z vidika svojih pristojnosti ne nasprotuje nadaljnji obravnavi gradiva, ne opredeljuje pa se glede vsebine, ki sodi v pristojnost predlagatelja, drugih ministrstev in vladnih služb. Predlagatelj gradiva odgovarja za strokovno pripravo gradiva, točnost podatkov, korektno predstavitev posledic predlaganih rešitev ter za zakonitost, gospodarnost, učinkovitost in namenskost porabe javnih sredstev." Seveda, jaz sem prepričan, da sem pojasnil, kakšna je vloga Ministrstva za finance, nimam nikakršnega dvoma, da bo minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije, kolega Papič, podrobno in prepričljivo pojasnil svojo vlogo oziroma vlogo ministrstva, ki ga vodi.

Preden pa zaključim, pa samo še ena stvar. Jaz osebno mislim, da je avtor tega članka, gospod Cirman, najboljši raziskovalni novinar v Sloveniji. Navdušen sem nad tem, da to tudi vi ugotavljate - danes navajam, ker sem si pisal, kar ste prej rekli -, morebitne nepravilnosti je potrebno razčistiti, ves čas to že vseskozi govorim. Netransparentna poraba davkoplačevalskega denarja, pa rekli ste: "Ne gre dvomiti v verodostojnost in resničnost njunih navedb," torej, avtorjevih navedb; naprej, precej grozljivo se navedejo navedbe in tako naprej in tako naprej. Res sem navdušen nad to pripravljenostjo SDS, da se razčiščujejo nepravilnosti. Tako pričakujem v naslednjih dneh predloge za sklic več sej Odbora za finance, kjer lahko samo preprosto članke od portala Necenzurirano potegnete, pa dajmo eno pa po eno od teh afer razčiščevati na Odboru za finance, predvsem tiste, ki pišejo o vlogi politikov. Kar veliko jih je.

Hvala lepa. Zaradi druge obveznosti se bom zdaj opravičil, tako najlepša hvala za pozornost.