Govor

Spoštovana predsednica odbora, spoštovani minister za finance, podpredsednik Vlade in podpredsednik Gibanja Svobode, spoštovani ostali prisotni!

Minister za finance je na predstavitvi na hearingu pred tem odborom leta 2022 mislim, da je bilo to 30. maja, izjavil, citiram: "V tem kontekstu vidim Ministrstvo za finance kot gatekeeperja. Prej sem poskušal relativno natančno razložiti, kako konkretno si predstavlja Ministrstvo za finance, saj pravim, kot nek resen kontrolniški sistem. Torej, ni seveda poraba sama po sebi problematična, problematično je zakaj se uporabi posamezna sredstva in predvsem kakšen je učinek teh sredstev. To je tista stvar, na katero bomo dali zelo veliko poudarka." To so bile vaše besede na hearingu. Na slidih, ki ste nam jih tudi na samem hearingu predstavili oziroma so spremljali vašo predstavitev. Je bilo na enem izmed teh diapozitivov navedeno, citiram: "Zaupanje in sodelovanje javnosti pri upravljanju z javnimi sredstvi je zelo pomembno." V Slovenski demokratski stranki smo prepričani, da ste slab gatekeeper ali če rečemo po domače oziroma po slovensko ali pa žargonsko, golman. Gole vam zabijajo vaši soigralci. Zabijate, pa si jih tudi sami. Zaupanje javnosti glede upravljanja z javnimi sredstvi pa je zelo nizko. Ves čas vašega ministrovanja v Slovenski demokratski stranki opozarjamo na nepravilnosti pri porabi javnega denarja, za katero ste vi kot minister za finance prvi odgovorni. Običajen odgovor na naša opozorila je, da je naš namen pridobivanje pozitivnih političnih točk. Si pa vi, minister, pridno nabirate negativne točke. In če se ne ozirate na opozorila opozicije, pa prav gotovo ne morete mimo ugotovitev Računskega sodišča, ki je pri revidiranju predloga zaključnega računa Proračuna Republike Slovenije za leto 2023 in pravilnosti izvršitve državnega proračuna za leto 2023 ugotovilo vrsto nepravilnosti. Ugotovitve so obremenjujoče in jasno izkazujejo netransparentno porabo javnega denarja in delovanje v neskladju z zakonom. Naj omenim samo nekatere ugotovitve iz tega poročila oziroma iz te revizije, ki se dotikajo neposredno dela ministra za finance. Prvo neskladje s predpisi pri prevzemanju in plačevanju obveznosti iz proračuna. Tu gre za nakup podrtije na Litijski, za katero pred izplačili nista bila preverjena pravni temelj in višina obveznosti. Nakup poslovne stavbe za potrebe pravosodnih organov ni bil ustrezno načrtovan v državnem proračunu. Plačila, ki so izhajala iz prevzetih obveznosti, niso bila vključena v proračun leta, v katerem zapadejo. Ker ste kupili razpadajočo stavbo, ki še vedno razpada oziroma je v takem stanju, kot ste jo pred slabim letom plačali, ste kršili tudi Uredbo o enotni metodologiji za pripravo in obravnavo investicijske dokumentacije na področju javnih financ, saj v dokumente investicijskega načrtovanja niso bili vključeni ocenjeni stroški prenove. Naslednja nepravilnost je neskladje s predpisi na področju pridobivanja prihodkov državnega proračuna. Kot vsi vemo je Vlada za potrebe poplavne obnove dodatno obremenila državljane in gospodarstvo za po poplavno obnovo. Javnost, davkoplačevalci pričakujemo, da je denar, ki je tako na ta način pobran oziroma zbran in porabljen, da je ta poraba tega denarja transparentna in v vsakem trenutku bi se moralo vedeti, koliko denarja smo pobrali in zakaj je ta denar šel. Tudi v samem zakonu je predvidena ustanovitev posebnega sklada, ki bi skrbel za transparentno porabo in pridobivanje sredstev, ki pa, kot ugotavlja Računsko sodišče, še do danes ni ustanovljen. 125. člen Zakona o obnovi govori o namenskem proračunu, ki govori o namenskem proračunskem skladu, pravi v prvi alineji: "Za financiranje projektov in ukrepov, povezanih s poplavami in plazovi, se ustanovi proračunski sklad, v nadaljnjem besedilu Sklad za obnovo, na katerem se zbirajo sredstva na posebnem računu, podračunu proračunskega sklada pri ministrstvu pristojnem za finance - to je vašem ministrstvu - ločeno od drugih proračunskih sredstev." Tretja nepravilnost, ki se ga dotika to revizijsko poročilo, je nakup 13000 računalnikov, o katerem je bilo že toliko povedano. Kmalu bo minilo eno leto, odkar ste ta, mislim je že minilo eno leto, odkar je bil ta nakup izveden. Dnevno se pojavljajo razne informacije, še dodatni stroški nastajajo, zaradi tega razpisa, ampak izvirni greh izhaja že iz samega Zakona o spodbujanju digitalne vključenosti. Vlada Republike Slovenije ni sprejela predpisa, v katerem bi uredila upravljanje mehanizma in način uresničevanja pravice do izposoje računalniške opreme, kar je pogoj za porabo proračunskih sredstev. Tu je jasna odgovornost tako ministrice za digitalno preobrazbo kot tudi ministra za finance, ki je, kot sem že parkrat poudaril, skrbnik javnih financ. Kot že rečeno, navedeno ni ugotovitev opozicije, ampak Računskega sodišča, ki je najvišji revizijski organ za kontrolo državnih računov, državnega proračuna in celotne javne porabe v Republiki Sloveniji, ki je v razmerju do drugih državnih organov samostojen in neodvisen državni organ. Ugotovitve revizije kličejo na odgovornost ministra za finance, ki je ob tem še podpredsednik Vlade, kot sem že na začetku omenil in podpredsednik stranke, ki tako poudarja pomen pravne države. Dejstvo je namreč, da je je minister za finance Klemen Boštjančič odgovoren za delo Ministrstva za finance, kar jasno in nesporno določa drugi odstavek 4. člena Zakona o Vladi Republike Slovenije. Dejstvo pa je tudi, da glavno skrb in odgovornost za zakonito porabo javnega denarja nosi prav ministrstvo za finance, ki ga vodite. Ker minister za finance do sedaj ni pokazal ustreznega čuta odgovornosti smo v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke vložili zahtevo za sklic nujne seje Odbora za finance, saj je bilo po našem mnenju dovolj sprenevedanja. Ugotovitve so jasne in ob tem ministra za finance Klemna Boštjančiča pozivamo k odstopu. Če minister za finance Klemen Boštjančič ne bo odstopil pa pozivamo predsednika Vlade, da Državnemu zboru Republike Slovenije predlaga njegovo razrešitev. Zakoni naj veljajo za vse enako, tudi za ministra za finance Klemna Boštjančiča. Toliko bi imel za začetek, kaj več oziroma bolj podrobno pa v sami razpravi. Hvala.