Govor

Hvala, podpredsednica, za besedo.

V Sloveniji imamo ustavno demokracijo, temelj za demokracijo je pravna država. Imamo zakone, ki veljajo za vse enako in imamo človekove pravice in dolžnosti, ki jih tudi imamo vsi za to, ker smo ljudje, državljanke in državljani. Kot sem pa rekla, imamo ustavno demokracijo. Torej nimamo kar demokracije v vsakem primeru ampak takrat, ko jo izvajamo mora ostati v okvirih te knjige, v kateri so zapisane naše temeljne vrednote in pravice, ki jih uživamo v tej državi. Spoštovanje pravne države se odraža v spoštovanju odločb Ustavnega sodišča, kot tudi v njihovem pravočasnem izvrševanju. Glavni cilj in namen Zakona o parlamentarni preiskavi je odprava ugotovljenih neskladnosti trenutno veljavnega zakona z Ustavo, ki jih je ugotovilo Ustavno sodišče v letih 2011 in 2022. S sprejemom oziroma uveljavitvi, uveljavitvijo zakona bo tudi odpravljena zamuda glede realizacije omenjenih odločitev oziroma odločb Ustavnega sodišča, saj so roki za odpravo neustavnosti, ki jih je določilo Ustavno sodišče, že zdavnaj pretekli. Z uveljavitvijo novele zakona tako deloma, vendar v pretežni meri odpravljamo protiustavnosti, ki jih je ugotovilo Ustavno sodišče glede načela delitve oblasti, 3. člen Ustave, in neskladnosti s 23 in 125 ter 135 členom Ustave, ker se v postopku odreditve parlamentarne preiskave ne zagotavlja sodniško neodvisnost in neodvisnost državnih tožilcev ter nespoštovanje učinkovitosti parlamentarne preiskave oziroma neskladnosti s 93. členom Ustave.

V Poslanski skupini Svoboda opozarjamo tudi da se novela Zakona o namenih in rešitvah, da sledi pozivom in priporočilom mednarodnih organizacij, katerih članic je Republika Slovenija, kot na primer Sveta Evrope oziroma njegovega specializiranega delovnega telesa GRECO in priporočilom evropske komisije.

Zakaj torej podpiramo sklep o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma? Naša ustava v 90. členu določa, kdaj lahko razpišemo zakonodajni referendum in z eno izmed novelacij ustave smo dodali tudi omejitve zakonodajnega referenduma, ker smo ugotovili, da ni primerno, da čisto o vsakem vprašanju neomejeno odločamo na referendumu. In 4. točka teh štirih omejitev, ki smo jih določili kot najbolj temeljne je, da referendum ni dopusten o zakonih, ki odpravljajo protiustavnost na področju človekovih pravic in temeljnih svoboščin ali drugo protiustavnost. Ustavno sodišče je to interpretiralo tako, da gre za to takrat, ko je Ustavno sodišče že ugotovilo protiustavnost.

Ne preseneča nas, da je danes ta tema ponovno na mizi, ker smo že ob začetku mandata te argumente ponavljali, ko je šlo za sprejem enega drugega zakona in je ponovno so se ponavljala nekorektna sporočila javnosti, da je možno na referendumu odločati prav o vsem. In danes ponovno uveljavljamo načela, ki so temeljna v naši družbi in zato podpiramo predlog sklepa, da je referendum v tem primeru nedopusten.

V kolikor politična stranka SDS, ki je ob podpori volivcev predlagateljica referenduma, in njeni poslanci in poslanke menijo, da zakon ni skladen z odločbami Ustavnega sodišča, ali celo, da na protiustaven način omejuje parlamentarno preiskavo in njeno nadzorno funkcijo Državnega zbora ter je s tem v neskladju z načelom delitve oblasti, imajo na voljo možnost, da zahtevajo presojo ustavnosti zakona. Skupaj z drugimi poslanci opozicije, ki so v predlogu zakona, ki so v predlogu zakona nasprotovali, Nova Slovenija, ima namreč zadostno število poslancev, to je ena tretjina, da vložijo zahtevo.

V Poslanski skupini Svoboda menimo, da institut zahteve za presojo ustavnosti zakona predstavlja ustrezno varovalko, s katero se lahko prepreči, da bi Državni zbor na protiustaven način odpravljal protiustavnost. Vsekakor temu ni namenjen institut referenduma. Še posebej pa ne v primerih, ko je primaren oziroma izključen cilj predloga zakona izvršiti odločbe Ustavnega sodišča oziroma odpraviti že ugotovljene protiustavnosti veljavnega zakona. V tem primeru ima spoštovanje odločb ustavnega sodišča ter ustavne pravice in ustavne vrednote, ki jih te določbe varujejo, pri tehtanju med njimi prednost. Pred izvrševanjem ustavne pravice volivcev do referenduma.

Hvala lepa.