Hvala lepa za besedo.
Predlog za razpis zakonodajnega referenduma o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o parlamentarni preiskavi lahko v osnovi ocenimo kot poskus vztrajanja na protiustavnosti in nadaljevanju razpisovanja številnih parlamentarnih preiskav brez dodane vrednosti, pri čemer predlagatelj razlaga, da je referendum nujen, ker gre za pomembno družbeno vprašanje. Če se lahko strinjamo z ugotovitvijo, da imajo parlamentarne preiskave pomembno družbeno vlogo, se ne moremo strinjati s trenutno ureditvijo, ki roko na srce omogoča zlorabo tega pomembnega instituta. V zgodovini parlamentarnih preiskav v Sloveniji se žal ni vedno izkazalo, da so vse parlamentarne preiskave imele za cilj zgolj odkrivanje nepravilnosti, kršitev ali podobnih pojavov, ki bi jih bilo potrebno temeljito raziskati, da bi ugotovili ali ovrgli odgovornosti nosilcev javnih funkcij, kar je Ustavno sodišče večkrat presojalo in na institut parlamentarne preiskave izdalo štiri odločbe in kar šest sklepov. Strinjamo se z mnenjem, da referendum ne sme pomeniti odločanja o tem ali naj se ugotovljeno protiustavno stanje s prej omenjenimi odločbami ustavnega sodišča, za katere so mimogrede roki za odpravo neustavnosti že zdavnaj potekli, še nadaljuje in je po našem mnenju zato tak referendum nedopusten. V Poslanski skupini Levica smo prav tako prepričani, da ima predlagatelj razpisa referenduma en in edini cilj parlamentarne preiskave: ohraniti za politično obračunavanje med parlamentarnimi strankami oziroma med koalicijo in opozicijo. Pomembno pa je, da parlamentarna preiskava je sredstvo družbenega nadzora in ne orodje za preganjanje političnih nasprotnikov. Novela zakona o parlamentarni preiskavi, o kateri naj bi se glasovalo na referendumu, uvaja možnost ustavnopravne presoje akta o odreditvi parlamentarne preiskave in s tem varstvo pred protiustavnimi in protizakonitimi posegi v človekove pravice in svoboščine ter druge ustavne vrednote, kar bi moral biti cilj vseh nas. Za člane preiskovalne komisije vpeljuje tudi pravno varstvo pred morebitnimi zlorabami, če in ko so predlagani za pričo. Ustavno sodišče je namreč ugotovilo, da veljavna ureditev nima postopkovnega mehanizma, ki bi učinkovito preprečeval sistematično ali naklepno oviranje preiskovalnih komisij s predlaganjem članov.
Za pričo iz navedenega bomo v Poslanski skupini Levica predlog sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o parlamentarni preiskavi podprli.