Govor

Spoštovana predsedujoča, spoštovani kolegice in kolegi!

V Poslanski skupini Socialnih demokratov pomislekov glede nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o parlamentarni preiskavi nimamo. Prepričani smo, da sprejeti zakon ni namenjen samo omejevanju državnega zbora in delu parlamentarnih preiskav, temveč je prizadevanje za racionalizacijo ustanovitve parlamentarnih komisij s ciljem izboljšati kakovost njihovega dela pri preiskovanju politične odgovornosti. Tudi ZPS v svojem mnenju navaja, citiram: "Da iz Ustave izhaja zahteva, da zakonodajalec uredi učinkovit postopek za preprečevanje parlamentarnih preiskav, ki protiustavno posegajo v neodvisnost sodnikov ter da pri tem upošteva ustavna zahteva učinkovitosti parlamentarne preiskave in ustavni sistem delitve oblasti.« Predlagatelji zakona referenduma iz pozicije dobro zavedajo, da je potrebno zlorabe parlamentarne preiskave preprečiti z namenom ohranjanja integritete tega instituta in spoštovanja ustave. Predlog zakona tako odpravlja neskladnosti dosedanje prakse dela parlamentarnih komisij z ustavo, ki jih je Ustavno sodišče ugotovilo v letih 2011 in 2021. Med prvo obravnavo predloga zakona smo v Poslanski skupini Socialnih demokratov izrazili določene pomisleke, s pogojem za več časa za obravnavo rešitev, ki bi nam omogočila implementacijo vprašanj, ki jih je Ustavno sodišče izpostavilo v svoji odločbi, ter celovitejšo prenovo zakonodaje o parlamentarni preiskavi. Menimo, da trenutna in v Državnem zboru sprejeta različica zakona ustrezno naslavlja pomisleke Zakonodajno-pravne službe in Sodnega sveta na prejšnje različice. V primeru, da teh pomislekov zadnja različica zakona ne bi ustrezno upoštevala, ne bi prejela glasov naše poslanske skupine. Tako smo prepričani, da bi predlagani zakonodajni referendum bil v primeru svojega razpisa neustaven, kot je utemeljeno v sklepu o nedopustnosti; po določilih 4. alineje drugega odstavka 90. člena Ustave referenduma namreč ni dopustno razpisati o zakonih, ki odpravljajo protiustavnost na področju človekovih pravic in temeljnih svoboščin ali drugo protiustavnost. V Sloveniji je vzpostavljena ustavna demokracija, katere bistvo je to, da lahko vrednote, ki jih varuje Ustava, med njimi še posebej temeljne človekove pravice in svoboščine, prevladajo nad demokratično sprejetimi odločitvami večine. V tem, v teh primerih tako sploh ni mogoče govoriti o pravici zahtevati referendum, kar pomeni, da Ustavno sodišče pri presoji odločitve Državnega zbora o nedopustnosti referenduma ne odpravi tehtanja med prizadetimi ustavnimi vrednotami, temveč mora presoditi le ali gre za zakon v smislu drugega odstavka 90. člena Ustave. V Poslanski skupini Socialnih demokratov menimo, da v tem primeru gre za tak zakon, torej Poslanska skupina bo tako podprla sklep o nedopustnosti razpisa referenduma.

Hvala.