Govor

Katja Božič

Najlepša hvala, gospod predsedujoči. Spoštovane poslanke in poslanci.

Dovolite mi, da predstavim predloga stališč h gradivom pod združenima točkama 2 in 3 dnevnega reda te seje, ki jih je Državnemu zboru posredovala Vlada Republike Slovenije. Uvodoma bi rada izpostavila, kar je že bilo rečeno, da sta obe gradivi med seboj povezani; pod točko 2 se namreč obravnava predlog spremembe direktive o DDV, pod točko 3 pa predlog spremembe izvedbene uredbe, s katero se določajo izvedbeni ukrepi za to direktivo. Oba predloga se nanašata na isto tematiko, predlagane določbe sprememb obeh aktov za namene uvedbe elektronskega potrdila o oprostitvi plačila davka na dodano vrednost. Namen predloga spremembe direktive o DDV glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV je uvedba elektronskega potrdila o oprostitvi, s katerim bo upravičenec izkazoval, da je določena transakcija upravičena do oprostitve plačila DDV v skladu s prvim odstavkom 151. člena te direktive. Oprostitve plačila DDV, ki izhajajo iz omenjene določbe direktive o DDV in so bile že prenesene v slovensko davčno zakonodajo v 54. člen Zakona o davku na dodano vrednost, se nanašajo na oprostitve DDV za dobave blaga in storitev v okviru diplomatskih in konzularnih odnosov, oprostitve za dobave organom in institucijam Evropske unije ter mednarodnim organizacijam, oboroženim silam drugih držav članic Evropske unije v okviru skupne varnostne in obrambne politike ter oboroženim silam severnoatlantske zveze Nato. Potrdilo o oprostitvi plačila DDV in ali trošarine je sedaj urejeno v prilogi dve k izvedbeni uredbi Sveta EU številka 282/2011 o določitvi izvedbenih ukrepov za direktivo 2006/112/ES in je zasnovano tako, da se obravnava v papirni različici in podpiše lastno ročno.

Ker so na področju uveljavljanja oprostitve plačila trošarine elektronski postopki že mogoči, bodo po uvedbi elektronskega postopka uveljavljanja oprostitve plačila DDV, sedaj tudi ti postopki usklajeni in enostavnejši. Prav tako se bo zmanjšalo administrativno breme za podjetja v povezavi s postopkom izpolnjevanja in uveljavljanja teh oprostitev na podlagi papirne različice. Države bodo morale uvesti elektronski postopek na tem področju ter nova pravila do 1. julija 2026. V primeru, da se država članica tako odloči, pa lahko v prehodnem obdobju, ki bo trajalo do 30. junija 2030, še naprej uporablja papirno različico potrdila o oprostitvi plačila DDV.

Zaradi pravne varnosti in upravne poenostavitve ter v izogib dodatnim stroškom z izvajanjem IT, se pri uporabi elektronskega potrdila o oprostitvi ne bo razlikovalo med domačimi in čezmejnimi transakcijami. Elektronsko potrdilo o oprostitvi se bo uporabljalo tudi v primerih izvajanja oprostitve na način vračila DDV v skladu z določbami direktive o DDV. Vsi ti primeri oprostitve plačila DDV bodo sedaj potekali v elektronski obliki, kar pomeni, da bodo poenostavljeni in avtomatizirani, kar bo imelo zaradi nadomestitve papirnega poslovanja z digitalnim, tudi določene pozitivne učinke na okolje.

Zaradi predlaganih sprememb, ki izhajajo iz predloga spremembe direktive o DDV, se mora posledično spremeniti tudi izvedbena uredba o DDV. Namen obravnavanega predloga spremembe izvedbene uredbe o DDV glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV je tako določiti izvedbene ukrepe za direktivo o DDV za namen uvedbe elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV. S predlaganimi spremembami se bo določilo tehnične podrobnosti in specifikacije v zvezi z elektronsko obliko novega potrdila o oprostitvi plačila DDV in načinom njegove elektronske obravnave. Predlog tako uvaja spremembe, ki so potrebne za pretvorbo potrdila o oprostitvi plačila DDV v elektronsko obliko, ne vpliva pa na obseg oprostitev DDV, ki se tako ne bo spremenil, posledično ne bo vpliva na proračun. Na podlagi tega predloga se bo spremenil le način uveljavljanja oprostitve plačila DDV, ki bo sedaj avtomatiziran in bo imel tudi pozitivne učinke na okolje z nadomestitvijo papirnega poslovanja.

Sprememba potrdila bo torej omogočila izvajanje oprostitve plačila DDV za upravičene organe v elektronski obliki. Zaradi navedenega se predvideva, da bodo nastali stroški državam članicam zaradi zagotovitve dostopa do osrednje aplikacije, bo pa večina stroškov izvajanja te digitalne rešitve financirana iz sredstev EU. Potrebna finančna sredstva za kritje stroškov uvedbe novega elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV in postopka bodo oblikovana v finančnem načrtu Finančne uprave Republike Slovenije. Obravnavana predloga sprememb direktive o DDV ter izvedbena uredba o DDV predstavljata torej naslednjo stopnjo razvoja v okviru prilagoditve zahtevam digitalne dobe, prav tako pa bodo predlagane rešitve prispevale k večji pravni varnosti zavezancev oziroma strank z uskladitvijo postopka uveljavljanja oprostitve plačila DDV s postopkom uveljavljanja oprostitve plačila trošarine. Kot navedeno predhodno se namreč na področju trošarin postopek in potrdilo že izvajata v elektronski obliki, se pa potrdilo o oprostitvi plačila trošarine po vsebini razlikuje od obrazca, ki je priloga k temu predlogu spremembe izvedbene uredbe o DDV, ki predlaga uvedbo elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV. Oba obrazca potrdila o oprostitvi se uporabljata za isti namen, zato bi bilo potrebno, da sta po vsebini usklajena, za kar se bo Republika Slovenija v nadaljnji razpravi o predlogu teh sprememb v okviru institucij EU tudi zavzemala.

Zato, spoštovani predsednik, spoštovani poslanke in poslanci, ob upoštevanju navedenega predlagam, da se oba predloga stališč podpre.

Hvala.