Hvala lepa za besedo, predsednica. Jaz sem pazljivo poslušal državnega sekretarja v kabinetu predsednika vlade, kako enostavno nam je tule podal rešitve oziroma informacije, zakaj ni bilo možno kaj urediti. Rekel je, da so bile občinam nekako dane natančne usmeritve kako in kaj. Poglejte, gospod Leben, ena izmed občin je imela takrat na začetku predvidenih 27 domov za nadomestno gradnjo, kasneje se je ugotovilo, da so samo tri. Zdaj mi pa vi povejte, kako bi takrat občina šla v postopek? Urejanja zemljišča za 27 domov, ko se je kasneje izkazalo, da so samo tri predvidene, ampak še zmeraj ni to fiksno, še zmeraj je v igri tistih 24, ko jih bo nekdo še enkrat pregledal. Poleg tega niso bile narejene niti cenitve, tako da ljudje, tisti, ki so bili predvideni za preselitev oziroma nadomestno gradnjo, niso vedeli kako in kaj, tako da mislim, da občine niso mogle prej odreagirati kot potem, ko se ve natančno število koliko je teh objektov, za katere se še pa dandanes ne ve kateri so in koliko jih je. Jaz sem dal za primer samo eno občino, ampak v vseh teh občinah kjer so bile hiše poplavljene, uničene, je še, je še, je še neznanka. Poglejte, jaz vam moram povedati, da ste se, zdaj vas še takrat ni bilo tam, ste še nekaj drugega delal, vi ste zdaj prišel, tako da, ampak drugi so pa bili. Po mojem ste se popolnoma napačno lotili problema, zato ker ste dali vse objekte v isti koš, tudi tiste katere je plaz zasul, da niti ne vedo domačini kje točno so, kot tiste, ki so bili poplavljeni toliko, da se ni vedelo ali so za preselitev ali niso. Če bi vi takrat pristopili k temu problemu individualno, pa bi za njih poiskali rešitev, pa tako kot ste rekli, da ste skozi v navezi z občinami, da jim nudite pomoč, strokovno pomoč, kakorkoli, jaz sem prepričan, da bi tu župani odigrali svojo vlogo, kajti župani dobivajo večkrat na dan klice enih in istih, kako je situacija urejena. Vam je lahko tule iz ljubljanskega hotela zdaj razlagati kaj vse je bilo narejeno in za kaj vse so krive lokalne skupnosti ali občina v tem primeru, ampak gospod Leben, nimate prav. Še zmeraj je veliko neznank, tako kot sem rekel, ne ve se koliko je teh ljudi za preseliti in kako naj občine to urejajo. To je pod 1. točko.
Mi smo imeli 50. nujno sejo, ko smo v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predlagali Zakon o dopolnitvi Zakona o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav zemeljskih plazov iz avgusta 2023. Takrat smo po prekinitvi 15 minut, mene takrat ni bilo na tej seji, sprejeli dva sklepa, soglasno s 14 glasovi za in nič proti.
In sicer bom prebral: "Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor predlaga Vladi Republike Slovenije, da v program odprave posledic škode poplav in plazov iz avgusta 2023 vključi tudi naslednje fizične osebe in lastnike stanovanjskih nepremičnin, prva alineja, ki so bile v gradnji in na dan nesreče še niso imele hišne številke, zaradi česar ni bilo mogoče stanovanjski nepremičnini prijaviti stalnega prebivališča, pri čemer je treba zasledovati cilj reševanja primarne nepremičnine za bivanje oškodovanec oziroma člani njegove družine nimajo v lasti druge primerne stanovanjske nepremičnine in omogočiti morebitno okoriščanje. Druga alineja, ki so bile naseljene na dan nesreče, v njih ni bilo stalno prijavljenih oseb, vendar je bilo stanovanje dejansko uporabljeno za bivanje ob pogoju, da je predhodno izveden postopek preverjanja resničnosti stalnega bivanja, ki ga izvede upravna enota skladno z določili Zakona o prijavi prebivališča, pri čemer je treba zasledovati cilj reševanja primarne nepremičnine za bivanje oškodovanec oziroma člani družine nimajo v lasti druge primerne stanovanjske nepremičnine in omogočiti morebitno koriščenje. Ter drugi sklep: Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor predlaga Vladi Republike Slovenije, da preuči možnost sprememb Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč z namenom izboljšanja sposobnosti države pri obvladovanju zmanjševanja škod, ki jih povzročajo naravne nesreče, ter zagotovitve prožnejših oblik financiranja različnih oškodovancev."
To sta bila dva sklepa. S katerim bi bilo možno do danes rešiti stvari, ampak ker smo zgornje Savinjčani vztrajni, sem jaz tudi tu bil vztrajen in sem naslovil poslansko vprašanje kar na nekaj deležnikov in sem dobil tudi odgovor od načelnice upravne enote, katera mi je odgovorila sledeče: Dne 30. 7. smo prejeli vašo prošnjo oziroma pobudo za uvedbo postopka preverjanja resničnosti bivanja v objektu, ki je bil poškodovan v naravni nesreči zaradi poplav in zemeljskih plazov v avgustu 2023. Sporočam vam, da sta se na nas pred kratkim obrnili že dve osebi z enakim problemom in zelo kratkim podobnim dopisom Ministrstva za naravne vire in prostor, ki osebe napotuje na urejanje stalnega prebivališča za nazaj in ugotavljanje na dan 31. 7. 2023 prebivali na tem naslovu oziroma v poplavnem objektu. Zadevo smo temeljito preučili in bili tudi v kontaktu z Ministrstvom za naravne vire in prostor ter ministrom za notranje zadeve. V nadaljevanju vam posredujemo ugotovitve glede zakonske podlage za ugotavljanje prebivališča. Podobne odgovore smo posredovali tudi ostalim, ki so se obrnili na nas. In zdaj tule pravi: Zakon o objavi o prijavi prebivališča, Uradni list pa tako naprej, ni predvideno ugotavljanje stalnega prebivališča za nazaj, preverjanje resničnosti prijave pa se uvede, ko stranka želi prijaviti prebivališče. Skratka, da ne bom več bral, tu je še kar nekaj teh stvari. V glavnem postopek je tekel naprej, mi tukaj nismo ostali, glede na to, da pač ta zakon, ta sprememba, te dopolnitve tega interventnega zakona ni bil sprejet, so bili pač ti amandmaji oziroma sklepi, smo šli naprej, na kar smo prišli do konca, ker upravna enota pač za to, kot tu navaja, ni pristojna. In te odgovore ste tudi vi dobili in danes je 4.
september, smo tam kjer smo, vi nekaj drugega tam odgovarjate kaj bo pa kaj ne bo, pa kdaj se bo sprejel, ustanovila komisija, pa spet sprememba zakona tega. Tako da jaz se bojim no, to je to, kar opozarjamo na te dolgotrajne postopke. Od zadaj so pa ljudje, družine z malimi otroci, njihove finančne težave, pa še vse mogoče duševne stiske. Vi se pa malo hecate. Mislim, da ni v redu to.
Tule tretje, to, ko smo rekli za ta del, da se prenese na lokalne skupnosti. Poglejte, kot sem prej omenil, kar nekaj je bilo teh poplav oziroma teh neurij v letošnjem letu in veliko škode je bilo na teh objektih, katere so delno takrat občine v tej intervenciji začasno uredile. Ko so prišli na ta delovišča koncesionarji, veš, da so jih domačini spremljali, gledali in ko so oni nekaj naredili, so jim domačini takoj rekli, fantje, tole ne bo v redu. Tako kot ste zdaj naredili, niti prej ni bilo, prej je bilo takole, tole ne bo v redu. In kaj se je pokazalo čez en mesec ali pa že čez par dni, ko je prišlo neurje? Je bila situacija ista, kot je bila prej. Tako, da jaz tu pravim, da lokalna skupnost, domačini in župani poznajo svoje področje. In to ni drobljenje. Jaz se strinjam, da koncesionar mora imeti, pač država mora skrbeti nad vodotoki, ampak to so hudourniki. Včasih je za njih odlično skrbel PUH, to je bilo Podjetje za urejanje hudournikov. Oni so bili na hudournikih, oni niso bili na Savi, Spodnji Savi ali pa na srednji Savi ali pa na Savinji, oni so bili na hudournikih. In tudi takrat je bilo neke vrste drobljenje, po vašem, tako da s tem se jaz ne bi strinjal.
Kar se tiče teh predkupnih pravic, poglejte, tu je šlo za kmetijsko zemljišče, ni bilo nekega strašnega visokega ranga, ampak takoj, ko bi dali to kmetijsko zemljišče na oglasno desko, bi ga sosed kupil in občina oziroma lastniki ne bi prišli do tega. Potem so morali pa neko drugo pot ubrati, kar je podaljšalo zadevo za par mesecev. Tako je, tako so mi rekli. Zdaj, če so oni meni povedali narobe, potem jaz tudi naprej govorim, ampak poznam probleme. Bil sem pri vseh županih na teh področjih in poznam problematiko
dobro.
Rekli ste pod točko pet, jaz sem imel žal stare podatke koliko je recenzij pa koliko je še teh, koliko je bilo končanih, se malo razlikuje, vi imate novejše podatke, ki ste jih pridobili. Poglejte, rok poteče konec oktobra za ta sredstva. To je velika skrb županov. Nekateri, ko so šli malo po črti, so jih mogoče porabili ali pa jih bodo. Tisti, kateri so pa malo bolj ziheraški, pa niso imeli toliko sreče pri projektantih oziroma pri izvajalcih, pa tega ne bodo porabili samo za teh dolgotrajnih postopkov. Te državne tehnične pisarne, zato jaz mislim, da bi morali vi to malo ojačati. oziroma zahtevati od njih, da nekako v doglednem času uredijo te recenzije.
Prej ste rekel neodzivnost projektantov. Jaz če bi bil na vašem mestu, bi dodal še neodzivnost Državne tehnične pisarne. Jaz ne bi bil tako pristranski, ampak verjetno je krivda na obeh straneh, tako da ne bi tako posploševal. V glavnem toliko na vaše, na vaše pripombe. Hvala lepa.