Karel Lipič, Zveza ekoloških gibanj Slovenije.
Jaz bom malo krajši od mojega kolega, namreč, mi imamo status društva v javnem interesu po Zakonu o varstvu okolja in pa seveda tudi status stranke v postopku za pripravo celovite prenove NEPN-a, tako da na tem področju NEPN-a smo že dejansko ves čas prisotni, zadnjih deset in več let.
Zdaj v komentarju, ki na dokument, ki ga je pred predložila SDS, bi samo na kratko povedal nekaj razmišljanj in sicer, beseda solarizacija izhaja iz fotografske tehnike in njen pomen v sklicu nujne seje ni razumljiv oziroma pojasnjen, tako da, ko smo iskali solarizacijo, smo pač iskali, kje je ta strokovna obrazložitev.
Potem, iz predlaganega gradiva SDS je pojasnjeno, da se največji delež OVE naslanja na sončno energijo, kar je povsem predvidljivo. Fotovoltaika je iz vidika cene, okoljske primernosti, hitrosti gradnje in družbene sprejemljivosti zelo primeren način zmanjševanja ogljičnega odtisa energetike v sodelovanju z drugimi ukrepi. Večji poudarek na soncu je razumljiv zaradi težav pri umeščanju vetrnih, vodnih, geotermalnih, biomasnih, jedrskih in drugih virov energije. Ne bi širil te teme, ampak problem, ki se pojavlja v slovenskem prostoru z njimi, ni med efekti in pa težave iskati lokacije je dejansko potreben posebne dejansko razprave tudi znotraj Državnega zbora in drugih inštitucij.
Naprej, sončna energija ne povzroča nestabilnosti omrežja, dokler je vključena in vodena v okviru sposobnosti omrežja. Oboje, priključevanje in obratovanje sončnih elektrarn je pod kontrolo. Ukrep pri gradnji baterijskih hranilnikov mikrosnčnih elektrarn v samooskrbi zgolj povečuje zanesljivost obratovanja samooskrbe in ne vpliva na delovanje razvodnega omrežja. Šele, ko bodo ti hranilniki povsem povezani v pametna omrežja, bodo lahko razbremenili distribucijsko in razvodno omrežje, nikakor pa ga ne bodo obremenili. NEPN predvideva dva scenarija: sto procentni OVE in OVE plus jedrska. Zato je treba pospešeno razvijati OVE. Če bo izbran jedrski scenarij ali ne, bo o tem, ali je treba v jedrskem scenariju upoštevati, da je raba jedrske energije dopustna le pod pogojem, da olajšuje uporabo nestalnih obnovljivih virov in da je ovira njegovega razvoja. V taksonomiji nedvomno piše jedrska energija z zagotavljanjem stabilne oskrbe s pasovno energijo olajšuje uporabo nestalnih obnovljivih virov energije in ne ovira njihovega razvoja, kot to zahteva člen 10., druga točka B uredbe Evropske unije iz leta 1920. Iz zapisanega sledi, da imamo, imajo obnovljivi viri prioriteto in jih niti jedrska energija ne sme ovirati. Predlagani sklepi o modeliranju elektrosistema o izračunu primerljivosti dviga deleža sončne, elektrike in optimizacije mobilnosti so dobrodošli, saj je vsak dodaten dokaz o primernosti posodobljenega koristen, tako kot je tudi, smatram, današnja seja zelo koristna.
Zdaj, na kratko bi pa samo dal še pobudo na osnutek predloga posodobitve verzija pet, to je ta zadnja verzija NEPN-a, ko govorimo o celoviti nacionalni energetski in podnebni načrtu. Lotil se bom le ene teme, in sicer v zvezi ekoloških gibanj. Že dalj časa spremljam področje področje elektromagnetnega sevanja, to je zapisano na strani 97, verzija, v peti verziji, kjer da pri izvajanju ukrepov NEPN-a premalo upoštevamo in se izvaja področna zakonodaja za omejevanje emisij v zrak, vode, tla in hrup, popolnoma pa minizira že obstoječi problem elektromagnetnega sevanja. To okoljsko področje še vedno zakonsko ureja Uredba o elektromagnetnem sevanju v naravnem življenjskem okolju iz davnega leta 1996, to pomeni, ta uredba je stara 28 let. Zastarela uredba o elektromagnetnem sevanju ne sledi priporočilom komisije Evropske unije, Svetovne zdravstvene organizacije, Nacionalnega inštituta za javno zdravje in številnim strokovnim študijem, inštitucijam in univerzam držav razvite Evrope, Avstralije, Kanade in ZDA. Uredba je tudi protiustavna -zakaj je protiustavna, lahko pozneje obrazložim. V osnutku predloga posodobitve verzije 5, v poglavju Obremenitev okolja z elektromagnetnim sevanjem je neresnično obstoječe, zapisano obstoječe stanje, in sicer je zapisano: opravljeni nadzori nad viri EMS, tako visoko- kot nizkofrekvenčni, ki so jih izvedle pooblaščene ustanove, so pokazale, da obremenitev okolja z EMS nikjer ne presega mejnih vrednosti, ki jih določa Uredba o elektromagnetnem sevanju v naravnem življenjskem okolju. Namreč tu gre sicer za resnico, ki pa je treba tudi takoj dodati, da uredba, zastarela 28 let, govori o deset mikroteslah napram priporočljivih 0,4 mikrotesla, in to, če že matematično gledamo in v praksi, to pomeni, da ni upoštevano previdnostno načelo, da ni upoštevana tudi Aarhuška konvencija in da ljudje, ki imajo opravka s tem, imajo precej težav. Namreč bazne antenske postaje, ki so locirane v prvi coni, so že dovolj po tej stari zakonodaji, da so oddaljene 15 metrov od osnovnih šol, vrtcev in pa s strani, zabeleženi v zakonodaji, ali pa to, kar bi bilo priporočljivo, ker večina Evrope tudi upošteva 150 metrov pri daljnovodih, za 110 kilovatno 15 metrov, pri daljnovodih 220 kilovatov 25 metrov ta varnostna razdalja in pri 400 kilovoltnih daljnovodih 35 do 40 metrov, te razdalje so minimalne in sigurno povzročajo tudi vplive, zdravstvene in druge. Zdaj, mi nujno zahtevamo dobesedno, ker se s tem dejansko ogromno ukvarjamo, kabliranje daljnovodov 110 - to, kar počne vsa razvita Evropa - predvsem v urbanih naseljih, in pa tudi v tej prvi coni varovanja. Namreč v Švicarji imajo večinoma stvari kablirane, tako kot večina zahodne Evrope, in to ne samo zaradi sevanja, ampak predvsem zaradi turistične podobe pokrajine, tudi zaradi vetrolomov, snegolomov in pa seveda tudi sevanja. Končal bi s tem, da je potrebno tudi več nekako, da se inštitucije, ki bi skrbele in se v večji meri tudi reševale okoljske probleme, morale biti tudi bolj odprte. Namreč Forum EMS je, vodi oseba, ki je eden od vodilnih, ki opravlja meritve, ampak ta Forum EMS, ki ga postavlja vlada, še do zdaj ni odkril nobene nepravilnosti, in to je tisto. Tudi številni ljudje se obračajo na zveze ekoloških gibanj, enostavno ne moremo vse interese pokriti. Zato me veseli zapis v NEPN pod 3/6/2, ukrepi za zmanjševanje okoljske škode, preglednica ID 04, ki daje upanje za te pozitivne spremembe, ker je v tem dokumentu, je tudi že nekako zapisano, da bo v Sloveniji potrebno to področje nujno reševati in pa seveda tudi zakonodajo. Zato mi v Zvezi ekoloških gibanj predlagamo, da Ministrstvo za okolje in prostor že v letošnji jeseni odpre javno strokovno razpravo, ki se je že odprla pred šestimi leti pa potem dala v predal, je o noveli Uredbe o elektromagnetnem sevanju in da Državni zbor najkasneje prihodnje leto spomladi to uredbo na novo obravnava in pa seveda jo prilagodi tudi razmeram v, ne samo v Sloveniji, ampak tudi stanju v Evropi.
Za zaključek pa samo še eno, pač, za promet, eno dodatek. Namreč, ko smo gledali promet, pa vpliv prometa, smo ugotovili, da je letalski potniški promet zelo malo zabeležen oziroma sramežljivo, vsekakor pa predlagamo kot nevladna okoljska organizacija, da se tudi že v tem dokumentu tudi doda, da je vojaški letalski promet zaradi vojne v Ukrajini in Izraelu tisti, ki dodatno onesnažuje okolje, predvsem zrak in pa tla in da te onesnaževanja niso majhna. Namreč, po podatkih, naših, Zveze ekoloških gibanj, dnevno včasih preleti Slovenijo tudi po 200 vojaških letal in več, do svojih baz. Namreč, to je sicer kombinacija ekologije in pa vojske oziroma NATO pakta, vendar vseeno, ko smo Slovenija, je prihajala v NATO pakt, sem bil tudi sam povabljen na okrogle mize in tam je s strani NATO pakta bilo rečeno, da delajo veliko na področju varstva okolja in seveda to področje bo treba tudi videti na tej relaciji Nato pakt pa naše državne inštitucije, kaj to pomeni, tudi ti vplivi, vojne, neposredne, v Ukrajini in širše tudi za slovenski prostor.
Hvala.