Govor

Lep pozdrav. Bomo kar začeli. Pričenjam 49. nujno sejo Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo. Lepo pozdravljam vse člane in članice odbora, predstavnike Vlade, ministre, ministrice, predstavnike občin, župane, podžupane, predstavnike romskih združenj in vse ostale, vse vabljene in vse prisotne.

Obveščam vas o nekaterih zamenjavah, ki jih imamo danes: poslanec Aleksander Prosen Kralj bo nadomeščal poslanca Teodorja Uraniča, poslanka doktorica Tatjana Greif bo nadomeščala poslanko Natašo Sukič in poslanec Rado Gladek nadomešča poslanca Žana Mahniča.

K dnevnemu redu današnje seje ni bilo drugih predlogov, tudi ne za razširitev oziroma za umik zadeve, zato ostaja dnevni red kot je bil najavljen in opredeljen s sklicem.

Današnja seja odbora je sklicana na podlagi zahteve za izredno sejo Državnega zbora večih poslank in poslancev s Predlogom priporočila Vladi Republike Slovenije v zvezi z učinkovitostjo obravnave romske problematike in zaradi zahteve oziroma predloga Poslanske skupine SDS za ustanovitev pododbora za spremljanje romske tematike. V tem vročem avgustovskem mesecu smo vsi spremljali precej obširna poročila o nekaj incidentih, ki so se zgodili v jugovzhodni Slovenije, v Sloveniji in v katerih, kar je bilo skupno tem poročilom, so bili vključeni Romi; to je bil v bistvu bistveni podatek teh poročil. To seveda še zdaleč niso bili edini incidenti v tem času, čeprav je bilo poletje, ampak kljub vsemu v naših medijih je pozornost vzbudila predvsem ti incidenti in to predvsem zato, ker so bili v njih vključeni, vključeni Romi. Mislim, da nismo mogli spregledati zelo precejšnje enostranskosti objavljanja vseh teh oziroma poročanja o vseh teh dogodkih. Tudi predstavniki občin in lokalnih skupnosti so v prispevkih v glavnem govorili o pereči romski problematiki in o tem, v tem predstavljalo se je kot glavne krivce Rome kot neko etnično skupino in kot neaktivnost Vlade. Zaradi prav zaradi tega posebej izjemno ne, enostranskega poročanja, ki je sčasoma celo mejilo že na neko rasistično poročanje, sem danes povabila prav vse predlagane župane in županje jugovzhodne Slovenije, ker namreč sama sem prepričana, da vsi župani in županje se še kako dobro zavedate svoje pomembne, pomembne funkcije in svoje odgovornosti na tej funkciji in mislim, da je prav, da vam damo priložnost, da mogoče tudi na drugačen način predstavite, kaj pa v resnici delate za to, da bi bilo sobivanje v vaših skupnostih boljše. Namreč ne moremo si zatiskati oči, da izzivov ni; izzivi so, so veliki, niso izzivi, ki bi nastali v zadnjem času, to ni nekaj novega, nekaj nepoznanega, ni stvar dveh let sedanje Vlade, ampak tli in se očitno širi vsaj v nekaterih območjih že vrsto let verjetno zaradi neustreznih, neustreznega ukrepanja, zaradi mogoče nepravilnih aktivnosti, nezadostnih, ampak na vseh nivojih naše družbe, verjetno vse od najbolj osnovnih medčloveških odnosov med sosedi, pa vse nadalje v vseh institucijah lokalne skupnosti in nenazadnje tudi v vseh do vrha države. Leta 2021 je Vlada sprejela na predlog tedanje poslanke oziroma skupine poslanske SMC predlog, da se dodatno financirajo posebej občine, v katerih živijo romske skupnosti. Ta ukrep je bil takrat sprejet in zdaj že štiri leta občine prejemajo sredstva, ki so namenjena temu, da se nekako ustvarja boljše pogoje za sobivanje. In mi v vseh teh poročilih v zadnjem mesecu, v bistvu nismo nikjer slišali, kaj pa pravzaprav občine naredijo s tem. In jaz verjamem, da naredijo veliko. Zato prosim v imenu poslank in poslancev, da nam mogoče predstavniki občin poveste, na kakšen način so ta sredstva, v kaj jih usmerjate in kje, kako izboljšujete pogoje, ker namreč poročanje je bilo tako zelo enostransko, da bi si opazovalec lahko mislil, da ukrep v resnici sploh ne deluje, vsaj ne v enem delu Slovenije, in to je jugovzhod.

Ob tem pa imamo ob istih vladah, ob istih okvirih, zakonskih, ob istih zakonih, drugo stran, to je občina Murska Sobota, ki jo predstavljamo, marsikdo, kot dobro prakso, celo na ravni Evrope, in ob istih pogojih uspejo popolnoma na drugačen način, ta lokalna skupnost, ustvarjati sobivanje, ki je očitno zgledno tudi za druge naše sosednje države, ki se prav tako spopadajo še z mnogo večjimi izzivi sobivanja različnih etničnih skupin, kar pa je pač realnost tega sveta in cele Evrope. Zato se mi zdi še toliko bolj pomembno, da slišimo tudi, kaj pravzaprav so pa ukrepi lokalnih skupnosti, ker namreč to, kar smo iz medijev lahko v teh vročih dneh slišali, je neka nemoč lokalnih skupnosti, na drugi strani pa neukrepanje vlade. In zato pričakujem od Vlade, da bodo predstavili vse, kar se izvaja in kar se dela že zdaj, kar se načrtuje na drugi strani od lokalnih skupnosti. Kaj pa oni naredijo? Zato, ker po mojem, če želimo, želimo v resnici enkrat narediti korak naprej tudi v tem delu Slovenije, v smeri tega, kar že v Sloveniji poznamo, namreč Murske Sobote. Potem verjetno vsi vemo, da to terja dolgotrajno delo vseh institucij, vseh nas pravzaprav, od vsakega posameznika do vsake institucije, prevzemanje odgovornosti za svoje delo in pri tem smo tudi mi politiki še kako zelo pomembni, ker spremembe lahko dosežemo samo z zgledom. In to je tudi moj apel za današnjo sejo.

Kakor vidite, nas je izjemno veliko. Današnji dan je skoraj zadnji dan meseca, kjer smo poslušali o romski skupnosti kot o skupnosti, ki povzroča težave. Pa temu ni tako, gre za posameznike, ki znotraj romske skupnosti, prav tako kot gre za marsikatere posameznike znotraj večinskega prebivalstva, ki se ravno tako požvižgajo na pravni red in kršijo pravila. Ne, celo tako, da ne samo ljudje iz socialnega roba, ampak ljudje z veliko moči v svojih rokah so premožni ljudje, ne dvigujejo pošte, sodnih apelov, se norčujejo iz sodnega, iz sodišč. Imamo celo primere ljudi, ki razglasijo stečaj, osebni, pa so potem... Pred kratkim smo lahko tudi v času kislih kumaric brali o primerih, ko očitno gredo stvari popolnoma mimo sodstva. Zato predlagam vsem nam, da se poskušamo danes kar se da spoštljivo in v duhu nekega razumevanja, da v tej državi živimo različni ljudje, pogovarjati o izzivih, ki jih nedvomno imamo in ki smo jih tudi dolžni vsi skupaj nasloviti in reševati. In res, še enkrat poziv prav vsem; bodimo strpni, bodimo spoštljivi, poskušajmo razmišljati o tem, da s svojimi razpravami ne smemo diskriminirati naših sodržavljanov ne glede na to kdo so in od kod prihajajo in ta apel gre prav vsem nam.

In zdaj prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG PRIPOROČILA VLADI REPUBLIKE SLOVENIJE V ZVEZI Z UČINKOVITOSTJO OBRAVNAVE ROMSKE PROBLEMATIKE, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec in je bil dne 22. 8. objavljen na spletnih straneh Državnega zbora.

Kot gradivo imamo na voljo mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne 27. 8. in mnenje Vlade, ne, se opravičujem, tega nimamo.

K tej točki dnevnega reda smo povabili veliko različnih pomembnih akterjev, zato ne bom zdaj brala vseh, ker imate v vabilu navedene vse, vse vabljene.

Amandmaji v tem, zaenkrat še niso bili vloženi.

Pričenjamo obravnavo predloga priporočila, v katerem bomo na podlagi 171. člena v povezavi s 126. členom Poslovnika Državnega zbora opravili razpravo in glasovanje o predlogu priporočila in predlagam odboru, da se razprava o obeh točkah in vloženih amandmajih, v kolikor bodo vloženi, združi v skladu s prvim odstavkom 128. člena Poslovnika Državnega zbora. Po opravljeni razpravi bomo opravili glasovanje o amandmajih ter nato glasovali o vseh točkah predloga priporočila skupaj. Ima kdo, kdo nasprotuje temu? (Ne.)

Če ne, potem kar predajam besedo vabljenim in prva ima besedo predstavnica predlagatelja, pred tem pa, se opravičujem, postopkovni predlog, kolega Kosija.