Malo je moteče, če… Ja, hvala.
Nacionalni program za kulturo opredeljuje po 10. člen Zakona o javnem interesu za kulturo in potem pomeni, da je Nacionalni program za kulturo strategija kulturne politike. In točno je tudi napisan način in kaj je napisano v Nacionalnem programu za kulturo in kaj ugotavlja Nacionalni program za kulturo: to je, ugotovi vlogo kulture v razvoju Slovenije in javni interes zanjo, opredeli področja kulture, na katerih se zagotavljajo kulturne dobrine kot javne dobrine, in predvidi usmeritve na področju investicij v javno kulturno infrastrukturo. Potem pa temu sledi akcijski načrt, s katerim za obdobje štirih let določi ukrepe, to so pa konkretni ukrepi, obseg in vrsto kulturnih dejavnosti, ciljev, obseg sredstev za njihovo uresničitev ter kazalce, po katerih se bo merilo njihovo doseganje. Ob pregledu obstoječega nacionalnega programa za kulturo od leta 2022 do 2029, ki je bil sprejet februarja leta 2022, je bilo ugotovljenih več dejstev in okoliščin, zaradi katerih se je pravzaprav začel sploh oblikovati nov predlog nacionalnega programa za kulturo in vzporedno hkrati z njim tudi akcijski načrt. Prejšnji program namreč ni bil dovolj usklajen z zainteresirano in širšo javnostjo. Prav tako ni bilo vključeno sodelovanje drugih ministrstev, na kar napotuje 11. člen zakona, ki točno piše, kako mora priprava in sprejemanje potekati. In to pomeni, da predlog nacionalnega programa pripravi ministrstvo v sodelovanju z ministrstvi, katerih naloge segajo tudi na področje kulture, in nacionalnim svetom. Tukaj se je potem ugotovilo, da država trenutno nima sprejetega pripadajočega akcijskega načrta in da ta resolucija nacionalnega programa za kulturo, ki je trenutno veljavna, ni ustrezno naslovila številnih družbenih okoliščin. To, kar naštevam, eno so inflacijski pritiski, širitev vojn, hude naravne nesreče kot posledica podnebne krize, močna prisotnost umetne inteligence v kulturi. In na vsa ta vprašanja potem se tudi primerno odgovarja z novimi ukrepi. Obstoječi nacionalni program za kulturo kulture ne povezuje dovolj z drugimi resorji, ni usklajen z mednarodnimi dokumenti, sprejetimi na ravni Evropske unije, niti z Agendo 2030 ali na primer s strateškimi dokumenti, kot so na primer Unescove resolucije in tiste, ki veljajo tudi za področje razvoja kulture in kulturne dediščine v Sloveniji. In ker so bili ugotovljeni, kot izhaja tudi iz poročila, ki ga je vaš odbor dobil, so bili ugotovljeni strukturni izzivi in nekoherentnosti, vključno z neenotno metodologijo in seznamom investicij, ki nimajo zagotovljenih proračunskih sredstev, prav tako pa te investicije z jasno opredeljenimi cilji in časovnicami spadajo pravzaprav v akcijski načrt. In ker resolucija nacionalnega programa za kulturo 2022-2029 ne ustreza standardom strateških razvojnih dokumentov in zaradi bistveno spremenjenih okoliščin se je ministrstvo lotilo oblikovanja novega programa in pripadajočega akcijskega načrta. Hkrati pa so tudi različne okoliščine, ki so pravzaprav tudi redefinirale področje kulture, kot tudi druga določena področja po pandemiji covida morajo biti tudi ustrezno naslovljene in upoštevane. To, seveda, te stvari so bile tukaj narejene. Bile so narejene obsežne analize. In potem, kot bomo tudi pri 2. točki videli, je proces potekal zelo drugače, tudi v sodelovanju z vsemi javnimi zavodi in drugimi akterji, občinami, župani in vsemi, ki so vpleteni v delovanje področja kulture.
Ta resolucija, ki bo pred vami, pa je bila tudi v javni obravnavi. Prav tako pa očitek, da ni akcijskega načrta, ni resničen, kajti akcijski načrt je že pripravljen in je bil v javni razpravi, potem poslan februarja letošnjega leta in je bil tudi javno objavljen. Seveda pa bo sprejet lahko šele po tem, ko bomo ugotovili, da mora biti obstoječi dokument spremenjen, kajti trenutno, žal, ga ni mogoče izvajati zaradi vseh teh sprememb, ki so bile narejene.
Mogoče k bolj konkretnim predlogom Zakonodajno-pravne službe pa verjetno pri naslednji točki. Velja, hvala lepa.