Dober dan. Miro Smrekar, Združenja delodajalcev Slovenije. Predsedujoča, poslanke, poslanci, ostali vabljeni. Hvala za to priložnost, da lahko pojasnimo naše stališče, ki ga zaznavamo na terenu, ki naši člani vsakodnevno pravijo, da se jim dogaja.
Veseli nas, da je bila s tem interventnim zakonom prepoznana potreba, da postopki zaposlovanja tujega državljana v Sloveniji ne morejo in ne smejo trajati tudi po eno leto. Vsi si predstavljamo, da mesec, dva je postopek, ki je seveda normalen in je tudi primerljivo konkurenčen s sosednjimi gospodarstvi, ker tam tudi poteka konkurenca za te tuje delavce. In če mora delavec čakati eno leto na slovenskega delodajalca, če mora delodajalec čakati eno leto na tujega delavca to absolutno ne gre, tako da ta naziv v Predlogu zakona o ukrepih za optimizacijo določenih postopkov je edino pravilen in na to bi se bilo treba skoncentrirati. Torej pohitritev postopkov pomeni zagotovo za nas konkurenčnost.
Zdaj, kar se krajevne pristojnosti tiče, absolutno podpiramo to rešitev, ker menimo, da bo pohitrila današnje zastale postopke. Verjamemo, da ko bodo upravne enote v normalnem teku, bodo lahko servisirale gospodarstvo in posameznike, prebivalce, tujce znotraj teh dveh mesecev, kar mi smatramo, da je res maksimalni časovni okvir za tak postopek.
Kar se tiče zaposlovanja na zaupanje, ki je tudi del tega zakona, torej, da delavec lahko že po tem, ko mu zavod odobri delo v Sloveniji, začne delo in poteka nadaljnji postopek pri upravni enoti, nadalje absolutno podpiramo. Podpiramo tudi razširitev na ostale tujce, ki legalno bivajo v Sloveniji, da se bodo lahko posluževali takega ukrepa. Glede trajanja, ki je sedaj predvideno do konca septembra z enim trimesečnim podaljšanjem, smo nekoliko skeptični ali bomo dejansko, ali se bodo podelali vsi zaostali postopki, da bodo potem lahko od potencialno 1. januarja ali pa 1. oktobra naprej, upravne enote tekoče vloge sprejemale in jih v tem želenem roku tudi obdelale.
Glede integracije pa zdaj seveda, vsi smo mi državljani Slovenije oziroma prebivalci Slovenije in se zavedamo odgovornosti, ki jo imamo vsi skupaj kot družba, da integriramo tuje državljane, ki jih potrebujemo. Danes je približno 15 odstotkov vseh zaposlenih je že tujih državljanov in na žalost si ne znamo predstavljati, da bi ta odstotek upadel, kvečjemu bo moral zrasti, če bomo želeli tudi na koncu koncev socialne blagajne zadovoljevati.
Torej, potreba po integraciji je nedvoumno. Delodajalci, gospodarstvo že sicer v resnici največ naredimo v teh prvih začetnih integracijskih aktivnostih, ker ta gost, delavec, ki pride iz tujine preživi večino kontinuiranega časa pri delodajalcu in tam ta postopek že absolutno poteka in si, ne vidimo razloga, zakaj je v tem interventnem zakonu, predlogu zakona, ta integracijska politika sedaj naslovljena, ker verjamem, da je potrebna širša debata in razdeliti vloge med posameznika, ki pride delodajalca, kjer dela in družbo v kateri ali pa državo, v kateri živi. Konec koncev šest mesecev in 80 ur je absolutno prekratko obdobje, to pomeni, eno dvanajstino tega časa bo delavec preživel na usposabljanju. Tako, da ali to mora biti v času delovne obveznosti ali ne, je drugo vprašanje. Sankcije pa absolutno, tukaj je kolega že omenil prej nesorazmerne in nepotrebne, zato predlagamo, da bi ta del členov, ki se nanašajo na integracijo, izločili iz tega sedajšnjega predloga in ga kasneje, ker tudi ravno danes smo ustanovili strokovno skupino pri ESS, ki bo naslavljala težave in izzive pri zaposlovanju tuje delovne sile in se ga tam notri najde, tako kot tudi ostale probleme, ki jih bomo še tam naslavljali.
Hvala.