Govor

Elena Zavadlav Ušaj

Hvala, predsednica, za besedo.

Lep pozdrav vsem skupaj, pa tudi vabljenim!

Seveda je tudi Komisija Državnega sveta za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino predlog zakona obravnavala na svoji 18. seji in tudi zakon podpira. Vseeno bom pa prebrala še enkrat mnenje komisije, ki je bilo izpostavljeno na sami seji, kljub temu, da se ponavlja tisto, kar je že bilo izrečeno v prvi obravnavi lansko leto. In sicer: "Komisija se je seznanila z mnenjem Ministrstva za vzgojo in izobraževanje ter Dijaške organizacije Slovenije, ki predlog zakona podpirata. Komisija je v razpravi ponovno opozorila na kompleksnost zagotavljanja brezplačnega kosila za vse učence. Člani komisije so opozorili, da je prehrana v šolah že sedaj dobro organizirana, je kakovostna in kosila so dostopna za vse učence, ki se nanj prijavijo. Komisija je že ob obravnavi novele zakona iz leta 2023 podprla brezplačna kosila za vse šoloobvezne otroke, vendar je že takrat opozorila na nekatera odprta vprašanja, ki se pojavljajo. V zvezi z izvedbo predlaganih rešitev. Komisija pri tem ponovno izpostavlja več dejavnikov, ki bodo lahko vplivali na uresničitev omenjenih sprememb. In sicer so to: vzpostavitev ustrezne infrastrukture, kadrovska organizacija in zagotovitev finančnih pogojev za izvedbo organiziranja brezplačnih kosil na vseh osnovnih šolah in vseh občinah. Komisija opozarja na vprašanje prostorskih pogojev v šolah, da zagotovijo tako dodatne kuhinjske kapacitete kot možnost za ureditev jedilnic oziroma razdelilnic. Izhajajoč iz trenutnega sistema subvencioniranja kosil komisija opozarja na posledice uvajanja brezplačnih kosil za vse učence, zlasti z vidika transparentnih prijav na kosilo. Dodaja, da ni mogoče predvideti, za koliko bi se povečalo število prijav na brezplačno kosilo oziroma razmerja med tistimi učenci, ki se bodo prijavili na kosilo, ter med tistimi, ki bodo dejansko kosili. Komisija ocenjuje, da je lahko posledica te nepredvidljivosti povečanje obsega presežka hrane. Komisija ugotavlja, da je, zaradi posebnosti načina organizacije prehrane v osnovnih šolah oziroma različnih prehranskih navad in omejitev, kot je na primer zagotavljanje ustrezne dietne hrane, kjer se število dietnih obrokov povečuje ter same organizacije pouka na šolah, vzpostavitev brezplačnega toplega obroka zahtevno vprašanje, ki sproža tudi ureditev upravljanja s presežki hrane. Komisija je pri tem zavzela stališče, da je ob podpori pristojnega ministrstva in drugih pristojnih služb nujno uveljavljati ukrepe, s katerimi bodo šole lahko vzpostavile učinkovit nadzor med prijavami na kosila in presežkom hrane vključujoč spodbude pri vzgajanju otrok k pozitivnemu odnosu do zdravega prehranjevanja in ozaveščanju otrok o odnosu do hrane kot o pomembni vrednoti. V zvezi s še veljavnimi rešitvami glede subvencioniranih kosil za socialno najbolj ranljivo skupino otrok, se je komisija seznanila s pojasnili pristojnega ministrstva, da je vprašanje glede izpostavljenosti oziroma morebitno marginalizacijo otrok s pravico do subvencioniranega kosila odveč, saj so ti podatki anonimizirani. Komisija je namreč izpostavila skrb, da takšna rešitev oziroma delitev lahko omogoča dodatno razslojevanje otrok. Komisija podpira uveljavitev brezplačnih kosil za vse učence, vendar pa bo zaživela, če bodo po vseh šolah izpolnjeni infrastrukturni in kadrovski pogoji podprti z ustrezno finančno podporo.

Hvala.