Hvala lepa, predsednica. Spoštovani, vsem skupaj en lep dober dan.
Komisija opozarja, da je odprava administrativnih in drugih ovir pri zaposlovanju tujcev zaradi pomanjkanja delovne sile pomembna, hkrati pa je nujno zagotavljati čimprejšnjo integracijo tujcev v kulturno, gospodarsko in družbeno življenje naše države, kar je mogoče le na podlagi znanja slovenskega jezika. Ob tem je bilo glede obveznosti učenja slovenskega jezika tujih delavcev opozorjeno na potrebo po uravnoteženi finančni obremenitvi tako delodajalcev kot države. Komisija podpira ukinitev krajevne pristojnosti upravnih enot v tujskih zadevah. Prenos določenega dela obremenitev na manjše upravne enote lahko pomeni tudi odpiranje novih delovnih mest na navedenih upravnih enotah. Komisija opozarja na določilo 27. člena predloga zakona, ki določa, da zaposleni tujec tečaj slovenskega jezika opravlja znotraj delovnega časa, in meni, da bi morala biti na razpolago tudi možnost, da se delavec in delodajalec dogovorita, da delavec tečaj opravi izven delovnega časa in ne v breme delodajalca. Komisija dodatno poudarja, da že v okviru obstoječega sistema večina delodajalcev stremi k temu, da tuji zaposleni čim hitreje izpolnijo vse pogoje in se čim prej naučijo slovenskega jezika in meni, da je dodatno obremenjevanje delodajalcev, kot ga predvideva predlog zakona, neutemeljeno. Komisija opozarja, da imajo nekateri tuji delavci že opravljen tečaj slovenskega jezika, kar pomeni, da bi bila ponovna vključitev tujega delavca v tovrstno izobraževanje brezpredmetna, in da v predlogu zakona v teh primerih ni urejen postopek dokazovanja že izpolnjenih zakonskih zahtev. V zvezi z vprašanji in opozorili komisije je bilo podanih nekaj pojasnil predstavnice Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.
Med drugim je opozorila, da predloženi ukrep zaposlovanja tujcev po tako imenovanem hitrem postopku ni obveza, ampak zgolj ena od možnosti delodajalca, če se zanjo odloči. Opozorila je še, da izkušnje kažejo, da veliko tujih delavcev kljub dolgotrajnejši zaposlitvi v Sloveniji ne govori slovensko, zaradi česar težko komunicirajo izven delovnega okolja in se ne morejo vključevati v družbo. Komisija je glede zagotavljanja širšega nabora izvajalcev tečaja slovenskega jezika predlagala, da se prouči možnost vključevanja, da bi se v navedena izobraževanja vključilo tudi učitelje in profesorje, ki poučujejo slovenščino na osnovnih in srednjih šolah, kar bi lahko zagotovilo tudi lažje izpolnjevanje obveznosti, ki jih prinaša predlog zakona. Po drugi strani pa je bila glede tega predloga podana, na komisiji so bila podana na komisiji tudi opozorila, da se je treba zavedati razlike med poučevanjem slovenščine kot tujega jezika in poučevanjem slovenščine kot materinega jezika ter zahtevanimi kvalifikacijami za izvajalce posameznih vrst izobraževanja. Komisija je razpravljala tudi o predlaganem dvomesečnem prehodnem obdobju, pri čemer se je spraševala, ali bo dolžina slednjega zadoščala za vzpostavitev tehnične nadgradnje državnih informacijskih sistemov kot podlage za implementacijo ukrepa ukinitve krajevne pristojnosti upravne enote. Komisiji je bilo zagotovljeno, da predvideno dvomesečno obdobje zadošča. Komisija je izpostavila še vprašanje glede predvidenih glob delodajalca, ki v roku šest mesecev ne poskrbi za obiskovanje in dokončanje tečaja slovenskega jezika za tujega delavca. Opozorjeno je bilo, da se lahko zgodi, da delodajalec želi izpolniti zakonske obveze in delavcu omogoči obiskovanje tečaja slovenskega jezika, vendar slednji tečaja ne obiskuje in komisija izpostavlja, da v takšnem primeru ni korektno kaznovati delodajalca. Komisiji je bilo pojasnjeno, da so na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve tovrstno situacijo že predvideli in jo nameravajo ustrezno popraviti. Komisija je na tej svoji izredni seji seveda potem predlog zakona podprla. Je pa Komisija za državno ureditev poleg potrditve predloga zakona sprejela tudi sklep, da podpira pripombe Gospodarske zbornice Slovenije, Združenja delodajalcev Slovenije, Obrtno podjetniške zbornice Slovenije, Trgovinske zbornice in Združenja delodajalcev obrti in podjetnikov Slovenije k 27., 28. in 30. členu predloga zakona in poziva kvalificirane predlagatelje amandmajev, da jih preučijo in pripravijo ustrezne amandmaje in jih kot lastne predložijo v obravnavo matičnemu odboru, ki seveda zaseda danes. Hvala lepa.