Govor

Dušan Štrus

Spoštovana predsednica, poslanke in poslanci, ostali navzoči! Zakonodajno-pravna služba je predlog zakona preučila z vidika njegove skladnosti z ustavo, pravnim sistemom in zakonodajno tehničnega vidika ter o tem pripravila pisno mnenje.

Predlagatelj v obrazložitvi navaja, da je namen predloga zakona med drugim pospešiti izbor izvajalcev za odstranitev objektov in nadomestni nadomestitvene objekte, za izvedena dela pa zagotoviti nadzor nad cenami izvajalcev tako, da se prepreči čezmerno okoriščanje. V predlogu zakona pa ne pojasni, zakaj se v celoti spreminja veljavna ureditev v 157. členu zakona, ki je v delu zasnovana širše kot predlagana ureditev. Na DSU se prenašajo le pristojnosti za odstranitev objektov in nadomestitvene objekte, ne pa tudi za nadomestne gradnje. Česar predlagatelj ni obrazložil. Poleg tega so za odstranitev predvideni le objekti, ki so znatno poškodovani ali so visoko ogroženi, ne pa tudi vsi objekti, ki bi sicer lahko ovirali namensko rabo nepremičnine. S predlogom zakona se med drugim na novo ureja metodologijo in normative za določanje cen, vendar hkrati tudi izjemo, ki določa dopustno preseganje navedene ocenjene vrednosti. To predstavlja izjemo od pravil, ki so določene s sistemskim zakonom, ki ureja javno naročanje, pri čemer pa meja dopustnega preseganja ni določena. Razloga, ki naj bi opravičevala potrebo po izjemnosti ureditve pa sta določena abstraktno in utemeljena kar s sklicevanjem na ustavno pravico do doma oziroma primernega bivališča in dostojanstva, kar pa sicer lahko velja le za splošno ureditev in ne za utemeljitev njene izjeme. Takšen poseg v sistemsko ureditev v osnovi načenja predvidljivost, preglednost, pravno varnost, celovitost in koherentnost zakonske ureditve ter pravnega sistema nasploh. Kar so temeljne prvine ustavnega načela pravne države. Vedno je namreč treba upoštevati, da je zaradi načela pravne varnosti iz 2. člena Ustave in splošne enakosti pred zakonom iz drugega odstavka 14. člena Ustave, določanje izjem dopustno v strogo omejenem obsegu in restriktivno ob izčrpno podanih stvarnih, razumnih in utemeljenih razlogih, pri čemer je naloga predlagatelja, da nujnost, izjemnost in primernost takšnega odstopa izčrpno utemelji. Predlagatelj je na podlagi našega mnenja pripravil amandmaje in pojasnila, ki v znatni meri sledijo našim pripombam in popravljajo rešitve v predlogu zakona ali jih dodatno utemeljujejo. Hvala lepa.