Govor

Jure Trbič

Spoštovana predsedujoča, hvala za besedo.

Spoštovane in spoštovani! Ministrstvo za javno upravo je na podlagi dogovora Vlade Republike Slovenije v avgustu lani bilo določeno kot pripravljavec obsežnega interventnega zakona za odpravo posledic poplav in plazov, ki so Slovenijo, žal, prizadeli… / izklop mikrofona/ Aha, pardon. Torej, če povzamem, naše Ministrstvo za javno upravo je bilo po, na žalost, lanskih poplavah in plazovih določeno kot pripravljavec interventnega zakona. Državni zbor je ta interventni zakon sprejel konec lanskega avgusta, ker pa seveda je bila katastrofa tako velika in se je njen obseg ugotavljal sproti, so se seveda določeni potrebni ukrepi lahko ugotovili žal kasneje šele po nekaj mesecih, takrat pa je Vlada Državnemu zboru predlagala sprejem novele tega interventnega zakona, ta je bila sprejeta v novembru 2023. Po uveljavitvi osnovnega zakona in prve novele so bile seveda ugotovljena zopet nova dejstva glede izgradnje nadomestitvenih objektov, zaradi katerih Vlada Republike Slovenije v sprejetje predlaga spremembe in dopolnitve tega interventnega zakona, te pa bodo zagotavljale učinkovitejše izvajanje nadomestitvene gradnje, s tem pa seveda hitrejši dostop po ujmi prizadetega prebivalstva do osnovnih bivališč. Predlagani ukrepi v noveli pred nami bodo usmerjeni v nujno gradnjo nadomestitvenih objektov za osebe, ki so v poplavah in zemeljskih plazovih iz lanskega avgusta na žalost izgubile svojo nepremičnino ali pa se je po dodatni analizi ugotovilo, da so v podobnih vremenskih primerih in pogojih lahko ogrožena tudi njihova življenja.

Poglavitne rešitve predlaganih sprememb so, da se dodajo zakonu določbe, ki se nanašajo na samo izvedbo teh nadomestnih gradenj, s čimer se en del nalog prenese na družbo DSU, družbo za svetovanje in upravljanje, ki bo v imenu in na račun, za račun Republike Slovenije opravljala naloge povezane s pridobitvijo teh nepremičnin, ki so skladno s sklepom Vlade predvidene za odstranitev in katerih odstranitev je hkrati nujno potrebna in v javno korist. Dodatno bo DSU izvedla več postopkov za sklenitev sporazumnih pogodb za odkup nepremičnin po pridobitvi posesti le teh, pa na teh nepremičninah izvaja le naloga očiščenja in jih nato predajala v upravljanje Direkciji za vode. DSU bo izvedla tudi določene postopke javnih naročil blaga, storitev in gradenj. Ki so potrebne recimo za izvedbo odstranitve objektov ali pa nadomestitvene gradnje. Prav tako so v predlogu novele se urejajo medsebojne pravice in obveznosti med Vlado Republike Slovenije in DSU ter tudi višino sredstev za opravljanje omenjenih nalog. Predlog zakona oziroma novele zakona pa seveda vsebuje tudi spremenjeno določbo o metodologijah in normativih za določanje cen ter način omejitve vrednosti za javna naročila za izvedbo odstranitev objektov iz sicer 151 a. člena zakona. Določa se tudi pristojni organ za upravljanje nepremičnin, ki bodo pridobljene na tej podlagi že omenjena Direkcija za vode, Vlada pa lahko na predlog ministrstva, pristojnega za naravne vire in prostor, določi tudi drugega upravljavca, če bi se na koncu izkazalo, da bi bilo tako bolj primerno, denimo sklad kmetijskih zemljišč ali podobno. Kot zaključni ukrep je predvidena tudi pogodba, seveda med vlado in DSU, ki bo sklenjena v 60 dneh po sprejemu zakona. Finančne posledice za letošnje leto so ocenjene na 160 tisoč evrov, za drugo leto na slabe pol milijona 480 tisoč evrov. Te predstavljajo fiksni strošek ter nek variabilen del v višini 3 odstotkov dejansko izvedenega dela. Sredstva za izvajanje teh nalog so oziroma bodo zagotovljena na proračunski postavki Ministrstva za naravne vire in prostor. Predvidena sredstva za letos so že, za drugo leto pa seveda v predlogu sprememb državnega proračuna.

Prejeli smo na predlog nekaj pripomb Zakonodajno-pravne službe, ki so seveda tudi primerno upoštevane. Toliko iz moje strani za uvod, v nadaljevanju pa bom prepustil besedo še kolegoma na moji desni? Hvala.