Govor

Spoštovane kolegice, spoštovani kolegi, dobro jutro. Pričenjam 72. sejo Odbora za zunanjo politiko.

Obveščam vas, da so zadržani oziroma da se seje ne morejo udeležiti naslednji članice in člani odbora, prejel sem najprej opravičila poslanca Jerneja Vrtovca, poslanca Janeza Janšo. In pa hkrati pa na seji s pooblastilom sodeluje naslednji poslanec, in sicer magister Rastislav Vrečko nadomešča poslanca magistra Miroslava Gregoriča. Lepo pozdravljam vse prisotne, hkrati pa lepo pozdravljam tudi novemu, pa ne bom rekel staremu, članu OZP gospodu Horvatu, ki je bil nekoč tudi že predsednik OZP in se veselim tvornega sodelovanja tudi z njim, zlasti zaradi tega ker ima tudi izkušnje na področju zunanje politike.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. 27. 6. 2024 ste prejeli predlog za širitev dnevnega reda s točkama 1a in 1b; tako predlagam, da glasujemo najprej o predlogu za širitev s točko 1a.

Glasujemo. Ne deluje? Prekinjam glasovanje. Dajte kartico noter pa ven še enkrat malo, da bo luč. / oglašanje iz dvorane/ Ja. Še enkrat ponavljam glasovanje torej o predlogu za širitev s točko 1a.

Glasujemo. Navzočih je 11 članic in članov odbora, za je glasovalo 11, proti nihče.

(Za je glasovalo 11.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da je predlog sprejet.

Sedaj pa glasujemo še o predlogu za širitev s točko 1b.

Glasujemo. Navzočih je 11 članic in članov odbora, za je glasovalo 11, proti nihče.

(Za je glasovalo 11.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da je tudi ta predlog sprejet.

Tako je določen dnevni red seje kot je bil predlagan s sklicem in izglasovanima širitvama.

Sedaj prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - VPRAŠANJA IN POBUDE ČLANOV ODBORA ZA ZUNANJO POLITIKO.

Ta točka je uvrščena na dnevni red rednih sej Odbora za zunanjo politiko na podlagi prvega odstavka 3. člena Zakona o zunanjih zadevah. Tako kot običajno vas tudi tokrat obveščam, da lahko poslanka ali poslanec na seji postavi največ dve ustni vprašanji. Možno je tudi dopolnilno vprašanje poslanca, ki lahko traja največ 2 minuti, dopolnitev odgovora predstavnika vlade pa lahko traja največ 3 minute. Seveda naj vas spomnim, da ob smiselni uporabi 245. in 46. člena Poslovnika ustna predstavitev poslanskega vprašanja ne sme trajati več kot 3 minute, odgovor predstavnika vlade pa nekje, pa traja lahko največ 5 minut.

Dovolite pa mi, da kot predsedujoči pojasnim, zakaj je odbor danes o predlogu Poslanske skupine Svoboda za razširitev dnevnega reda današnje seje ne more odločati. Zdaj kot sem, veste, da sem že predlagatelja in tudi vse ostale pisno obvestil že včeraj, da predlog za razširitev 72. seje namreč ni v skladu s sedmim odstavkom 64. člena Poslovnika. Ta določa, da se dnevni red seje lahko razširi le z zadevami, določeni v drugem odstavku 58. člena Poslovnika, ki pa so naslednje; torej če gre za sprejem zakona po nujnem postopku, če gre za Mandatno-volilne zadeve, če gre za izredne razmere po domače in pa če gre za zadeve oziroma, če je odločitev Državnega zbora vezana na rok, določen z Ustavo, zakonom in s tem Poslovnikom ali pogodbami, na katerih temelji Evropska unija. Zato torej predlog Poslanske skupine Svoboda za širitev ni v skladu s Poslovnikom, ki ga moram kot predsedujoči seveda upoštevati. Posledično in zavedajoč se vloge Odbora za zunanjo politiko pri sooblikovanju zunanje politike pa sem v dopisu tudi podal predlog, da se lahko oziroma kako se lahko OZP na podlagi 2. in 3. člena Zakona o zunanjih zadevah s to tematiko tudi informativno seznani.

In dovolite mi še dva komentarja. Naslov, ki je predložen, ki so ga predlagatelji predložili, je Varnostni sporazum med Republiko Slovenijo in Ukrajino. Naj poudarim, da odbor ni prejel ne besedila sporazuma niti osnutka sporazuma, torej odbor ni bil seznanjen z vsebino tega sporazuma, zato o njem ne more razpravljati. Tako, ko bo odbor, takoj, ko bo odbor prejel pisno gradivo o vsebini sporazuma, pa se bo seveda tudi do njega opredelil. Dejstvo je tudi, da ker odbor ne razpolaga z vsebino sporazuma, tudi nekako ne vemo, kakšna je njegova narava. V medijih se namreč pojavljajo različne interpretacije tega, da gre za sporazum politične narave oziroma do tega, da gre za mednarodno pogodbo. Če Državni zbor in s tem OZP, Državni zbor in s tem OZP je seveda po Zakonu o zunanjih zadevah pristojen za sprejem mednarodne pogodbe. Če bo omenjeni varnostni sporazum mednarodna pogodba, mora biti sklenjena na podlagi 70. člena Zakona o zunanjih zadevah in mora vsebovati vse predpisane sestavine, torej navedeni morajo biti bistveni razlogi, bistveni elementi sporazuma, predlogi stališč, predlog za sestavo delegacije za pogajanja, predlog, kdo bo pogodbo podpisal oziroma parafiral, kdo je pristojen za ratifikacijo in navedbe ali zahteva pogodba spremembo veljavnih ali izdajo novih predpisov in seveda tudi oceno potrebnih finančnih sredstev in tako naprej. Takrat seveda OZP opravi razpravo in odloča o podani pobudi, iz tega pa nato sledi ratifikacija na podlagi 75. člena Zakona o zunanjih zadevah. Seveda je možna še druga pot, to pa je, da vse to opravi vlada mimo državnega zbora. Vendar še enkrat: ne, če, ker besedila varnostnega sporazuma nimamo, se danes pravzaprav lahko samo seznanimo z namero za sklenitev varnostnega sporazuma med Republiko Slovenijo in Ukrajino in o vsebini sami ne moremo razpravljati. Zato pa prosim Vlado, da nam v zvezi s tem poda informacijo in, kot že rečeno, pa bo odbor prejel, ko bo prejel besedilo sporazuma pa bomo tudi razpravljali o njegovi vsebini.

Tako da postopkovno je želela gospa Vonta. Izvolite.