Govor

Hvala lepa za besedo.

Ja, mi smo zakon podprli že na seji Državnega zbora, kljub nekaterim pomislekom takrat, prav tako pa opozarjamo tudi na vse zablode in pa nedelovanje novega sistema dolgotrajne oskrbe. Ključni problem, to kar je že moja predhodnica govorila, so plače zaposlenih v dolgotrajni oskrbi. Mislim, da se o tem nihče ne slepi. Pogajanja o prenovi plačnega sistema v javnem sektorju so ključna za ureditev tudi plač in zdaj ni videti, da bi bila ta pogajanja kmalu končana in da bi bila ta delovna mesta, kjer primanjkuje kadra, kmalu kaj bolj privlačna. Jaz sem to že opozarjal na seji Državnega zbora, da še vedno čakamo na kadrovske normative za zdravstveni del oskrbe, za socialni del oskrbe jih je prejel takrat Janez Cigler Kralj v času njegovega ministrovanja, še vedno jih pa čakamo za zdravstveni del in to je ključno, zato ker ti sprejeti normativi prinašajo bolj kakovostno delo in pa boljše pogoje za zaposlene v domovih za starejše.

Zato ključno vprašanje: kaj boste kot minister naredili, da bodo ti normativi, kadrovski normativi za zdravstveni del, da bodo čim prej sprejeti oziroma, če lahko poveste, kdaj bodo ti normativi sprejeti, ali delate kaj v tej smeri na ministrstvu?

V času ministrovanja Janeza Ciglerja Kralja smo takrat najnižje plačanim dvignili plače za tri do štiri plačne razrede. Vsakič rečem, da je to še premalo, da bi si ti ljudje za to trdo, težaško in pa čustveno delo zaslužili bistveno več. Roko na srce, ljudje bodo to delo opravljali, če bodo za to delo primerno plačani in tukaj se ne rabimo slepiti, te ljudi je treba pošteno plačati, pa ne bomo imeli teh kadrovskih težav.

Naslednja stvar, ki sem jo izpostavil, je status oskrbovalca družinskega člana. In še enkrat ponavljam, da to možnost bi morali dobiti tudi upokojenci, ker marsikateri upokojenec je še vitalen, lahko skrbi za svojega onemoglega partnerja, sorodnika. Državni sekretar je rekel, mislim, da prav z naslednjimi besedami je to pospremil, da tukaj ne bo zapiral vrat in da pušča možnosti odprte. Kako gledate vi na to?

Naslednji problem še, vstopne točke, na CSD-jih, mi smo že ob samem sprejemanju Zakona o dolgotrajni oskrbi smo opozarjali, da je izbira CSD-jev kot vstopne točke neustrezna, da so že zdaj tam, bom rekel, preobremenjeni. Vem, da so se zaposlili dodatni ljudje, 18 ljudi se je dodatno zaposlilo na teh CSD, vsepovsod po enega, v Ljubljani in Mariboru po dva, pa vendar menim, da je to premalo za to, da bi lahko hitro odločali o pravicah iz dolgotrajne oskrbe.

Zdaj, mi vam tukaj nizamo neke težave, mislim, vi delate nekaj drugega, ali nam boste tukaj mogoče kaj prisluhnili, iskali neko drugo rešitev? Ključna stvar, no, pa še enkrat ponavljam, pa je čimprejšnji zaključek pogajanj o prenovi plačnega sistema v javnem sektorju, ki bo prinesel višje plače vseh zaposlenih v domovih za starejše. Najbrž se strinjate, da je noro, da smo v času prejšnje vlade pod ministrovanjem Janeza Ciglerja Kralja po 20 letih začeli graditi domove za starejše, vi zdaj režete trakove, noro pa je, da so zdaj te postelje v domovih za starejše prazne in da ni uporabnikov. Treba je, kot sem povedal, ljudi dobro plačati in ključno pa je tisto, kar sem prej povedal, kadrovski normativi za zdravstveni del in pa, da se čim prej zaključi prenova plačnega sistema, da bodo ljudje, ki delajo v domovih za starejše, tudi pošteno plačani. Te amandmaje, ki smo jih zdaj dobili tudi na mizo, v 22. členu recimo me je zmotila ena stvar, da se doda besedilo "priprave priročnika s prevodi najpogostejših izrazov iz dejavnosti izvajalca". Se pravi, rajši kot da bi ljudem, zaposlenim našim državljanom dali višje plače v domovih za starejše, se zdaj favorizira tuja delovna sila s priročnikom, s prevodi najpogostejših izrazov. Če se že gremo to jezik, mislim, da bi moral biti pogoj, da o tem sploh ne bi smelo biti debate. Ključno je, kar sem povedal, kadrovski normativi, zaključiti to prenovo plačnega sistema v javnem sektorju. Razumem pa tudi po eni strani, da si naši državljani tega ne želijo delati, eni ne želijo tega delati izvajati, zato, ker so preslabo plačani, drugi pa ne želijo delati, ker so recimo na socialni, izkoriščajo nas naš, bom rekel, sistem in saj nekdo bi bil nor, če dobi, ne vem, 500 evrov na mesec, pa da bo šel delat zdaj za, tja za minimalno plačo ali pa še tisto ne, bi moral biti res nor, in mi smo že v času prejšnje vlade želeli razbiti ta sistem, da bi tisti, ki so zdravi, sposobni za delo, šli delat, ne pa da prejemajo denarno socialno pomoč, ampak na žalost tudi v času naše vlade ni bilo politične volje za to. Zakaj, pa si odgovorite sami.

Glede na to, da danes sprejemamo ta zakon o nujnih ukrepih za izboljšanje kadrovskih in delovnih pogojev, jaz mislim, minister, da bi morali narediti še kaj več, ne samo nekih kozmetičnih popravkov. Zanimivo je to, da smo vas poslušali, da je naš Zakon o dolgotrajni oskrbi neizvedljiv, danes se pa v praksi kaže kako neizvedljiv je vaš Zakon o dolgotrajni oskrbi, plus, da vam ne omenjam, da ste si vzeli, bom rekel, še dodaten čas, ko ste izvajanje Zakona o dolgotrajni oskrbi premaknili za eno leto.

Zdaj, postavil sem nekaj vprašanj pa bi tudi pol prosil, da v nadaljevanju, če lahko minister odgovori sploh glede teh kadrovskih normativov, kdaj bodo za zdravstveni del, kdaj bodo ti normativi sprejeti, ker se mi zdi to ena izmed ključnih stvari za reševanje problema s katerim se ukvarjamo.

Hvala.