Govor

Igor Feketija

Hvala za besedo in lep pozdrav. Torej Evropska komisija je Direktivo o izboljšanju in izvrševanju zagotavljanja delovnih pogojev pripravnikov ter boju proti rednim delovnim razmerjem, prikritim kot pripravništvo, predlagala, zaradi ocene o problematični uporabi pripravništva v Evropski uniji. Pripravništva so lahko priložnost za mlade, da pridobijo praktične poklicne izkušnje, izboljšajo svoje spretnosti zlasti naslavljajo tiste mlade, pri tem govorimo o kohorti med 15 in 29 let, ki niso ne v izobraževanju, ne o zaposlitvi, ne v kakšni obliki usposabljanja. Ampak vrednost tega pripravništva je odvisna od njegove kakovosti. V skladu z obširno anketo o delovni sili, izvedeno v celotni Evropski uniji, pripravništvo opravlja približno 3,1 milijona mladih. Od tega je približno polovica neplačanih pripravništev. In znotraj tega kar precejšen delež takšnih pri katerih se opaža določene anomalije, recimo veriženje dolgotrajnih neplačanih pripravništev večkrat po več kot šest mesecev in tako naprej.

Torej, ta direktiva naslavlja problem neustreznih pripravniških razmerij, kjer pripravniki nimajo vseh pravic in prikritih delovnih razmerij, kjer so, kot rečeno, kjer pripravništva nadomeščajo redna delovna mesta oziroma redna delovna razmerja. In cilj direktive je zaščititi te pripravnike pred diskriminacijo, izboljšati delovne pogoje z učinkovitim nadzorom in z inšpekcijskimi pregledi. Pristojni organi bodo presojali ali pripravništva izpolnjujejo pogoje, delodajalci pa morajo za to posredovati informacije o pripravništvih. Države članice morajo zagotoviti pravne mehanizme za zaščito pravic pripravnikov in omogočiti učinkovito reševanje sporov. Direktiva torej predvideva sankcioniranje kršitev in prepoveduje zniževanje standardov varstva delavcev. Obenem dovoljuje tudi nekatere ugodnejše določbe za delavce in spodbujanje kolektivnega dogovarjanja. Torej, glavni namen direktive je postaviti neke minimalne zahteve za zaščito in izboljšanje izvrševanja zagotavljanja delovnih pogojev pripravnikov in boj proti rednim delovnim razmerjem prikritim kot pripravništvo.

Republika Slovenija podpira cilje predloga te direktive. V sodelovanju pri oblikovanju končnega besedila pa bomo posebej pozorni na opredelitev pojmov pripravništvo, pripravnik, redno delovno razmerje in redno zaposleni. Namreč, pri opredelitvi elementov, ki so pomembni za presojo ali gre pri domnevnem pripravništvu za delovno razmerje, ocenjujemo, da je treba upoštevati, ali nacionalna ureditev v okviru opredelitve pripravništva že jasno določa da je namen takega oziroma tovrstnega delovnega razmerja izobraževanje oziroma priprava, usposabljanje pripravnika za v bodoče samostojno opravljanje dela oziroma ali nacionalna zakonodaja že določa obveznost delodajalca, da pripravniku zagotovi usposabljanje za samostojno opravljanje dela.

Da bi se izognili morebitnim nejasnostim ali pa bremenom, ki jih bo ta direktiva prinesla, bo Slovenija pozorna na določitev katere informacije vezane na konkretno izvajanje pripravništva bi moral delodajalec predložiti in katere informacije so ključne pri objavah prostih pripravniških delovnih mest, da ne bi ukrepi pomenili nepotrebnega administrativnega bremena, bodisi za delodajalce, bodisi za nadzorne ali pa druge izvajalske organe.

Torej, glede na cilje, ki jih zasleduje predlagana direktiva v luči zaščite pripravnikov in instituta pripravništva, ki ima potencial za zaposlovanje mladih pri katerih je še vedno kljub rekordno nizkim stopnjam brezposelnosti, stopnja brezposelnosti od 15 do 29 let v povprečju dvakratnik tiste v državi, torej z vseh teh vidikov predlagamo, da se predlog stališča podpre.

Poudaril bi mogoče tudi, ker je bilo na seji Državnega sveta, Komisije za mednarodne odnose in evropske zadeve posebej izpostavljen vidik položaja invalidov, ki potrebujejo posebno pozornost, s tega vidika dodatno poudarjam, da področje uporabe direktive zajema tudi invalide, torej tudi to kategorijo delavcev, kar pomeni, da za invalide pripravnike, ki so v delovnem razmerju, velja delovno pravni položaj in obseg delovnopravnih pravic in upravičenj, ki velja tudi za vse ostale delavce oziroma pripravnike. V luči vsega tega torej predlagam, da podpremo stališče Slovenije, ki načeloma podpira to direktivo. Hvala.