Najlepša hvala za besedo, spoštovani predsedujoči. Spoštovane poslanke in poslanci, članice in člani odbora, spoštovani ostali prisotni.
Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo na današnji 42. nujni seji razpravlja o zahtevi skupine poslank in poslancev Državnega zbora s prvopodpisano poslanko Jelko Godec za oceno ustavnosti zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države, ki ga je Državni zbor sprejel 21. 7. 2022. Predlagatelji menijo, da so določbe tega zakona v neskladju z Ustavo Republike Slovenije ter Ustavnemu sodišču Republike Slovenije predlagajo takojšnje zadržanje izvrševanja zakona zaradi nastanka težko popravljivih posledic.
Vlada pojasnjuje, da je omenjeni zakon Državnemu zboru predložila skupina 5 tisoč volivk in volivcev, ki je s tem predlagala odpravo določenih zakonodajnih sprememb obstoječe zakonodaje s povrnitvijo zakonske ureditve v stanje pred sprejetimi zakonodajnimi spremembami. Vlada je 8. 7. 2022 k predlogu zakona podala pozitivno mnenje, saj so po mnenju Vlade predlagani zakonodajni ukrepi sledili zagotavljanju in uresničevanju temeljnih ustavnih načel. Ministrstvo za finance je pristopilo k pripravi mnenja Vlade k zahtevi za oceno ustavnosti zakona kot prvonaslovni organ, ker po vsebini izpodbijanih določb presega pristojnosti Ministrstva za finance, so na današnji seji odbora prisotni tudi predstavniki Ministrstva za notranje zadeve, Ministrstva za pravosodje, Ministrstva za naravne vire in prostor, Ministrstva za javno upravo, Ministrstva za vzgojo in izobraževanje in Ministrstva za okolje in prostor.
Vlada najprej izpostavlja, da predlagatelj zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države ni bila Vlada in zato Vlada ne more utemeljevati razlogov, zakaj so bili posamezni zakoni vključeni v ta zakon, je pa Vlada tekom zakonodajne obravnave zakon proučila v okviru svojih resornih pristojnosti, na katere posega zakonska vsebina zakona. Vlada ocenjuje, da uporaba nomotehničnega pristopa omnibus, to je, da se s tem zakonom spreminja večje število zakonov, v konkretnem primeru ustavnopravno ni sporna. Zakon po mnenju Vlade prav tako ne krši pravil, ki jih določa Ustava Republike Slovenije v zvezi z urejanjem pravic in obveznosti posameznikov oziroma v zvezi s postopki sprejemanja predpisov niti standardov jasnosti in predpisov izhajajočih iz načela pravne države. Izpodbijanemu zakonu ni mogoče očitati nejasnosti glede določitve predpisov, v katere posega, niti glede sprememb, ki jih prinaša v okviru posameznega izmed navedenih predpisov. Vlada na podlagi v mnenju predstavljenih razlogov meni, da je zahteva za oceno, za oceno ustavnosti zakona neutemeljena. Vlada tudi meni, da predlog za začasno zadržanje ni utemeljen. Iz ustavno, iz ustaljene ustavno sodne presoje namreč izhaja, da mora predlagatelj predloga za začasno zadržanje navesti konkretne škodljive posledice, ki bi jih povzročilo izvrševanje izpodbijanega predpisa, saj odločanje o zadržanju temelji na tehtanju škodljivih posledic, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa na eni strani in na drugi strani škodljivih posledic, ki bi nastale, če se zakon kot izpodbijani predpis sploh ne bi izvrševal, kar pa iz zahteve predlagateljev ne izhaja.
Spoštovani, s tem zaključujem kratek uvod, predstavitev mnenja Vlade o Zahtevi skupine poslank in poslancev Državnega zbora za oceno ustavnosti zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države in predlagam, da se v nadaljevanju podrobnejšo predstavitev mnenja Vlade vključijo ostali prisotni resorji. Najlepša hvala za pozornost.