Govor

Tina Heferle

Hvala lepa.

Lep pozdrav tudi v mojem imenu! Tudi jaz bi se rada zahvalila za to priložnost, da lahko na tem odboru v hiši demokracije povemo, kaj vse smo v teh dveh letih naredili dobrega za našo državo.

Naj začnem pri naših ključnih vsebinah oziroma pristojnostih. Ministrstvo za notranje zadeve in Policija namenjata posebno veliko pozornost pri odkrivanju in proaktivnem delu Policije na področju zagotavljanja odkrivanja korupcijskih kaznivih dejanj. V ta namen so bile pripravljene temeljne usmeritve za izdelavo srednjeročnega načrta razvoja in dela policije za obdobje 2023-2027, kot tudi usmeritve in obvezna navodila za pripravo načrta dela Policije v letu 2024, kjer, kot rečeno, je prioriteta odkrivanje in preiskovanje korupcijskih kaznivih dejanj. Zdaj lahko povem, minister za notranje zadeve je v letu 2023 Policiji izdal ustna in obvezna navodila za prednostno obravnavo korupcijskih kaznivih dejanj, tako smo se zadeve lotili temeljito in odgovorno. Hkrati je bila pripravljena tudi nova Resolucija o nacionalnem programu preprečevanja in zatiranja kriminalitete za obdobje 2024 do 2028, kjer je opredeljena posebna naloga na področju gospodarske kriminalitete, korupcije in varovanja finančnih interesov Republike Slovenije in Evropske unije v povezavi z evropskimi sredstvi. V srednjeročnem načrtu razvoja in dela policije za obdobje 2023 do 2027 pa je posebna pozornost usmerjena v odkrivanje in preiskovanje kaznivih dejanj na področjih, kjer so korupcijska tveganja velika.

Če se premaknem na temo, ki je tudi v naši pristojnosti, in to so migracije oziroma obvladovanje migracij, lahko povem, da me veseli, da tudi predlagatelj prepozna pomembnost sprejema pakta o migracijah. Lahko pa pojasnim, no, glede na to, da se je predlagatelj spraševal, kje se pa zdaj to pozna, če je pakt bil sprejet, se bo poznalo v roku dveh let, rok je namreč določen za implementacijo tega pakta na časovnico dve leti, gre za obsežno spremembo na evropskem zakonodajnem okvirju, tako, da lahko povem, da na našem ministrstvu potekajo že vse aktivnosti za ustrezno implementacijo.

Zdaj, glede migracij sem slišala nekako malce manipulativno ali pa, ne bom rekla politikantsko predstavljanje aktivnosti policije ob obravnavi oziroma ob obravnavi prosilcev in vlagateljev namere za azil. Tukaj bi rekla, da naša policija in slovenska država upošteva vse mednarodno pravne standarde, kar se tiče azilne zakonodaje in ni res, da so policisti samo taksisti, pač pa je ravno to, da takoj, ko nekdo v naši državi zaprosi za azil oziroma poda namero za azil postopajo po vseh standardih, ki jih od nas zahtevajo razne konvencije in mednarodno azilno pravo. Tako, da tukaj gre vse pohvale našim policistom.

Zdaj, seveda razlogi za povečanje migracij in posledično tudi povečanje nedovoljenih vstopov v našo državo je mogoče iskati v povečanju nestabilnosti v državah izvora migracij, ampak kot rečeno, država Slovenija, Republika Slovenija, to obvladuje, se jasno zavedamo problematike nedovoljenih migracij in se kot polnopravna članica schengenskega prostora vključujemo v iskanje skupnih evropskih rešitev ter aktivno sodelujemo tudi v različnih regionalnih in mednarodnih procesih ter platformah. Premik schengenske meje na meji s Hrvaško je sicer pokazal določene dejavnike tveganja in kompleksnost meje med Hrvaško in Bosno in Hercegovino, na to kaže tudi brez vizumska politika Bosne in Hercegovine ter Srbije, ampak slovenska policija seveda izvaja vse potrebne ukrepe za preprečevanje, odkrivanje in preiskovanje nezakonitih migracij, med katerimi ukrepi pa so tudi ukrepi za odkrivanje organiziranih hudodelskih združb, ki se ukvarjajo s tihotapljenjem nezakonitih migrantov. Pri tem seveda lahko poudarim, da velik poudarek namenjamo tudi mednarodnemu sodelovanju, tako v sodelovanju z Europolom, kot tudi s sosednjimi državami, tretjimi državami in državami Zahodnega Balkana.

Zdaj v gradivu, ki ga je predložil predlagatelj smo na ministrstvu zasledili tudi nekaj nepravilnosti v zvezi z navajanji glede razpisov. Tukaj lahko povem, da zgolj razpis pod točko 12 v navedenem gradivu je dodeljen Ministrstvu za notranje zadeve oziroma policiji, ostali pa so bili dodeljeni Uradu za oskrbo in integracijo migrantov, tako, da tukaj v gradivu je kar nekaj anomalij oziroma nepravilnosti. Seveda, vsak izmed navedenih razpisov se vsaj v 75 odstotnem deležu sofinancira s strani sredstev AMIF, torej ne drži, da bi bil delež financiranja iz evropskih sredstev nič, kar je predlagatelj sicer nepravilno navedel v gradivu.

Zdaj, ena izmed obljub koalicije, ki spada tudi pod naše, pod naše ministrstvo, je tudi koalicijska zaveza, da odstranimo panelno ograjo in končrtino na meji, to se izvaja in poteka. Potem aktivnosti so v teku v zvezi z vzpostavitvijo registracijskega centra na nekdanjem mejnem prehodu Obrežje. Lahko tudi povem, da prav tako ministrstvo je poskrbelo za povračila stroškov občinam za obnovo infrastrukture zaradi povečanja nadzora državne meje oziroma zaradi povečanja nedovoljenih prehodov meje, in sicer za leto 2024 je ponovno namenjenih 2 milijona evrov. Potem, če se premikam kar po točkah, ki jih je navedel predlagatelj v gradivu.

Glede ukinitve avtocestne policije lahko povem, da reorganizacija prometne policije se pozna v povečanju števila ugotovljenih kršitev, tako da ta ukrep je bil pozitiven. V letu 2023 se jih je izvedlo 20 procentov več kot v letu 2022, v letošnjem letu pa že kar 225 ugotovljenih kršitev več. Tako da, izboljšalo se je stanje varnosti v cestnem prometu. To lahko povedo tudi številke oziroma statistika, saj v letu 2024 beležimo manj smrtnih žrtev na avtocestah kot v letu 2023.

Kar se tiče vračila glob pri razveljavitvi postopkov za prekrške, storjene v času epidemije covid, smo tudi uspešno naslovili to problematiko, ki je v bistvu zadela bolj kot ne celotno prebivalstvo naše države. Vrnjenih je bilo kar 90 procentov glob tistim upravičencem, ki so bili neupravičeno in neutemeljeno kaznovani v času covida, v času prejšnje vlade. Ostajajo seveda nekateri primeri posamezni odprti, kjer recimo še nimamo nekih pravih podatkov s strani upravičencev ali pa jim ne moremo izročiti, ker nam niso javili tekočega računa za plačilo te, za zavrnitev te izplačane globe. Lahko povem, da je eden izmed uspehov je bil tudi ta, da so bile izdane usmeritve in obvezna navodila, ki se nanašajo na spoštovanje ustavno varovanih pravic do mirnega združevanja in svobode izražanja. Če se spomnimo, v luči prejšnje vlade, v luči delovanja prejšnje vlade v času covida, ko je oblast z vodnim topom, s solzivcem šla nad ljudstvo, ki je mirno protestiralo, tako da v teh smernicah in usmeritvah je sestavni del tudi mnenje Vrhovnega državnega tožilstva Republike Slovenije in tudi mnenje Varuha človekovih pravic, ki sta ravnanje prejšnje oblasti, ko so v bistvu zamejevali svobodo združevanja in mirnega izražanja grajala oziroma kritizirala.

Kar se tiče kadrovskih razmer v policiji, lahko povem morda o številkah. Do danes je v policiji zasedenih 8 tisoč 39 delovnih mest, od tega je 6 tisoč 679 zaposlenih javnih uslužbencev, ki imajo status pooblaščene uradne osebe. Zdaj leta 2024 smo prejeli kar 400 vlog kandidatov za poklic policista, kjer potem sledi seveda dvoletno izobraževanje na policijski akademiji oziroma višji policijski šoli in lahko se v bistvu pohvalimo, da do 30. septembra letošnjega leta, bo na policijski akademiji, višji policijski šoli končalo izobraževanje 134 kandidatov za policiste, junija pa konča študij višje policijske šole še 121 kandidatov. Gre torej za dodatno izobraževanje, za pridobitev višje, višješolske izobrazbe, gre za prekvalifikacijo nadzornikov državne meje. Torej če povem, skupno prihodov v policijo je bilo v letu, 2023 - 317, od tega kar 245 policistov. Tako da kadrovska slika se izboljšuje, na ministrstvu tudi pripravljamo dodatne aktivnosti za izboljšanje kadrovske politike in ves čas smo s predstavniki policije aktivni in sodelujemo.

Kar se tiče, da se vrnem še na migracije, smo na Ministrstvu za notranje zadeve oziroma je Vlada Republike Slovenije sprejela tudi strateške ukrepe na tem področju, in sicer dva strateška dokumenta na področju migracijske politike, strategijo vključevanja, ki je bila sprejeta novembra 2023 in strategijo priseljevanja, ki je bila sprejeta letošnjega leta. Obe strategiji definirata strateške cilje in aktivnosti za njihovo doseganje ter časovne in finančne vire. In lahko povem, da je ta Vlada prva, ki je sprejela dokument, ki predvideva aktivnosti, izrecne aktivnosti na področju integracije tujcev. V letu 2023 je bila tudi sprejeta novela Zakona o tujcih s katero je bilo naslovljenih nekaj več kot 23 različnih administrativnih ovir, ki so seveda podaljševale in oteževale postopke izdaje dovoljenj za prebivanje tujcev, pa smo z novelo te stvari sanirali oziroma vsaj nekoliko odpravili. Se pa pripravlja tudi že nova novela, je v teku, in bo nadaljevala z odpravljanjem teh administrativnih ovir, uvedla pa bo tudi rešitev, da bo omogočala začetek opravljanja dela pred izdajo enotnega dovoljenja za tiste kategorije poklicev, ki jih na slovenskem trgu dela najbolj primanjkuje. To je tudi eden izmed večjih dosežkov glede na to, da vemo, kakšno stanje imamo v gospodarstvu in na trgu delovne sile.

Morda samo še na kratko glede na področju upravno notranjih zadev. Glede na to, da je bila sprejeta novela Zakona o volitvah v Državni zbor, je naše ministrstvo postopalo zelo hitro in po uradni dolžnosti. Vsem osebam, ki jim je bila odvzeta volilna pravica in voliti in biti voljen, smo v evidenci volilne pravice uskladili zaznamke v zvezi z odvzemom. To smo storili dovolj hitro, da bo to veljalo že za naslednje volitve, ki jih imamo pri prihodnji vikend. Implementirali pa smo tudi novitete Družinskega zakonika, kjer se je izenačila partnerska zveza z zakonsko zvezo, tudi tukaj smo napravili kar nekaj aktivnosti, morda takšne, ki očem javnosti niso toliko poznane, pa vendar sodelavci na ministrstvu so opravili dobro, kvalitetno in hitro delo. Toliko na kratko, bom pa še po potrebi. Hvala.