Dober dan, Lepo pozdravljeni!
(Mojca Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Slovenije.)
Z zanimanjem sem poslušala pobudo. Hvala lepa, gospa Jeraj, ko ste izpostavili, da Slovenija je vključujoča družba in tisto, na kar bi radi ravnatelji in šolniki opozorili, da vključujoča družba ne pomeni vključujoča šola, torej tukaj ni enačaja, ampak je šola en del te družbe. In ravnokar smo slišali od predstavnice, oprostite gospa, pozabila sem, / oglašanje iz dvorane/ gospe Katarine Štrukelj, hvala lepa, smo slišali, da je za, bom rekla, odrasle oziroma tiste, ki so na poti v odraslost, kar dobro poskrbljeno z različnimi programi. Tisto, kar ravnatelji in učitelji, skratka šolniki ves čas opozarjamo, pa je to, da smo prepuščeni sami, da smo v šolah, kjer je, kot je gospa Zupančič rekla, pravica otrok do enakega izobraževanja, citiram: "prepuščena šolam, da to pravico zagotovimo."
Hvala lepa gospa Jeraj, ker ste opozorili na otroke tujce, pri čemer opozarjam tudi na to, kar so v zapisu kolegi moji poudarili, da ne gre samo za otroke tujce, lahko so otroci Slovenci, torej imajo slovensko državljanstvo, rojeni v Sloveniji, pa vendar njihov materni jezik ni slovenščina in dejansko ne zmorejo, ne razumejo v slovenščini, tako, da bi lahko se učili, komunicirali in tako dalje. In ne nadalje, hvala lepa tudi predstavniku Skupnosti občin Slovenije, da je treba pomisliti tudi na tiste otroke, ki so v razredih, pa so Slovenci, pa so zaradi velikega vključevanja otrok migrantov potem oziroma tujcev, kakor koli, priseljencev, tujejezičnih, prikrajšani do enakega izobraževanja, če seveda to primerjamo med šolami.
Zdaj, očitano nam je že bilo, da znamo izpostavljati probleme oziroma izzive, da ne znamo pokazati rešitev. Tukaj moram to demantirati, kajti vedno, kadar šolniki izpostavimo, kaj so naše težave, vedno predlagamo tudi rešitve, vedno, tako, da o teh rešitvah sem prepričana, je tudi ministrstvo želelo z nami govoriti. Tako, kot je gospa Zupančič rekla, je bil predvidoma dogovorjen sestanek za ta četrtek, no, jaz pravim, da je bil naročen, kajti prepozno smo bili obveščeni, da bi se lahko zorganizirali, pa verjamem, da bomo znali najti skupen termin, da bomo dorekli glede prenove, prenove pravilnika, ki te stvari ureja.
Kakorkoli, vse, če želimo govoriti o kakovostni javni šoli, če želimo govoriti o vključujoči družbi, je to vedno pogojeno z denarjem. Žal ne morem mimo tega, če se za šolstvo, za splošno izobraževanje, sploh za osnovno šolo namenja čedalje manj sredstev, potem ne moremo računati, da bo program čedalje bolj kakovosten in da bomo lahko nudili čedalje več dobrih programov.
Tukaj še enkrat govorim o programih in primer za to, kar bi rada povedala, je pa zelo konkreten. Zdaj, slišali smo, da je letos v Sloveniji vključeno 34 narodnosti otrok, če sem si pravilno zabeležila, / oglašanje iz dvorane/ a kakorkoli, hotela sem povedati, da je konkretno na naši šoli, na šoli, ki jo vodim, je del programa vključenih otrok iz 38, torej 38 narodnosti, in tukaj se ne srečujemo s takimi stiskami preprosto zato, ker tam starši financirajo toliko nadstandarda, da lahko stvari urejamo tako, da je to v dobro vseh otrok, ki se tam šolajo, torej ne glede na to ali prihajajo iz Afganistana ali iz Hrvaške ali so Slovenci ali kakorkoli, je pa to povezano z več denarja in z veliko avtonomijo tega programa, kjer dejansko se prilagajamo učencem glede na, glede na strukturo, glede na to od kod prihajajo, kakšno je njihovo osnovno znanje in tako naprej in vse dajati na isto črto je nemogoče, kajti pomembno je, tudi to smo danes že slišali, če imamo močno skupnost znotraj šole, tujejezično, izpostavljena je bila, če sem prav slišala, albanska skupnost ali pa sem morda prebrala; ti otroci se pogosto, kot na naši šoli, zelo radi grupirajo in govorijo v svojem jeziku, kar je normalno, pa vendar je treba otroke poučiti, da v nekem šolskem prostoru je komunikacijski jezik drugačen, konkretno pri nas je taka ruska skupnost, ki hoče govoriti v ruščini in otroci razumejo, da je tam učni jezik drugačen, ampak za to moramo imeti najprej sredstva, da zagotovimo kadre, da zagotovimo možnosti, da zagotovimo didaktične pripomočke za te otroke, da je vsem otrokom omogočena pravica do enakega izobraževanja.
Hvala lepa.